• 1
  • 2
2018-02-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Mitt boende har sitigt med ca 300.000 på 10 år, om jag säljer imorgon får jag troligen ca 250.000kr över. Varför ska jag då amortera på lånet ?

Då är det bättre att spara på sidan om så länge boendet ökar i värde.

Däremot ska man ju alltid amortera bort lån med hög ränta, men just boendet är faktiskt tveksamt om man öht ska amortera, förutom topplånet då.

Den dag du säljer ditt boende har du troligen en större buffert om du istället sparar fler tusenlappar i månaden än att amortera bort dessa.

Om ditt boende inte ökar i värde kan det däremot vara värt att amortera.
Har inte det du köper stigit i pris?
Du har ju bara pengar över om du säljer och flyttar in i ett tält, är det din plan?
Topplån har man förstås inga och har man det är det nudlar och havregryn som gäller tills det är bortamorterat.
Skall du sälja ditt bonde när du är 80 och va miljonär när du flyttar till ålderdomshemmet?

Min metod har funnits i tusentals år och alltid slutat med att man blir rik... men gör som du vill 🙂
Citera
2018-02-06, 13:00
Medlem
Citat:
Mitt boende har sitigt med ca 300.000 på 10 år, om jag säljer imorgon får jag troligen ca 250.000kr över. Varför ska jag då amortera på lånet ?

Då är det bättre att spara på sidan om så länge boendet ökar i värde.

Däremot ska man ju alltid amortera bort lån med hög ränta, men just boendet är faktiskt tveksamt om man öht ska amortera, förutom topplånet då.

Den dag du säljer ditt boende har du troligen en större buffert om du istället sparar fler tusenlappar i månaden än att amortera bort dessa.

Om ditt boende inte ökar i värde kan det däremot vara värt att amortera.

Det där är ju en sanning med modifikation. Du ska strunta i att amortera om du kan få högre avkastning än bolåneräntan på annat håll. Sparar du tex bara på ett vanligt sparkonto är det dumt att inte amortera. Du verkar inte så värst insatt. Du skriver att man ska amortera av lån med hög ränta, varför det? Kan man få högre avkastning än den höga räntan är det fortfarande bättre att strunta i att amortera. Det finns en sanning i det du skriver men folk i allmänhet verkar bara ha snappat upp nånting med att man tjänar på att inte amortera. Amen så skönt då struntar jag i det för det tjänar jag ju på säger experterna
Citera
2018-02-06, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det där är ju en sanning med modifikation. Du ska strunta i att amortera om du kan få högre avkastning än bolåneräntan på annat håll. Sparar du tex bara på ett vanligt sparkonto är det dumt att inte amortera. Du verkar inte så värst insatt. Du skriver att man ska amortera av lån med hög ränta, varför det? Kan man få högre avkastning än den höga räntan är det fortfarande bättre att strunta i att amortera. Det finns en sanning i det du skriver men folk i allmänhet verkar bara ha snappat upp nånting med att man tjänar på att inte amortera. Amen så skönt då struntar jag i det för det tjänar jag ju på säger experterna

Säg att du har ett hus som är värt 1 miljon och du har 500.000 på banken och 500.000 i skulder, det måste kännas tryggare än att ha 0 skulder och 0kr på banken.
Visst du har huset betalt men du har 0 kr på ditt konto och amorteringen går direkt till banken.

Mitt tips är ändå att spara mer än att amortera mer, eller ungefär lika mycket. Att ha pengar på banken är en tryggare känsla än att vara helt skuldfri.
Citera
2018-02-06, 13:59
Medlem
Citat:
Säg att du har ett hus som är värt 1 miljon och du har 500.000 på banken och 500.000 i skulder, det måste kännas tryggare än att ha 0 skulder och 0kr på banken.
Visst du har huset betalt men du har 0 kr på ditt konto och amorteringen går direkt till banken.

Mitt tips är ändå att spara mer än att amortera mer, eller ungefär lika mycket. Att ha pengar på banken är en tryggare känsla än att vara helt skuldfri.

Ja det ligger en del psykologi bakom som kan lura en att ta felaktiga beslut. Det är ju i princip bara en månad det ser ut som i ditt exempel. Vid nästa löning kan du spara tex 15000kr i det skuldfria scenariot. I skuldscenariot amorterar du tex 4200 och lägger 800kr på ränta. Och kan bara sätta in 10k i rena pengar på sparkontot. Slår man ut det på en 20års period med 8% årlig avkastning på sparpengarna blir skillnaden 1,663,000kr. Mina exempel säger blir lite felaktiga här med tanke på att lånet och därmed räntan minskar och är borta på typ 10 år. Men principen är alltid densamma, kan du inte få högre avkastning än låneränta så är det bättre att amortera. Och tvärtom
Senast redigerad av gfbs88 2018-02-06 kl. 14:03.
Citera
2018-02-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtsc
Hej !
Vad har du för tips att spara pengar ? Den senaste tiden har jag verkligen ett problem att hantera mitt ekonomi på ett rätt sätt och spenderar för mycket på onödiga saker, smink, kläder osv. Dela gärna dina råd

Kolla i de häften diverse mataffärer skickar ut i början av varje vecka. Passa på att handla grönsaker när de är billiga. Ibland har de rotfrukter för typ 3-4 kr per kilo.

Ett annat tips kan vara att bestämma sig för att hålla en matbudget på säg 375 kr på en vecka (det har jag själv gjort många gånger) och spara de kvitton man får när man handlar. Sedan kollar man några gånger den veckan så att man håller budgeten.

Själv har jag bara ca 6900 i månaden att klara mig på innan min del av hyran är betald. Lyckligtvis betalar min sambo de andra räkningarna. Men det är knalt ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in