• 1
  • 2
2018-02-06, 00:07
Medlem
Hej !
Vad har du för tips att spara pengar ? Den senaste tiden har jag verkligen ett problem att hantera mitt ekonomi på ett rätt sätt och spenderar för mycket på onödiga saker, smink, kläder osv. Dela gärna dina råd
Citera
2018-02-06, 00:09
Medlem
.Horus.s avatar
hitta en sugardaddy?
Citera
2018-02-06, 00:16
Medlem
spara, inte tjäna
Citera
2018-02-06, 00:16
Medlem
Kaustis avatar
För över pengarna till ett konto där du inte kan ta ut dom direkt. Hos tex Avanza eller valfri annan bank.
Citera
2018-02-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtsc
Hej !
Vad har du för tips att spara pengar ? Den senaste tiden har jag verkligen ett problem att hantera mitt ekonomi på ett rätt sätt och spenderar för mycket på onödiga saker, smink, kläder osv. Dela gärna dina råd

Det uppenbara tipset är väl att sluta spendera pengar på onödiga saker, smink, kläder osv. Men det kanske du är smart nog för att lista ut helt själv?
Citera
2018-02-06, 00:30
Medlem
Jag är också halvkass på att spara hehe😁 har under alla år sparat "långsiktigt" genom att skatta extra varje månad för att sen få ut en klumpsumma lagom till semestern😁 visst pengarna växer inte men jag kommer ju åtminstone inte åt dem😁 Nu använder jag även appen "Dreams", funkar ruggigt bra hittills! Att ha olika sparkonton/fonder osv på min egen bank funkar inte alls, plockar ut dem direkt hehe ;D
Citera
2018-02-06, 00:32
Medlem
Zoltaners avatar
Du sa det själv - spenderar för mycket pengar på bla bla bla.. sluta med det så får du bättre ekonomi...
Citera
2018-02-06, 00:33
Medlem
Och just ja! Lägg undan DIREKT när lönen kommer! Då anpassar du budgeten automatiskt efter det du har kvar. Och du får shoppa, men bara preciiiis innan löning OM du har kvar pengar då 😄
Citera
2018-02-06, 01:29
Medlem
Jag har själv svårt för det. Läser igenom tråden och ser att jag redan har tips. Jag har haft ett enormt spelberoende och spelat bort 100909 för att jag, jag vet inte känt att jag skulle vinna men det har bara blivit fel. Funderar på att göra som du inte köpa upp allt men köpa saker för pengarna istället material. Eftersom att det är skönt att kunna ha materiella ting än en förlust på 100000 i slutändan.
Citera
2018-02-06, 01:33
Medlem
Känner ibland att jag skulle behöva en hård person som sa åt mig att sluta med det. Har FV men om jag skulle sköta mitt så kanske jag skulle känna mig mer mogen och ambitiös vad det gäller ekonomi. Känna att jag gör något gott. Betala räkningar så att jag inte får skulder. Inte hamna på gatan etc. Vet dock inte hur jag ska bli av med FV.
Citera
2018-02-06, 09:12
Medlem
En bra start är att amortera 20% av nettolönen och investera 10% av nettolönen, detta görs med en gång man får lönen så man inte kan ångra sig. Detta kommer att göra dig till miljonär med tiden.
Efter bara några månader har man vant sig vid sin nya lägre inkomst och kan då öka investeringen till 15% osv..
Detta gör att du även ökar din inkomst eftersom du kommer att få utdelningar på dina aktier.
Citera
2018-02-06, 11:03
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
En bra start är att amortera 20% av nettolönen och investera 10% av nettolönen, detta görs med en gång man får lönen så man inte kan ångra sig. Detta kommer att göra dig till miljonär med tiden.
Efter bara några månader har man vant sig vid sin nya lägre inkomst och kan då öka investeringen till 15% osv..
Detta gör att du även ökar din inkomst eftersom du kommer att få utdelningar på dina aktier.

Mitt boende har sitigt med ca 300.000 på 10 år, om jag säljer imorgon får jag troligen ca 250.000kr över. Varför ska jag då amortera på lånet ?

Då är det bättre att spara på sidan om så länge boendet ökar i värde.

Däremot ska man ju alltid amortera bort lån med hög ränta, men just boendet är faktiskt tveksamt om man öht ska amortera, förutom topplånet då.

Den dag du säljer ditt boende har du troligen en större buffert om du istället sparar fler tusenlappar i månaden än att amortera bort dessa.

Om ditt boende inte ökar i värde kan det däremot vara värt att amortera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in