Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 22:51
  #1
Moderator
^Eazs avatar
Så, jag köpte ett capture card, Elgado HD60S.

Orsaken att jag köpte det var att jag vill slippa byta mellan PC och PS4 på min ena datorskärm, men har det någon som helst nytta annars om man streamar eller recordar om man bara har en PC?

Inte helt säker på vad ett capture card egentligen gör utöver i mitt fall låter mig spela spel på min PS4 när jag sitter på min PC.

Edit: Kortet kommer imorgon, så i afton har jag bytt kabel och flyttat audio kabeln från PC'n till PS4:an för sista gången.
Citera
2018-02-06, 11:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Så, jag köpte ett capture card, Elgado HD60S.

Orsaken att jag köpte det var att jag vill slippa byta mellan PC och PS4 på min ena datorskärm, men har det någon som helst nytta annars om man streamar eller recordar om man bara har en PC?

Inte helt säker på vad ett capture card egentligen gör utöver i mitt fall låter mig spela spel på min PS4 när jag sitter på min PC.

Edit: Kortet kommer imorgon, så i afton har jag bytt kabel och flyttat audio kabeln från PC'n till PS4:an för sista gången.


Är inte det ett externt "kort" som du pluggar in och som spelar in, och som sedan konverterar om det färdigt för att streama...?
ex. som detta: https://www.netonnet.se/art/gaming/s.../231703.14250/
Citera
2018-02-06, 11:31
  #3
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Är inte det ett externt "kort" som du pluggar in och som spelar in, och som sedan konverterar om det färdigt för att streama...?
ex. som detta: https://www.netonnet.se/art/gaming/s.../231703.14250/

Precis, det är externt men kör även video på skärmen i realtid vilket är orsaken till att jag köpte det så jag slipper byta om HDMI sladden mellan PC'n och PS4:an.

Dock, iom att jag streamar ibland via PC'n så blev jag lite fundersam om kortet gör något i det läget eller om det helt onödigt om man bara kör en PC (vet att man kan köra två PC's, e.g. en spel PC som kör spelet på skärmen och sen även skickar ut till kortet som i sin tur skickar videon till en Stream PC där allt som har med streamen att göra sköts.

Men, har man någon nytta av det om man endast kör en PC.
Citera
2018-02-06, 13:56
  #4
Medlem
Jag streamar väldigt lite, mest för att testa. Detta gör jag från endast från PC och inte från konsol.
På PC är det ju enkelt att bara ha ett program som sköter det, nackdelen är ju att man tappar frames av processen, har man bra hårdvara är detta inget problem.
Ett externt streaming "kort" fixar biffen utan att tappa frames, och du borde enkelt kunna byta input enhet till kortet för att bara byta enhet du streamar från, men låta kortet ladda upp streamen på samma sätt varje gång.
Citera
2018-02-06, 20:05
  #5
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Jag streamar väldigt lite, mest för att testa. Detta gör jag från endast från PC och inte från konsol.
På PC är det ju enkelt att bara ha ett program som sköter det, nackdelen är ju att man tappar frames av processen, har man bra hårdvara är detta inget problem.
Ett externt streaming "kort" fixar biffen utan att tappa frames, och du borde enkelt kunna byta input enhet till kortet för att bara byta enhet du streamar från, men låta kortet ladda upp streamen på samma sätt varje gång.

Smutt smutt, får testa mig fram.

Dock djävligt smidigt, fick hem den idag.

https://i.imgur.com/ojWO80o.png

Så djävla smidigt att slippa byta HDMI kabeln hela djävla tiden från datorn till PS4:an.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback