Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 20:30
  #1
Medlem
Alpha-PVPs avatar
Tjena, ska göra NP i ma4 om lite mer än en vecka och tänkte höra ni som gjort de nyligen eller för något år sedan kan ge några tips? Känner mig nämligen väldigt osäker denna gången jämfört med när jag gjorde NP för matematik 3c kursen.. Utöver det tänkte jag höra vad ni tror är bra att nöta in för formler som inte finns med i formelsamlingen? Själv tänkte jag att det kanske är vettigt att veta värdena på cos sin etc efter 180 grader. (Vilket inte finns med i formelsamlingen)

Har ni några tips?

Tack på förhand!
Citera
2018-02-05, 20:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-PVP
Tjena, ska göra NP i ma4 om lite mer än en vecka och tänkte höra ni som gjort de nyligen eller för något år sedan kan ge några tips? Känner mig nämligen väldigt osäker denna gången jämfört med när jag gjorde NP för matematik 3c kursen.. Utöver det tänkte jag höra vad ni tror är bra att nöta in för formler som inte finns med i formelsamlingen? Själv tänkte jag att det kanske är vettigt att veta värdena på cos sin etc efter 180 grader. (Vilket inte finns med i formelsamlingen)

Har ni några tips?

Tack på förhand!

Varför ska du plugga in värdena på cos 180 etc för? Det tar inte ens 5 sekunder att knappa in på grafräknaren.
Citera
2018-02-05, 20:42
  #3
Medlem
Alpha-PVPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Varför ska du plugga in värdena på cos 180 etc för? Det tar inte ens 5 sekunder att knappa in på grafräknaren.
Tänker mig de exakta värderna.
Exempelvis 225grsder är -1/(roten ur 2)
Har du något konkret tips?
Citera
2018-02-05, 20:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-PVP
Tänker mig de exakta värderna.
Exempelvis 225grsder är -1/(roten ur 2)
Har du något konkret tips?

Hade nog begränsat mig till att bara lära mig utantill när sin/tan/cos ska användas för att spara lite tid (om det kommer frågor i bild-form), samt dess negativa motparter. Övrigt vad gäller formler så hittar du allt i formelsamlingen, alternativt så får du allt du behöver på formelblad som lär vara 1-2 A4. Bättre att lägga fokus på hur man kan använda sig av formlerna, och framför allt när man ska använda vilken formel, och hur man kan göra om dessa för att passa ens behov.

I min formelsamling från "Natur och kultur" så finns samtliga viktiga trigonemetriska funktionsvärden på sida 18. Där finns alla viktiga grader och dess motsvarighet i radianer, sin/cos/tan v. Så du tjänar inget på att plugga in dessa.
Citera
2018-02-05, 20:57
  #5
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-PVP
Tänker mig de exakta värderna.
Exempelvis 225grsder är -1/(roten ur 2)
Har du något konkret tips?
De exakta värdena brukar ju finnas med i formelsamlingarna, märkligt att inte ni får dem.
Citera
2018-02-05, 22:48
  #6
Medlem
Alpha-PVPs avatar
Ok, jo upp till 180grader får man värdena till men inte mer. Någon som gjort provet nyligen o vet vad som kommer mest av? Integraler, derivata komplexa tal?
Citera
2018-02-05, 22:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Varför ska du plugga in värdena på cos 180 etc för? Det tar inte ens 5 sekunder att knappa in på grafräknaren.
Därför att man måste lära sig tänka. Matematik är inte konsten att hantera en räknedosa! Sin och cos är inte bara en knapp på dosan! När det gäller sin, cos osv så bör man känna till enhetscirkeln. Cos 180 ska man klara utan dosa!
Citera
2018-02-05, 22:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Därför att man måste lära sig tänka. Matematik är inte konsten att hantera en räknedosa! Sin och cos är inte bara en knapp på dosan! När det gäller sin, cos osv så bör man känna till enhetscirkeln. Cos 180 ska man klara utan dosa!

Ja, det är beundransvärt att tänka så. Själv var jag rationell och pluggade på det som var relevant för att prestera bra på proven - vilket jag också gjorde. Både på gymnasiet och senare på universitetet. Att förstå på djupet kan man göra genom arbetslivserfarenhet. Men det är klart - om TS siktar på att i framtiden arbeta med matematik så finns det ju tiotusentals matematik-böcker som TS kan läsa också. Men varför skulle man göra det inför ett prov där det har 0 nytta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback