Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-29, 20:40
  #1
Avstängd
korsangarens avatar
Blir man outad så tas inlägget bort och användaren stängs av. Men det vore bra om man varnade den outade om att man är outad så att man inte sitter och berättar om sina analfistlar på flashback samtidigt som någon vet vem du är.
Citera
2018-01-30, 00:28
  #2
Medlem
Dofternas avatar
Håller helt med, ett utmärkt förslag jag hoppas tas upp under morgonmötet på moderatorskontoret.
Citera
2018-01-30, 17:31
  #3
Medlem
Det verkar bra. Moderator kan då meddela den outade att hen blivit outad och visa inlägget. Inför bestämmelse om det ska bli friande, varning eller avstängning kan vad den outade tycker avgöra utfallet. Om den outade anser att det inte var hela världen att det kom ut vem hen är kan det bli friande, men om den outade tar mycket illa upp av det kan det bli avstängning.
Citera
2018-01-31, 20:05
  #4
Moderator
najass avatar
Rubrik ändrad från: Bli varnad om man blir outad

/mod
Citera
2018-02-05, 15:06
  #5
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
.
Som jag uppfattar TS förslag handlar det om att följande:

1. Person A outar person B. Inlägget går under regel 1.06.

2. Person A får påföljd.

Och tillägget:

3. Person B blir informerad om vad A skrivit (och om det inte bryter mot regeln åt andra hållet: kanske även information om att det var just A som skrev det, dvs att inlägget skickas som ett citat där användarnamnet står med).

4. Person B kan ta ställning till om hen vill fortsätta använda sitt konto eller inte.

Jag tycker det är ett bra förslag. Om Flashback ska värna om anonymitet borde det ju i allra högsta grad ligga i forumets intresse att delge användare information som skrivits om dem när det gäller just (eventuellt) avslöjande av deras identitet. Oavsett "sanningshalten" i inlägget, eller vilken "grad" på en skala inlägget befinner sig på, så är det ju något som angår användaren det handlar om, tänker jag, och därmed även något något som användaren ska kunna fatta beslut kring (dvs gällande fortsatt användande, eller avslutande, av kontot).
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Det verkar bra. Moderator kan då meddela den outade att hen blivit outad och visa inlägget. Inför bestämmelse om det ska bli friande, varning eller avstängning kan vad den outade tycker avgöra utfallet. Om den outade anser att det inte var hela världen att det kom ut vem hen är kan det bli friande, men om den outade tar mycket illa upp av det kan det bli avstängning.
Håller med dig om att användaren det berör ska bli visad inlägget. Däremot håller jag inte med om att den outade ska vara med och besluta kring åtgärden. Det är ju moderatorer som tar ställning till åtgärder, det är inte den outades uppgift att varken vara med och fatta dessa beslut eller att bekräfta/dementera/ta ställning till det som skrivits i outningen.

Regelbrottet är ju ett regelbrott oberoende av om den outade bryr sig eller är likgiltig. Och enligt regel 1.06 är det inte tillåtet att avslöja andras identitet här. Outningen kan ju ske både mot aktiva och inaktiva användare dessutom. Om en användare vill vara öppen med sin identitet på forumet är det ju tillåtet, men det ska ju ske på dens eget initiativ då - inte genom outning.

Så det du tar upp är egentligen en annan frågeställning: huruvida outade medlemmar ska vara med och besluta om 1.06-åtgärden. Förslaget i den här tråden handlade enbart om huruvida den outade personen ska bli informerad om det (vilket den inte blir idag).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback