Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 16:42
  #1
Medlem
Jag håller på att klura med mitt lilla nätverk här hemma. Har nyligen införskaffat en styck Paj* som är en rolig liten manick.

Jag använder den nu med det inbyggda 2.4GHz trådlösa nätet, men jag funderar på olika sätt att öka prestandan utan att behöva dra en massa kablar i lägenheten. Mitt NAS står precis bredvid, och det är länkat via en mer påkostad (och betydligt snabbare) trådlös uppkoppling till routern.

Fråga: Kan jag kabla in Pajen till NAS:et och konfigurera sistnämnda så att det agerar accesspunkt för Pajen utan att förstöra övriga möjligheter att nå NAS:et? Det skulle fylla två funktioner: Dels når jag filerna på NAS:et (media) via kabel, och dels får Pajen snabbare tillgång till internet.

Det finns inställningar (som förvisso är utgråade) i Synologys inställningar som verkar antyda att den kan fungera som AP. Dock har NAS:et endast en nätverksingång, och den är ju tänkt att användas som koppling till en router egentligen.

* Paj = Raspberry Pi
Citera
2018-02-05, 17:04
  #2
Medlem
Chromestaineds avatar
Det borde funka
Citera
2018-02-05, 18:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Det finns inställningar (som förvisso är utgråade) i Synologys inställningar som verkar antyda att den kan fungera som AP. Dock har NAS:et endast en nätverksingång, och den är ju tänkt att användas som koppling till en router egentligen.

* Paj = Raspberry Pi

Jag antar att det behövs en trådlös USB sticka för att använda funktionen AP.

https://www.synology.com/en-us/compa...p_mode=yes&p=1
Citera
2018-02-05, 18:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag antar att det behövs en trådlös USB sticka för att använda funktionen AP.

https://www.synology.com/en-us/compa...p_mode=yes&p=1

Ajdå, det verkar stämma bra. Rätt få stickor som dessutom stöder just AP-funktionalitet. Aja, får väl klara mig utan.
Citera
2018-03-31, 09:19
  #5
Medlem
Det är inte en AP du behöver utan brygga eller client mode.

Finns inte det i naset så är det enklaste att tex configa en router dom brygga o använda till både nas o pi. Eller så flyttar du bra wifi till pi och bryggar wifi till lan på den
Citera
2018-04-02, 12:38
  #6
Medlem
Eller testar med home-plug (nätverk via elnätet).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback