Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-08, 21:19
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawmar
Bättre om du säger typ stad eller liknande så kan jag bekräfta
Det stämmer inte på den person jag tänkte på han har inga döttrar vad jag vet


Men stå på dig jag tycker det verkar som du har koll på vad det är för ful fisk!
Citera
2018-02-08, 22:22
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Det finns många som har gjort det. Har du försökt?

Du bor inte i Stockholm, va?
Citera
2018-02-08, 23:13
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Du bor inte i Stockholm, va?

Jodå, Stockholms innerstad.. Vadåra?

Citat:
Ursprungligen postat av glendale
OK.

Hyffsat värt inlägg..
__________________
Senast redigerad av pogba 2018-02-08 kl. 23:15.
Citera
2018-02-08, 23:14
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Jodå, Stockholms innerstad.. Vadåra?

Vad då vadåra?
Citera
2018-02-08, 23:30
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Vad då vadåra?

Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Mupp, du är för dum för att diskutera med.

Hårda ord direkt, du har inte direkt öppnat upp för en diskussion... Att öppna med att kalla mig för mupp och dum får dig inte att framstå som ett geni direkt.. Snarare tvärtom..

Undrar varför du undrar om jag bor i Stockholm? Går att hitta en lägenhet snabbt om man letar på rätt ställen. Varje dag dyker det upp personer i mitt flöde som sharear att de hyr ut sin lägenhet eller deras kompisar gör.

Liksom "arbetslösheten" finns det massa arbeten att ansöka om. Liksom lägenheter är det hur många lägenheter som helst som står tomma för att ingen köper..

Sen förstår jag att alla inte har möjlighet att köpa lägenhet eller har råd att bo i Stockholm men det är en annan fråga. Har du inte råd får du ju söka dig någonannanstan..

Vi lever i ett samhälle av marknadsekonomi, liksom med allt annat får man anpassa sig där efter. Klagar du även på Louis Vitton att du inte har råd att köpa deras produkter? Är ingen rättighet att bo i en huvudstad och inte heller en rättighet att bo i Stockholm..
Citera
2018-02-09, 05:00
  #54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Skaffa en diktafon (ca 500kr) med extern mic (ca 300kr) i form av mygga el. liknande så att du kan bära den obehindrat och se till att ha den igång när du riskerar att springa på mannen. Om möjligt se till att din man filmar från fönstret samtidigt. Kom ihåg att en placerad dold kamera som filmar utanför kan slå tillbaka mot er själva, men att dold ljudinspelning är lagligt så länge du är med i samtalet. Anteckna tider och datum; vad som hände och situationen. Dokumentera också barnens rädsla och hur detta begränsar er.
En bra mobil i snöre runt halsen räcker för att spela in samtal öga mot öga, använder den metoden själv för att spela in olika samtal utan att det ska synas.
Citera
2018-02-09, 13:07
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawmar
Skriver just för att få råd i hur fan jag ska göra. Risk för att de blir långläsning - sorry-

Jag och min familj flyttade hem igen efter några år på annan ort.
Vi kom i kontakt med vår hyresvärd genom blocket.
Jätte trevligt par, mannen är duktig på att prata och har konstiga ideer och kvinnan är mer tyst men stöttar sin man.

När vi flyttade hit så var allt så gulligt....Vi har övertagit deras bostad, de skulle bo i en sommarstuga tills en lägenhet blev ledig efter studenter, sedan skulle dom renovera den och flytta in. De är totalt 5 lägenheter här.

När studenterna flyttat ut så började dom renovera, de sprang hos oss varje dag och plingade på med en idee om att bilda bostadsrättsförening - vi kan inte gå med pga betalningsnmärkningar och min respektive är sjukpensionär med en mild autismdiagnos, jag jobbar som tim vikarie inom kommunen.
De ville att vi skulle försöka låna pengar, de tjatade och tjatade. Vi sa NEJ

Sedan kom han en dag och menade att vi måste vara dum i huvudet som tackar nej till detta kanon erbjudande, men de skulle sälja vår lägenhet till sin dotter och sedan höja hyran till 14 000. vilket är typ hela jävla månadslönen.

Sedan plingade båda på med världen deal som dom själva sa. De skulle betala våra skulder och låna ut pengar till lägenheten - vi skulle bo kvar i 3 år tills prickarna var borta, ta ett eget lån och betala lånet till dom, när vi sedan skulle sälja lägenheten skulle vi betala tillbaka på skulden till våra skulder. Min man skulle även få jobba av skulden med att hjälpa till ute med typ gräsklippning, skottning och ev renovering.

Jag sa blankt nej för jag får vibbar att gubben är psykopat, varför kan vi ta senare om de är relevant.
Min man ville verkligen detta så vi gick med på de, vi fick en vecka på oss att samla ihop våra skulder, jag gjorde detta och gav dom en slutsumma med alla ackord jag fixat och ett löfte om att betalning skulle ske inom 1 månad - inget hände.
De kalllade till möte för hela området, ingen kom. Ett par valde att flytta.
De visade papper från nätet om hur man bildar bostadsrättsförening, de valde namn och jag ifrågasatte eftersom vi inte var 3 lägenheter - planen var då att döttrarna och vi skulle bilda denna förening, sen skulle de sälja den tomma lägenheten och då var vi 3 lägenheter med minst 6 pers.

sedan gick de en lång tid och fristen på 1 månad gick ut - sedan fick vi gå upp på möte till dom igen där de talade om att de inte tänkte hjälpa min man utan endast mig pga de kände sig kränkta över att min man gick hemma och inte gjorde någonting, han hade inte spontant varit upp till dom och erbjudit hjälp när vi vet hur han sliter med renoveringen, de skulle skrivas på äktenskapsförord, de talade om för min man hur värdelös han var, jag försökte förklara min mans diagnos men dom lyssnade inte utan kränkte han bara värre om att han skulle omyndigförklaras och att han inte ens skulle få ha körkort. Min man blev så arg att han började gråta och gick hem, jag sa till dom då att vi är inte med längre för detta är inte ok.

de gick någon vecka och vi fick brev från bolagsverket att vi ingick i styrelsen för denna förening. Jag kontaktade bolagsverket direkt och sa att detta inte stämmer. Men de kunde inte ta bort oss, då skulle vi betala 900 spänn och sedan uppvisa mötesprotokoll, jag sa att de finns inga sådanna, då var de bara att polisanmäla menade dom på.

Min vibbar sa att om jag polisanmälan blir de ett helvete, om jag går upp och ber dom ta bort oss blir de ett helvete. så de slutade med att min svärfar gick upp till dom, de hade en bra relation och respekterade varandra och min svärfar är mycket bra att prata med.

han gick upp och sa i lugn ton att vi inte ville stå med på bolagsengagemanget och eftersom dealen inte blir av så skulle de ta bort oss, tyvärr kan de inte gå ur själva då ville bolagsverket ha en polisanmälan.
Paret blir då helt vansinniga och anklagar oss för massa saker, vi kan inte ta hand om våra barn - min svärfar sa då att de hade inte dom med att göra hur vi uppfostrar barnen, men de hade dom visst med för de betalade skatt, vi förtjänade inte våra ungar, vi skitade ner i tvättstugan, vi parkerar bilen fel. Min man är otrevlig och massa mer saker,.

De går några dagar och jag stod ute och rökte - kan tilläggas att de är rökförbud i och på fastigheten så jag går ut till vägen och röker - något dom vetat om och accepterat.
När jag går in så kommer gubben och skriker på mig att var de så att jag ville göra en polisanmälan så kunde han skjutsa oss, jag försökte säga att de var ett missförstånd men han bara skrek högre, vi var kriminella löganktiga missfoster som skulle väck därifrån, bara de blev av med oss så skulle de bjuda på uppsägningen. Jag bad han lugna ner sig, i helvete han skulle och jag skulle hälsa min inbilningssjuka man som var lat att han kunde dra åt helvete, han bara skrek och skrek, vi skulle väck.

Sedan går de några dagar och han kommer lugn och plingar på och ber om att få vårat hyreskontrakt, min man sa då att han inte vet vart de finns och att de skulle vänta tills jag kom hem.
Han kom dagen efter och jag öppnade...TJENA TJENA jätte trevlig och bad om kontraktet, de var ju så att de utrymmen vi utnyttjade i källaren inte stod med i kontraktet så han var nervös att någon skulle kasta ut oss därifrån - jag sa då att jag skulle ta en kopia men att jag inte hade tid då, han menade att han kunde ta en egen kopia - nej jag kan kopiera själv och ge er de imorgon, han sa då att de inte skulle vara hemma - då lägger jag de i brevlådan så får ni de när ni kommer hem - han vänder då på klacken och skriker åt mig att vcar de inte så att jag hade bråttom med att få på papper att vi inte vistades olagligen på platsen så hade han heller inte bråttom att se till att vi inte blev utkastade, sen sa han hejdå jättre trevligt och gick.

På måndagen fick vi en skriftlig varning

Vi vistades i källaren olagligen ( de står tyvärr inte med att de ingår ett förråd) Och vi skulle omedelbvart avlägsna oss.

Vi följer inte regler i tvättstugan

Vi hade inte skrivit på nyckelkvittens - jo de hade vi visst

Vi parkerade vår bil regelvidrigt - vi har inte blivit tilldelad en parkering, så vi har stått där de var ledigt när vi flyttade in, han ville att vi skulle ha platsen bredvid honom.

vi hade inte lämnat in ett bevis på att vi hade hemförsäkring så de var oroliga att om de händer något ska vi inte kunna betala därför ombads vi att omedelbart ge dom vårt försäkringsnummer

Jag hade tydligen lovat att sluta röka vilket jag inte gjort och jag dpringer ut i vägen x antal ggr om dagen och skämmer ut fastigheten.

efter detta har vi fårr matfett kastat på vår bil - polisanmält
han kommer och plingar på och är trevlig och menar att han ska sätta igen någon dörr med en skiva - dörren ner till källaren.

Hasn hsr bett min man att parkera lite snett för att man backar ju ut snett och då vill han att vi ska stå snertt så han har mer plats att backa ut på - min man ställer sig rakt iaf

När jag gick ut och rökte sist så sa han god morgon (vilket köänns helt absurt, ena dagen ska man få skäll och andra dagen så ska han hälsa) och jag sa god morgon och gick till mitt rökställe när han skottade - då sa han- är ni alltid så hhär oytrevliga, är de därför ni fick flytta? jag svarade inte
-uppfostrar ni era barn på samma sätt
- de har inte du med att göra svarade jag
- de kan du ge dig fan på att jag har, jag betalat skatt
- Ja de gör väl jag med
-ihelvete du dör jag betalar skatt och försörjer er
dp valde jag att inte svara mer
-Skulle inte du sluta röka, du skämmer ut fastigheten
-Du jag står på allmän väg och luften är fri
då började han mumla något, lät som han sa hora eller något liknande så jag sa bara vad sa du
RENSA ÖRONEN skrek han då till mig.

Mina barn mår fruktansvärt dåligt och vågar inte vara ute, jag vågar knappt gå ut för de är så sjukt allting.
Vi letar så klart annat boende och hyresgästförenigen kan inget göta utan de är civilrätt
Polisen tycker inte att de är tillräckligt grovt för att agera.

Hur fan gör man.

har du fått en skriftlig varning kan du bestrida den och begära
tidpunkter för överträdelserna. ligger de mer än en månad
tillbaka så är de inte relevanta längre.

märkligt att de har rökförbud, jag kollade upp det och det finns
inget jag kan göra när grannen röker på balkongen.

men sedan håller jag med den som sade flytta. har de betett
sig såhär konstigt på så kort tid tänk vad som väntar bakom
krönet. sedan går ju alla lägenheter till dom nyanlända men
om mannen hade ett visst handikapp så kanske ni via hans
läkare få förtur på en annan lägenhet.
Citera
2018-02-14, 13:39
  #56
Medlem
Lawmars avatar
Uppdate - Vi fick ju ett brev om att vi skulle uppvisa bevis på hemförsäkring - försäkringsnummer och omfattning inom fem dagar annars skulle de komma ett avflyttningsdatum och de skulle ringa till socialförvaltningen - den fristen gick ut i fredags och inget har hänt.

han har tagit hit ett bolag som skall renovera ventilationen - inget som vi grannar vet något om egentligen.
Igår knackade han på och jag startade filmkameran - när jag öppnade dörren så sa han
- Titta hur dom håller på! - han tittade då på ventilationskillarna som sa hej till mig och jag hejjade tillbka.

-HÖRREDU, vi vill komma in och besiktiga i ventilationssyfte skulle de gå bra nu?
-Nej. sade jag. du får återkomma skriftligt med tillträdes krav
- JO JAG FÖRSTOD VÄL DE, så gick han, sedan stod han ute med de stackars killarna och skrek och skällde och snackade skit över oss.

Imorse var min man ut till brevlådan och ventilationskillarna stoppade min man och frågade vart han bodde och min man pekade hitåt, min man sa att de var välkomna in men att vi inte släpper in gubbidioten (min man sa hyresvärden)- de var snabba och svara att de inte lägger sig i och min man sa då nej vi är inte intresserade av de utan vi vill bara att ni ska veta att ni får komma in men utan honom.

Så de skulle återkomma med tid, men sade åxå att de inte var så intresserade av vår lägenhet för själva ventilationen fanns i de andra grannarnas lägenheter
Citera
2018-03-05, 12:42
  #57
Medlem
Lawmars avatar
i Fredags fick vi ett avhysningsbrev.
Vi skall avflytta med omedelbar verkan.....står inget datum, bara att de kontaktat soc och att de kommer begära handräckning från kronofogden

Ringde hyresgästföreningen som typ skrattade åt situationen och de skulle höra av sig denna vecka med en jurist
Citera
2018-03-05, 16:03
  #58
Medlem
tigerrakets avatar
Ring kronofogden och kolla med dem. Det är nämligen där man måste ansöka om avhysning. Ägaren kan inte bara skicka ett brev med: Du ska flytta. Utan han måste få grönt ljus av kronofogden. Sedan ska du ha möjlighet att bestrida kronofogdens beslut
Citera
2018-03-07, 10:49
  #59
Medlem
Lawmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Ring kronofogden och kolla med dem. Det är nämligen där man måste ansöka om avhysning. Ägaren kan inte bara skicka ett brev med: Du ska flytta. Utan han måste få grönt ljus av kronofogden. Sedan ska du ha möjlighet att bestrida kronofogdens beslut


Vi har en jurist som sköter detta nu och de tycker att det är skrattretande.
enligt honom så kan man avhysa någon för småsaker MEN de ska hålla i tingsrätten och detta fall är inget som håller ifall de skulle gå vidare med de.
I avhysningen står bla att de ringt till soc - de kan man bestrida för man måste skicka detta som ett rekomenderat brev till soc..... hyresvärden har alltså inte koll på vad lagen säger
Citera
2018-03-07, 11:11
  #60
Medlem
tigerrakets avatar
Tycker du ska kontakta hyresvärden och berätta att du har en jurist inkopplad, och att framtida kontakter ska ske via denne.

Hyresvärden lär ju slakna när han inser att han nu står mot en yrkeskunnig person.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback