Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 11:04
  #1
Medlem
Hej

Är i vietnam nu. Har bara en fråga. Blev ombedd att lämna ifrån mig passet när jag checkade in på hotell. Är det så det går till utomlands? Har dom rätt att under hotellvistelsen bli fråntagen sitt originala pass? Är det av rent säkerhetsmässiga skäl för att man inte ska smita från hotellet utan betalning och fly landet?
Citera
2018-02-05, 11:10
  #2
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Hej

Är i vietnam nu. Har bara en fråga. Blev ombedd att lämna ifrån mig passet när jag checkade in på hotell. Är det så det går till utomlands? Har dom rätt att under hotellvistelsen bli fråntagen sitt originala pass? Är det av rent säkerhetsmässiga skäl för att man inte ska smita från hotellet utan betalning och fly landet?

Ganska vanligt utomlands, de låser ju in det.
Citera
2018-02-05, 11:11
  #3
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Hej

Är i vietnam nu. Har bara en fråga. Blev ombedd att lämna ifrån mig passet när jag checkade in på hotell. Är det så det går till utomlands? Har dom rätt att under hotellvistelsen bli fråntagen sitt originala pass? Är det av rent säkerhetsmässiga skäl för att man inte ska smita från hotellet utan betalning och fly landet?

Var nyss där med och de tog en kopia på mitt.
Citera
2018-02-05, 11:12
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Hej

Är i vietnam nu. Har bara en fråga. Blev ombedd att lämna ifrån mig passet när jag checkade in på hotell. Är det så det går till utomlands? Har dom rätt att under hotellvistelsen bli fråntagen sitt originala pass? Är det av rent säkerhetsmässiga skäl för att man inte ska smita från hotellet utan betalning och fly landet?

Det är nog svårt att hitta en expert på vietnamesisk lag här, men antagligen får de behålla passen om de vill. Anledningen är att ni inte ska kunna förstöra rummet eller liknande och sedan sticka utan att betala.

Bor ni genom en researrangör kan de säkert ha synpunkter på hotellets agerande dock.
Citera
2018-02-05, 11:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Hej

Är i vietnam nu. Har bara en fråga. Blev ombedd att lämna ifrån mig passet när jag checkade in på hotell. Är det så det går till utomlands? Har dom rätt att under hotellvistelsen bli fråntagen sitt originala pass? Är det av rent säkerhetsmässiga skäl för att man inte ska smita från hotellet utan betalning och fly landet?

När jag varit utomlands så har dom tagit passen men man har kunnat hämta ut dom igen efter någon eller några timmar.
Antar att dom registrerar namn och nummer för att kunna skicka en faktura om dom tycker att man ska betala för något.
Citera
2018-02-05, 11:19
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Gör kopior på passen och lämna dem till hotellen du bor på. Om de krånglar så förklara att du själv behöver ditt pass för att kunna legitimera dig när du hyr skoter/betalar med kort osv osv.
De har rätt att titta på ditt pass och spara uppgifterna(de måste tom göra det oftast) men de har inte rätt att behålla det.
Citera
2018-02-05, 11:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12
När jag varit utomlands så har dom tagit passen men man har kunnat hämta ut dom igen efter någon eller några timmar.
Antar att dom registrerar namn och nummer för att kunna skicka en faktura om dom tycker att man ska betala för något.

Checkar ut imorgon och checkade in igår o jag visade passet spontant utan att han hunnit fråga om passet. Har ännu inte fått tillbaks passet, så då får man väl den imorgon. Första utlandshotellet som beslagtar original passet.

Thailand i torsdags: dom tog kopia på passet, så att passsidan (med passbild o personuppgifter) finns med och en sida från hotellet som man fick skriva på.

Turkiet förra året: dom tog ingen kopia, tittade bara på passet

I norge samma sak.


Borde det vara så i Sverige oxå att leg tar personalen hand om, så att inte man kan smita?
Citera
2018-02-05, 11:37
  #8
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Hej

Är i vietnam nu. Har bara en fråga. Blev ombedd att lämna ifrån mig passet när jag checkade in på hotell. Är det så det går till utomlands? Har dom rätt att under hotellvistelsen bli fråntagen sitt originala pass?
Sök upp en vietnamesisk advokat och stäm skiten ur dom.
Eller vad tror du?
Citera
2018-02-05, 12:18
  #9
Medlem
I många länder har de anmälningsplikt till polisen som måste registrera gästerna. Det kan vara orsaken. I öststaterna var det vanligt att man fick lämna in passet första natten. Under natten kom polisen och tittade i passet och eventuellt stämplade in uppehållstillstånd. I Italien har de också anmälningsplikt. Tidigare behöll de passet första natten för att ringa in anmälan. Men nu i datans tidevarv klarar de av anmälningen på några sekunder under incheckningen och man får tillbaka det direkt.
Citera
2018-02-05, 13:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
I många länder har de anmälningsplikt till polisen som måste registrera gästerna. Det kan vara orsaken. I öststaterna var det vanligt att man fick lämna in passet första natten. Under natten kom polisen och tittade i passet och eventuellt stämplade in uppehållstillstånd. I Italien har de också anmälningsplikt. Tidigare behöll de passet första natten för att ringa in anmälan. Men nu i datans tidevarv klarar de av anmälningen på några sekunder under incheckningen och man får tillbaka det direkt.

Aha så polisen kontrollerade hotells gästlista och samtliga gästernas pass/idhandling för att mest kontrollera om det finns några illegala utlänningar (sånna som saknar ankomststämpel och/eller visum / uppehållstillstånd)

Fast med dagens teknik går väl allt elektroniskt
Citera
2018-02-05, 14:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Aha så polisen kontrollerade hotells gästlista och samtliga gästernas pass/idhandling för att mest kontrollera om det finns några illegala utlänningar (sånna som saknar ankomststämpel och/eller visum / uppehållstillstånd)

Fast med dagens teknik går väl allt elektroniskt
Ja just det. I DDR fick man uppehållstämpel för det område man övernattade i och utresevisum stämplades samtidigt in i passet. När man som i Italien ringde in anmälningarna till polisen, så var det ju bäst att anmäla alla under dagen incheckade på en och samma gång när alla kommit.
Citera
2018-02-06, 03:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Hej

Är i vietnam nu. Har bara en fråga. Blev ombedd att lämna ifrån mig passet när jag checkade in på hotell. Är det så det går till utomlands? Har dom rätt att under hotellvistelsen bli fråntagen sitt originala pass? Är det av rent säkerhetsmässiga skäl för att man inte ska smita från hotellet utan betalning och fly landet?

Rätt och rätt... Du kan ju vägra, men då kan de vägra att låta dig bo där. Om du inte gillar hotellets policy får du väl hitta dig ett annat hotell.

Oroa dig inte, ditt pass blir säkert väl omhändertaget. Situationen är inte ovanlig.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2914850

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback