Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 00:05
  #1
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Har letat lite efter lösningar till följande PDEs, men inte hittat något, kanske för att de är för enkla. Skulle vara till stor hjälp för mig om någon ville skänka mig tiden och ge ett lösningsförslag till någon av dem. (Första har jag redan löst).

Låt u = u(x,y).

1) du/dx = 0 => u = f(y) .

2) du/dy + u = 0 .

3) d2u/dy2 + u = 0 .

4) d2u/dxdy = 0 => du/dy = f(y) => u = f(y)·x + h(x) ??
Citera
2018-02-05, 07:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
2) du/dy + u = 0
Tydligast blir nog lösandet om man börjar med att multiplicera med integrerande faktorn e^y:
e^y du/dy + e^y u = 0
d(e^y u)/dy = 0
e^y u = A(x)
u = A(x) e^(-y)


Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
3) d2u/dy2 + u = 0
Här väljer jag att gå direkt på eftersom jag inte har tid att visa en mer fullständig lösning:
u = A(x) sin(y) + B(x) cos(y)


Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
4) d2u/dxdy = 0 => du/dy = f(y) => u = f(y)·x + h(x) ??
Nej, i andra steget gör du fel. Det ska vara u = F(y) + h(x), där F'(y) = f(y). Detta gör att lösningen kan skrivas u(x,y) = A(x) + B(y).
Citera
2018-02-05, 09:23
  #3
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Har letat lite efter lösningar till följande PDEs, men inte hittat något, kanske för att de är för enkla. Skulle vara till stor hjälp för mig om någon ville skänka mig tiden och ge ett lösningsförslag till någon av dem. (Första har jag redan löst).

Låt u = u(x,y).

1) du/dx = 0 => u = f(y) .

2) du/dy + u = 0 .

3) d2u/dy2 + u = 0 .

4) d2u/dxdy = 0 => du/dy = f(y) => u = f(y)·x + h(x) ??

Manne har ju redan gett alla lösningar. Kompletterar bara lite.

I 2 och 3 löser du alltså på samma sätt som om det skulle vara en ODE för u(y). Man får då konstanter som bestäms av ev randvillkor. I PDEn blir alla dessa "konstanter" x-beroende.

PDEn i 4 är faktiskt vågekvationen på lite förklädd form, en ekvation som är extremt vanlig i fysik. Kolla här...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vågekv...gebraisk_metod
Citera
2018-02-05, 10:08
  #4
Medlem
bjornebarns avatar
När det gäller den här typen av elementära uppgifter kan jag verkligen rekommendera Wolframalpha Pro (med ordentliga studentrabatter och prova-gratis-månad). Du skriver bara in din ekvation i fri form och får sedan ett fullständigt lösningsförslag med fullt detaljerade steg.
Citera
2018-02-05, 11:17
  #5
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Manne har ju redan gett alla lösningar. Kompletterar bara lite.

I 2 och 3 löser du alltså på samma sätt som om det skulle vara en ODE för u(y). Man får då konstanter som bestäms av ev randvillkor. I PDEn blir alla dessa "konstanter" x-beroende.

PDEn i 4 är faktiskt vågekvationen på lite förklädd form, en ekvation som är extremt vanlig i fysik. Kolla här...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vågekv...gebraisk_metod

Ah den är transformerad, eller avdimensionaliserad som jag tror det också kallades. Coolt, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
När det gäller den här typen av elementära uppgifter kan jag verkligen rekommendera Wolframalpha Pro (med ordentliga studentrabatter och prova-gratis-månad). Du skriver bara in din ekvation i fri form och får sedan ett fullständigt lösningsförslag med fullt detaljerade steg.

Ska kolla in det, tack!
Citera
2018-02-05, 11:18
  #6
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Tydligast blir nog lösandet om man börjar med att multiplicera med integrerande faktorn e^y:
e^y du/dy + e^y u = 0
d(e^y u)/dy = 0
e^y u = A(x)
u = A(x) e^(-y)



Här väljer jag att gå direkt på eftersom jag inte har tid att visa en mer fullständig lösning:
u = A(x) sin(y) + B(x) cos(y)



Nej, i andra steget gör du fel. Det ska vara u = F(y) + h(x), där F'(y) = f(y). Detta gör att lösningen kan skrivas u(x,y) = A(x) + B(y).

Yes börjar komma ihåg nu, helt glömt det med ig faktor, tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback