Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-05, 02:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Borde gå lättare att sparka?

Självklart om målet är att komma långt, men de flesta kastar för att de vill ha t ex bättre kontroll eller en annorlunda bollbana av olika anledningar. Utan att påstå att jag på något vis hållt en högre nivå så har jag stått i mål till och från under livet, och ibland är det mer praktiskt att kasta den helt enkelt. Och frågan var ju specifikt vad som händer i detta mycket ovanliga scenario.

Eftersom målvakten bara får kasta en boll som är i spel (kontra inkast, där bollen är ur spel vid kastandet) så kan jag inte tänka mig annat än att det ska vara mål.
Citera
2018-02-05, 14:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Jag vet att Peter Schmeichel var mycket nära många gånger, och det finns målvakter i dag som emellanåt hystar iväg bollen en bra bit över 70 meter. Det är absolut inte otänkbart i mycket stark vind.

En plan kan ju vara så kort som 90m, och är man ute vid straffområdeslinjen är det ju "bara" 74m kvar, blöt plan och medvind kan nog göra det riktigt jobbigt för en målvakt på andra sidan.
Citera
2018-02-05, 14:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
En plan kan ju vara så kort som 90m, och är man ute vid straffområdeslinjen är det ju "bara" 74m kvar, blöt plan och medvind kan nog göra det riktigt jobbigt för en målvakt på andra sidan.

Om det vore "riktigt jobbigt" så borde det väl finnas en hel del mål på dylikt sätt att hänvisa till?
Citera
2018-02-05, 14:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Om det vore "riktigt jobbigt" så borde det väl finnas en hel del mål på dylikt sätt att hänvisa till?

Rätt få 90m-planer, är väl lägre divisioner, och lägre divisioner brukar ju inte heller videofilmas; även om det blir vanligare och vanligare.
Citera
2018-02-05, 15:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Rätt få 90m-planer, är väl lägre divisioner, och lägre divisioner brukar ju inte heller videofilmas; även om det blir vanligare och vanligare.

Så i de lägre divisionerna gör målvakterna titt som tätt mål genom att kasta in bollen över hela planen men det videofilmas bara inte?
Citera
2018-02-05, 15:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Så i de lägre divisionerna gör målvakterna titt som tätt mål genom att kasta in bollen över hela planen men det videofilmas bara inte?
Tror jag inte, inte heller har jag sagt eller påstått det.
Citera
2018-02-05, 15:14
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Tror jag inte, inte heller har jag sagt eller påstått det.

Om det kan bli "riktigt jobbigt" för en målvakt när den andre målvakten kastar över hela planen om det är medvind och blött så tycker man ju att en och annan borde slinka in? Annars är det väl inte "riktigt jobbigt"?
Citera
2018-02-05, 15:14
  #20
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nu vet jag inte om TS fråga specifikt gällde en fullstor gräsplan, eller om frågan aktualiserats i någon kommuncup i en gymnastiksal.

Men på en fullstor plan är det nog ett gränsfall, att någon kan kasta över hela planen. Med bara lite medvind ökar möjligheten markant. Sedan måste det så klart till en rejäl koncentrationsmiss av andra målvakten om en långsamt rullande boll ska gå in.

Lägg till en riktigt hal och blöt plan, kanske t.o.m. en konstgräsplan. Där sticker bollen iväg ganska bra.

Men ja, målvakten ska klanta sig rätt rejält för att bollen ska gå in
Citera
2018-02-05, 15:40
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Om det kan bli "riktigt jobbigt" för en målvakt när den andre målvakten kastar över hela planen om det är medvind och blött så tycker man ju att en och annan borde slinka in? Annars är det väl inte "riktigt jobbigt"?

Det där var inte ens alla parametrar jag hade med, och dessutom så svarade jag Dreten som hade den viktigaste parametern:
"Jag vet att Peter Schmeichel var mycket nära många gånger, och det finns målvakter i dag som emellanåt hystar iväg bollen en bra bit över 70 meter. "

Att spela på planer som bara är 90 meter långa tror jag inte är vanligt såvida det inte är lägre serier.
Att finna målisar i lägre divisioner som kastar en bra bit över 70 meter tror jag inte tillhör vanligheterna.
Att dom väderleksförhållandena, dvs blöt plan och medvind, skulle sammanträffa med dom andra parametrarna tror jag sker väldigt sällan.
Och sen så brukar inte målvakter försöka göra mål från sitt eget straffområde, och om dom hade försökt det så hade dom förmodligen ändå inte försökt genom att kasta bollen.
Är det dessutom blött tror jag inte så många amatörfilmare är så sugna på att plocka fram kameran, dels för att det kan vara kallt och dels för att det kanske fortfarande regnar och man vill inte förstöra sin kamera.
Citera
2018-02-05, 15:55
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det där var inte ens alla parametrar jag hade med, och dessutom så svarade jag Dreten som hade den viktigaste parametern:
"Jag vet att Peter Schmeichel var mycket nära många gånger, och det finns målvakter i dag som emellanåt hystar iväg bollen en bra bit över 70 meter. "

Att spela på planer som bara är 90 meter långa tror jag inte är vanligt såvida det inte är lägre serier.
Att finna målisar i lägre divisioner som kastar en bra bit över 70 meter tror jag inte tillhör vanligheterna.
Att dom väderleksförhållandena, dvs blöt plan och medvind, skulle sammanträffa med dom andra parametrarna tror jag sker väldigt sällan.
Och sen så brukar inte målvakter försöka göra mål från sitt eget straffområde, och om dom hade försökt det så hade dom förmodligen ändå inte försökt genom att kasta bollen.
Är det dessutom blött tror jag inte så många amatörfilmare är så sugna på att plocka fram kameran, dels för att det kan vara kallt och dels för att det kanske fortfarande regnar och man vill inte förstöra sin kamera.

Schmeichel må haft ett grymt utkast för sin tid men nära att kasta i mål har jag aldrig sett honom göra och det känns mest som en myt likt att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk. Det krävs alltså en myt, rätt vind och väder samt extremt kort plan så kanske det skulle kunna hända?
Citera
2018-02-05, 21:51
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Schmeichel må haft ett grymt utkast för sin tid men nära att kasta i mål har jag aldrig sett honom göra och det känns mest som en myt likt att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk. Det krävs alltså en myt, rätt vind och väder samt extremt kort plan så kanske det skulle kunna hända?

Tja, lite dåligt formulerat av mig. Han var riktigt nära att i teorin ha kunnat kasta in bollen om målet hade varit tomt, att han skulle ha varit nära att göra mål menade jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback