Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-04, 20:49
  #1
Medlem
Plattans avatar
Har förnarvarande ett hyreskontrakt i ett attraktivt läge, i en närförort till Stockholm.

Om nån månad är min köpta BRF klar för inflyttning.

Frågan är dock hur man ska förvalta sitt hyreskontrakt på bästa sätt. Funderar helt sonika på att behålla det och hyra ut den på sidan av, och strunta i att skriva mig i BRF:en

Vet att många gör på liknande sätt, men vad är det förenat med för risker?

Vissa föreningar kräver ju att man står skriven där, men det lär väl dröja lite i så fall, då den är helt nybildad.

Hyresvärden kan ju i och för sig komma på att jag även äger en fastighet men det lär dock också dröja eftersom det är en väldigt stor kommunal värd. Grannarna pratar man inte med och jag vet knappt vem som bor bredvid.
Citera
2018-02-04, 21:02
  #2
Medlem
bo kvar i hyresrätten å hyr ut till företag kanske
Citera
2018-02-04, 21:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plattan
Har förnarvarande ett hyreskontrakt i ett attraktivt läge, i en närförort till Stockholm.

Om nån månad är min köpta BRF klar för inflyttning.

Frågan är dock hur man ska förvalta sitt hyreskontrakt på bästa sätt. Funderar helt sonika på att behålla det och hyra ut den på sidan av, och strunta i att skriva mig i BRF:en

Vet att många gör på liknande sätt, men vad är det förenat med för risker?

Vissa föreningar kräver ju att man står skriven där, men det lär väl dröja lite i så fall, då den är helt nybildad.

Hyresvärden kan ju i och för sig komma på att jag även äger en fastighet men det lär dock också dröja eftersom det är en väldigt stor kommunal värd. Grannarna pratar man inte med och jag vet knappt vem som bor bredvid.

Vad ska du med en HR till om du har en BR? Och folk klagar över att det är bostadsbrist...
Citera
2018-02-04, 23:19
  #4
Medlem
Plattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Vad ska du med en HR till om du har en BR? Och folk klagar över att det är bostadsbrist...

Eftersom min HR är det 11-års ködtid på och man kan lägga på 40% på hyran när den hyrs ut i andra hand.
Citera
2018-02-05, 00:12
  #5
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plattan
Eftersom min HR är det 11-års ködtid på och man kan lägga på 40% på hyran när den hyrs ut i andra hand.

Nej Max 15% om den är möblerad.
Citera
2018-02-05, 00:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Nej Max 15% om den är möblerad.
I teorin ja, men inte i praktiken.
Citera
2018-02-05, 00:25
  #7
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plattan
Har förnarvarande ett hyreskontrakt i ett attraktivt läge, i en närförort till Stockholm.

Om nån månad är min köpta BRF klar för inflyttning.

Frågan är dock hur man ska förvalta sitt hyreskontrakt på bästa sätt. Funderar helt sonika på att behålla det och hyra ut den på sidan av, och strunta i att skriva mig i BRF:en

Vet att många gör på liknande sätt, men vad är det förenat med för risker?

Vissa föreningar kräver ju att man står skriven där, men det lär väl dröja lite i så fall, då den är helt nybildad.

Hyresvärden kan ju i och för sig komma på att jag även äger en fastighet men det lär dock också dröja eftersom det är en väldigt stor kommunal värd. Grannarna pratar man inte med och jag vet knappt vem som bor bredvid.

Du skriver att du äger en fastighet.
Menar du då din blivande BRF?
Inte för jag vill vara tråkig men du äger egentligen ingenting i en BRF förutom en solidarisk totalskuld på föreningens samlade låneskuld.
Du har rätten att disponera en lägenhet/andel för att du har för några egna miljoner köpt en skuld på många miljoner i BRF:en.
Du kan sedan sälja din andel.
Det är vad ”äger”. En andelsskuld som är värderat till ett visst värde beroende på situationen. Det är den skulden du kan sälja vidare.

Är du lite smart så behåll hyresrätten och hyr ut i andra hand.
Priset är vad köparen vill betala men var beredd på att ”folk” idag börjar gå till ”tinget” om den är alltför oskälig.

Lycka till!
Citera
2018-02-05, 00:28
  #8
Medlem
Du är hagalen. Risken du tar är att dina hyresgäster fördärvar lägenheten eller inte betalar hyran. Den ekonomiska risken är påtaglig skulle jag säga. Sen kräver nog både din hyresvärd och brf att du är skriven just hos dem!
Citera
2018-02-05, 00:28
  #9
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
I teorin ja, men inte i praktiken.

Hatar verkligen alla som utnyttjar andras utsatthet på bostadsmarknaden och exempelvis tar ut ockerhyror.
__________________
Senast redigerad av RagataChristie 2018-02-05 kl. 00:33.
Citera
2018-02-05, 00:32
  #10
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Vad ska du med en HR till om du har en BR? Och folk klagar över att det är bostadsbrist...

Folk som hyr ut svart och speciellt till ocker borde åka på rejäla skadestånd och fängelse i minst 3 år. Fy fan för giriga människor.
__________________
Senast redigerad av RagataChristie 2018-02-05 kl. 00:35.
Citera
2018-02-05, 07:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Du skriver att du äger en fastighet.
Menar du då din blivande BRF?
Inte för jag vill vara tråkig men du äger egentligen ingenting i en BRF förutom en solidarisk totalskuld på föreningens samlade låneskuld.

Ja, han har ju köpt en hel BRF uppenbarligen och inte bara en bostadsrätt.
Citera
2018-02-07, 23:32
  #12
Medlem
Plattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, han har ju köpt en hel BRF uppenbarligen och inte bara en bostadsrätt.

Ja jag har ju köpt en BR och inte en hel BRF

Hur som helst, är min ide moraliskt förkastlig? Ja förvisso men det var inte därför jag startade tråden.

Finns det inte fler här som har erfarenhet av liknande uthyrningar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback