2018-02-04, 20:26
Medlem
Min dator är allmänt seg av någon konstig anledning. I skrivandes stund fungerar den bra men har bara en webbsida uppe. Jag kan inte så mycket om datorer men köpte denna för ca 7000 kr för 1-2 år sen, har knappt använt den eftersom jag använde min gamla tills den verkligen gick åt skogen. En gammal bärbar dator som till och med fungerar bättre än vad den jag just nu skriver på.

När jag surfar på internet så tar det ett tag tills hemsidan laddaar, det går allmänt segt, när jag skriver så hänger inte texten med ibland etc etc. Nätet är nog inget fel på, när jag sitter på stationära datorn så går det hur fort som helst. Den hänger sig inte utan den är ruskigt seg.

Har googlat lite utan framgång då de flesta trådar är från 2010. Tror jag har windows 8 eller 10. Tror det är windows 8.
Citera
2018-02-04, 21:28
Medlem
kl4sseKocks avatar
Vore bra om du skrev ut modellnummer på datorn..
Du har inte aktiverat nåt strömsparläge, kanske dax blåsa rent burken och installera Windows.
Citera
2018-02-04, 21:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destinyye
Min dator är allmänt seg av någon konstig anledning. I skrivandes stund fungerar den bra men har bara en webbsida uppe. Jag kan inte så mycket om datorer men köpte denna för ca 7000 kr för 1-2 år sen, har knappt använt den eftersom jag använde min gamla tills den verkligen gick åt skogen. En gammal bärbar dator som till och med fungerar bättre än vad den jag just nu skriver på.

När jag surfar på internet så tar det ett tag tills hemsidan laddaar, det går allmänt segt, när jag skriver så hänger inte texten med ibland etc etc. Nätet är nog inget fel på, när jag sitter på stationära datorn så går det hur fort som helst. Den hänger sig inte utan den är ruskigt seg.

Har googlat lite utan framgång då de flesta trådar är från 2010. Tror jag har windows 8 eller 10. Tror det är windows 8.

När började problemet?

Sökt efter malware?
Citera
2018-02-05, 06:00
Medlem
Du kan börja med att öppna task manager (control + shift + escape) och se om det är hög cpu-belastning och isf vilken process det är fråga om.
Citera
2018-05-03, 06:21
Medlem
DragforADHDs avatar
Låter mer som att du har dålig processor i själva datorn. Hade också en "ny dator" som jag köpte som hade samma problem som du beskriver det. men den hade iallefall dålig processor. så antagligen så har du det med. Vad har du för processor?
Citera
2018-05-05, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Låter mer som att du har dålig processor i själva datorn. Hade också en "ny dator" som jag köpte som hade samma problem som du beskriver det. men den hade iallefall dålig processor. så antagligen så har du det med. Vad har du för processor?
Hur förklarar man då att datorerna i skolan för 20 år sedan fungerade utan att lagga om man skrev, surfade på internet eller spelade små spel? Varför kan inte dagens datorer uppnå denna standard?
Citera
2018-05-05, 17:05
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Hur förklarar man då att datorerna i skolan för 20 år sedan fungerade utan att lagga om man skrev, surfade på internet eller spelade små spel? Varför kan inte dagens datorer uppnå denna standard?
Förr hade man inte tex inte mängder med bakgrundsprocesser som är igång. Ja, du märker själv vad mycket skit som autostartar i din dator om du har lite koll. Sedan att malware är mycket mer utbrett och mycket lättare att få in i ditt system. Speciellt om du inte har kunskap och klickar runt.

Sedan optimeras program inte lika mycket idag. Förr var det problem med minne etc så man gjorde programmen mindre resurskrävande. Idag är processorerna så snabba så lite skräpkod segar inte ned så mycket. Nu har man istället massa program som är dåligt skrivna och allt blir inte så optimalt.
Senast redigerad av movsd 2018-05-05 kl. 17:09.
Citera
2018-05-07, 13:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Om det är länge sedan du använt datorn så kommer den givetvis att köra ett antal uppdateringar i bakgrunden, både Windows update, som ev. OneDrive, som virusskyddet, etc.

Om du manuellt kör windows update så kommer nog den upplevda segheten att släppa när uppdateringarna installerats klart, och då har de andra uppdateringarna körts klart i bakgrunden.
Efter en omstart så är din dator både säkrare och har återfunnit sin prestanda!
Citera
2018-05-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD

Jag skulle inte riktigt vilja anklaga processorn. Även den långsammaste instegsdatorn ger prestanda som överstiger den som riktiga värstingar kunde ge.

Om en PC går extremt långsamt är det högst troligt ett konfigurationsproblem eller malwareinfektion. Lämpliga åtgärder är:

1. Kör en viruskontroll (detta innebär inte att man behöver köpa ett AV) utan Zemana eller HitMan Pro är utmärkta för ändamålet. Kontrollera så systemet är rent.

2. Kör ADWCleaner för att säkerställa att det inte finns adware och liknande.

3. Avaktivera onödiga autostartande processer.

4. Kontrollera vilka processer som körs och avaktivera sådana som kan anses vara onödiga.

Om det visar sig att datorn lider av diverse malware och liknande kan det vara dags att köra en total rensning och ominstallation av ett helt fräscht Windows. Om burken kommer med en OEM-installation med bloatware är en ren Windows-ISO att föredra, d.v.s kör ingen ominstallation från tillverkarens skiva utan ladda ner ett helt rent system direkt från Microsoft. Rena Windowssystem därifrån fungerar avsevärt bättre.

Säkerhetskopiera de viktiga filerna och formatera om disken (kontrollera att backupen är ren naturligtvis).

När systemet installerats om, immunisera det (kör standardanvändare istället för administratör, kör browsern i Sandboxie och installera scriptblock, installera gärna Linux under VirtualBox och kör det för Internetaktiviteter som extra säkerhetslager, använd VirusTotal för att kontrollera alla installationsfiler, ställ in UAC på max. Maximal Windowssäkerhet kräver även AppLocker (finns inte i Windows Home Edition). Avaktivera onödiga program och processer från autostarten.

Jag vågar påstå att en Windowsdator är snabb och smidig sedan. Även en gammal 386 på 16 MHz var snabb i responsen när man ordbehandlade så det finns ingen som helst anledning till att en modern burk skulle lagga i normalläget (läget är inte normalt här dock).

Edit: Jag vågar påstå att den tid när datorer hela tiden låg på gränsen hårdvarumässigt passerades när priserna på RAM- och hårddiskutrymme gick ned drastiskt. Den tid när man t.ex hade 2 MB RAM och 40 MB HD och satt med brist på båda delarna för att t.ex ClarisWorks eller MS Works krävde mer (för att inte tala om Word) är för länge sedan förbi. Naturligtvis har program etc blivit mer avancerade och krävande men idag har man möjlighet att plocka ihop en burk som fungerar till tämligen sofistikerade saker utan att lagga.

Om en dator har svårt att registrera tangenttryckningarna år 2018 är inte direkt "långsam hårdvara" där felsökningen börjar, däremot mjukvarukonfigurationen. Även om man t.ex sitter med 2 GB RAM och en Core i3 eller t.o.m Atom går det att få fart på grejerna som räcker till vanliga basgrejer.

Jag minns som igår när man suktade efter "enorma" hårddiskar på 1-2 GB på den tiden en standarddator låg runt 120-240 MB. Likaså när 66 MHz klockfrekvens ansågs extremt snabbt och något man också suktade efter.
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-05-07 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in