Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-13, 10:18
  #25
Medlem
Bor i Östergötland och är väldigt intresserad, skicka gärna ett pm
Citera
2018-05-17, 08:15
  #26
Medlem
Skrattgrabbens avatar
*Mission failed* Antar att jag kasta intresset åt helvete
Citera
2018-06-17, 07:30
  #27
Medlem
Knivur-273s avatar
Gå in på egen risk, huset kan falla över eller under dig. Stjäl ingenting, tänd icke eld. Ingen som är hedersman förstör eller stjäl något alls. Alla fönster krossade, så den saken kan smågossarna icke göra i alla fall. Vinden eller loftet undersökt av någon, (stege står) så riskera inte den saken i onödan, såvida du icke är extremt nyfiken.

Varning för att du kan skada dig på det förfallna huset om du gör fel. Mycket krossat glas tyvärr.

Tips: Det finns en trappa inuti huset. Den normala trappan i entren är för farlig att använda, tro mig.

Förr har ungdomar suttit därinne och rökt hasch. Nu är klientelet förändrat och de vågar icke gå in, så nu sitter de ibland utanför

Snart kommer huset rivas eller möjligen eldas upp av brandförsvaret. Skynda, skynda !

Han som bodde där hade höns under huset. Lite skumt må jag säga. Möller eller kanske Beckman något liknande hette han. Jag vet att det var en han, för det finns planscher på väggarna som visar på det, nämligen amerikanska bilar.

Titta bara. förstör ingenting.

1484967 6477265

Körhänvisning: Kör Glyttingevägen till järnvägsbron och följ vägen förbi Glyttinge Camping och fram till Berggårdens vattenreningsverk. Om du är laglydig ställer du bilen, eller så fortsätter du c:a 500 meter tills du kommer till en svag kulle med mer tät skog och en infart på höger sida. Nu ligger huset till höger. Kommer du till vägbommen har du kört för långt.

Lek inte med eld. Jag hatar pyromaner över allt. Och jag heter så.

När huset skall rivas eller eldas upp, det bestämmer icke vi, men övergivet sedan många år, det är det förvisso och den bosatte ligger förmodligen död på kyrkogården sedan länge.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-17 kl. 08:18.
Citera
2018-06-17, 08:28
  #28
Medlem
Knivur-273s avatar
Söder om Södra Uvberget vid Stångåns västra strand finns en förfallen ödegård att undersöka.

Självklart är den redan skändad och vandaliserad. Du får parkera bilen vid Slattefors kraftstation och gå resten av vägen om du vill vara laglydig och den vägen är lång till fots.

Intressant dock för det sitter massa gamla tidningar på väggen på ett ställe, som grund för tapetseringen. Roliga texter. Kanske ligger en gömd skatt ? vem vet ? Kanske 500.000 i tusenlappar gömt bakom väggen

Bonden kanske inte gillar att du går in, för gården är mitt i en kohage med taggtråd runt, haha.

Kanske blir du stångad i arslet av en tjur.

1496175 6469949
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-17 kl. 08:33.
Citera
2018-06-18, 03:32
  #29
Medlem
Finns det intresse för gemensam gruppchat på fejjan så kan ni lägga till mig. Jag har seriös fotoutrustning, lampor, batterier och är över huvud taget inte intresserad av att klottra ner ställen.
Citera
2018-06-19, 20:54
  #30
Medlem
Knivur-273s avatar
Nära Rimforsa, på vägen västerut, i riktning mot Ulrika, sväng höger mot Hallstad Ängar naturreservat. Efter en kortare sträcka ser du ett berg på vänster sida. Där fanns förr ett stort MOB-förråd inuti berget. Det har blivit plundrat av någon med extremt goda kunskaper i saken.

Ungefärlig position: 1490023 6446988

De har tydligen skurit sig genom ståldörren som var minst 200 mm tjock, kanske 300 mm. Termitspjut eller syrgasspjut misstänker jag. Nu har dörren lagats med en påsvetsat plåt har jag läst.

Såvitt jag vet, var bergrummet tomt vid inbrottet, men man kan aldrig lita helt på det man hör.

Förr var det fullt med allt som en infanteribataljon kan tänkas behöva vad gäller ammunition, kanske även vapen. (min utsaga)

Kul (edit: intressant, för kul kan det inte vara) att se, jag skall själv åka dit och ta lite foton. Om du fortsätter ned mot naturreservatet, så kan det vara en fin plats att besöka.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-19 kl. 21:05.
Citera
2018-06-19, 21:18
  #31
Medlem
Knivur-273s avatar
För de som bor i Linköping, brukar Bersbo gruva vara bekant. Mycket intressant.

Mindre känt är att på vänster sida av landsvägen fram till Bersbo-gruvan, mindre än en kilometer innan, står en jättevacker traditionell gruvlave av trä, med tjärad fjällpanel. 300 meter vertikalt gruvhål. Vattenfyllt. Gruvhissen finns kvar. Akta dig, för upptill längs bergets högre del finns inget stängsel och gruvlavens vägg är nu skyddet och är bitvis rutten. Håll i eventuella ungar.

Den/det heter Adelswärdska schaktet och gav aldrig någon kopparmalm tyvärr.

Klättra upp i gruvlaven till det stora vändhjulet för gruvhissens wire-lina och ta en selfie Nej, gör inte det.

Förstör ingenting, för då är du en niding.

Här ger jag inga koordinater, för att fromt vilja undvika att de minst intelligenta åker dit och gör härverk.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-19 kl. 21:32.
Citera
2018-06-19, 22:26
  #32
Medlem
Knivur-273s avatar
Nära Ukna som jag tro ligger i Östergötland, finns en gruva.

Gruvan har en unik ingång och just vid själva gruvhålet finns en stor sal i berget. Förr när jag besökte platsen igen, stod nu helt plötsligt bord inne i salen, utbrunna ljus på borden. Man kan undra vad de gjorde där den gången.

Förr anses det att ponnyier har gått gångspel i salen för att antingen uppfordra vatten, malm eller manskap eller allt.


Till salen finns en berggång, först utgrävd genom eldens verkan genom tillmakning, senare med svartkrutets explosiva kraft ytterligare utsprängd. En mycket vacker gång. Liten, trång och slät. Längre in, lite mer knagglig. Stövlar på gäller.

Gruvhålet dräneras genom bergtunneln. Det är vattenfyllt till den nivån. Ovan finns höga avsatser och kanter du kan trilla ifrån, skulle du vilja utmana ödet Klättra över det enkla stängslet

Jag ämnar tro att tunneln eller berggången är 800 meter lång. Kanske har jag fel. Stollgång kanske det kallas. Kolla själv. Jag har varit inne många gånger.

Om du vill snubbla, ligga på kanten och titta ned uppifrån, det är din sak, men det går om du vill klättra lite.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-19 kl. 22:55.
Citera
2018-07-04, 18:57
  #33
Medlem
Dora.Utforskarens avatar
Nu finns det en UE grupp på Facebook för oss som är intresserade: https://www.facebook.com/groups/2080283795543261/

Eftersom nästan inga av oss här kan skicka PM så ansåg jag det är lättast att vi samlas i en grupp tills vidare.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback