Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-02-11, 19:29
  #61
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Du får likväl ett motsvarande problem i att förklara hur munnens berättelse om din egen upplevelse kan ha sitt ursprung i kroppens (hjärnans) sammansättning på detaljnivå.

Munnen styrs av neuroner och neuroner är brusfiltrerande kretsar genom att de avfyrar abrupt då insignalerna når givna tröskelvärden. Det är naturens sätt att implementera en stabil hjärna som är okänslig för små avvikelser som kroppen ändå inte kan styra över.

Hur kan det då komma sig att det din mun berättar ändå beror på sådana detaljer?

Det är inget problem mer än att man inte förstår hur det går till. Hela tanken som tråden bygger på är däremot fel på flera olika sätt.
Citera
2018-02-14, 18:18
  #62
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är inget problem mer än att man inte förstår hur det går till. Hela tanken som tråden bygger på är däremot fel på flera olika sätt.
Nämn gärna ett eller flera av dessa sätt.
Citera
2018-02-14, 21:48
  #63
Medlem
Callebiltes avatar
Sorry har inte läst igenom alla svaren men tänkte bara på det där med övergången (någon har kanske tagit upp detta innan i tråden)..

Mitt medvetande är inte kontinuerligt. Hade någon bytt ut min hjärna mot en simulerad hjärna medan jag sov, var totalt appackad eller vaknade upp ur narkos efter en operation så hade jag aldrig vetat skillnaden.

Min riktiga hjärna som nu var död skulle inte märka något eftersom den stängdes av tex när jag sövdes inför operationen innan den togs ut och slängdes i papperskorgen. Min nya hjärna som var en exakt kopia av den gamla skulle komma ihåg att jag skulle opereras och sista minnet är att jag sövs.. När jag vaknar upp ser jag att det är min kropp och allt är som vanligt.

Tänk att man uppfinner teleportering, det skulle ju i princip innebära att du blev förintad när du gick in i maskinen och återuppbyggd när du går ut på andra sidan men jag tror inte man hade upplevt det som att en version av sig dog.
Citera
2018-02-15, 21:53
  #64
Medlem
Om man inte kan dö hur kan man då leva? Utan döden inget liv.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback