Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-04, 04:34
  #1
Medlem
Köpte nyligen en Korg Volca Keys men har problem att ansluta den till min DAW för audioinspelning. Använder en M-audio m-track 2x2m för att koppla till dator. Får midisynk från datorn till Korgen och kan styra den med midispår. Allt låter fint om jag kopplar in ett par hörlurar i min M-Audio men inte när jag spelar upp eller in från min DAW, alltså Reason.

Från min DAW, är rätt säker på att konfigurationen är korrekt där, kan jag ana Korgen väldigt svagt och brusigt. Har då kopplat min M-audio m-track 2x2m till dator via USB. Midi ut till Korgen. Hörlurar i hörlursingången på interfacet och en 3,5 mm kabel med en 6,3 mm ljudadapter för att ansluta från Korg till M-audio. Har provat att trycka in den i Instrument 1 och 2 samt ändrat justerat audiokanalerna i Reason efter instruktionerna från Korg.

Vad kan problemet vara? Auxkabeln är något jag rotade fram ur en låda och tillhörde nog ett par hörlurar, likaså ljudadaptern. Kan det vara så att kablarna är dåliga? Det fungerar utmärkt om jag bara väljer att koppla dem till ett par hörlurar så det verkar underligt. Vad kopplar man in på baksidan av interfacet i Main IN/OUT?

Förslag?

Tack på förhand!
Citera
2018-02-04, 23:09
  #2
Medlem
Köp en sån här kabel i fall det inte löser sig, https://www.thomann.de/se/pro_snake_...tereo_225441_2

Måste inte vara exakt den men köp en som har 3,5mm stereo till 2x 6,3mm mono. Sen kopplar du så klart in dom 2 i båda dina ingångar på ljudkortet, vill du inte slösa båda ingångarna på ljudkortet så får du istället köpa en mono kabel som denna https://www.thomann.de/se/the_sssnak...+mono_411050_6 glöm då inte att välja att ditt spår i Reason ska vara ett monospår

Main outputs är där du kopplar dina studiomonitorer om du har några, main inputs kan du koppla din korg. Oftast finns ingångarna speglade, typ att det är samma 2 ingångar fast på framsidan är det för mic i XLR ingångar och på baksidan är det line in till just synthar, elgittarer osv. På ditt ljudkort har du samma ingångar fram och bak och det är instrumentingångar på framsidan och mic/line på baksidan. Prova trycka in kabeln i både instrument 1 på framsidan och prova mic/line 1 på baksidan också eller den du inte testat än. Och som sagt slå av +48 när du kör linesignal det behövs inte, bara när du använder mikrofoner utan phantom power. Den stora ingången på baksidan kan du sticka in din kabel också nämligen, i mitten sitter det ett hål, det är en komboport, både XLR och 6,3mm så prova det också och se om du får annat resultat.

Tänk också på att välja rätt kanal från ditt ljudkort i Reason på det spåret du har uppe. Ditt midispår kommer inte att spela upp audioljudet så det verkar nästan som att du bara spelar upp ditt midispår och förväntar dig ljud?

Kolla detta klippet om det hjälper då jag inte är någon Reason snubbe men jag vet hur midi och audio funkar så det är samma princip i alla DAW's.

https://www.youtube.com/watch?v=pnzmwkkn1-w

Testa detta och återkom om det strular mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback