Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-07, 01:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
I relation till nedlagd tid är det s k HIIT som är effektivast. Det finns forskning på detta. Intervaller om två minuter på en puls runt 85-90 % av max, vs en minut vila. Upprepa sju gånger för bästa resultat.
Låter intressant, ska prova det..
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Går inte ge en siffra på då det säkert varierar från individ till individ och även andra faktorer. Maximal fettoxidation har du runt den intensiteten, hur mycket rent procentuellt har jag inget svar på.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15212756

Ja man får väl läsa på och testa sig fram helt enkelt ..
Citera
2018-03-07, 02:05
  #14
Medlem
Eko-Krigarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
I relation till nedlagd tid är det s k HIIT som är effektivast. Det finns forskning på detta. Intervaller om två minuter på en puls runt 85-90 % av max, vs en minut vila. Upprepa sju gånger för bästa resultat.

Är du säker på att det inte är 8 gånger ena passet och 6 gånger andra passet för bäst resultat..? Jag vill se hur studien var utformad för att man med säkerhet ska kunna säga att det där är det bästa sättet, därmed inte sagt att det inte är ett effektivt sätt att förbruka energi.

TS som gurkmajja skriver så är det ett tidseffektivt sätt att göra av med mycket energi på, MEN mer spenderad tid i rörelse på en högre intensitet ger mer fettförbränning/energiförbrukning. Din energi är som bränslet i en bil, kör du snabbare förbrukar du mer soppa, kör du längre förbrukar du mer soppa. Det finns två sätt att göra slut på den, köra slut på den eller låta bli att tanka.

Om du ska köra slut på den så gäller det att försöka maximera ansträngningen över så lång tid som möjligt. Om du istället kör 8 intervaller HIIT så kommer du bränna mer än vid 7, men du kanske inte klarar av att köra lika hårt under 8 så du bränner procentuellt mindre per intervall än vid 7. Du kanske blir så trött av 8 intervaller att du inte orkar göra om det och då är det bättre att du kör 7. Men du kan lika gärna cykla, springa, gå bara du ser till att du kommer upp i arbetspuls eller högre.

Om du kan gymnasiematte kan du tänka (hur jobbigt det är) * (hur länge du håller på) = (fettförbränning), förenklat. "Hur jobbigt det är" representeras oftast av din puls, kan du träna länge på maxpuls kör på men då brukar man inte orka träna så länge. Så svaret på dina fråga är att du ska ha så hög puls som möjligt under så lång tid som möjligt.

Med hopp om cardio
Eko Krigaren
Citera
2018-03-07, 10:25
  #15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är kaloribalansen som är det viktiga om man försöker gå ned i vikt, inte vad du förbränner under aktiviteten, och vid en viktnedgång är det fördelaktigt att lägga fokuset på styrketräning och inte det som bränner mest fett för stunden, vilket inte är vid maxpuls eftersom den intensiteten främst kräver kolhydrat som bränsle. Det är givetvis inget fel på kondition eller promenader, men vikten styrs av kaloribalansen, och en viktnedgång med styrketräning minimerar förlusten av muskelmassa och viktnedgången kan till större del bestå utav fettmassa, vilket är önskvärt både för kroppssammansättningen och kaloriförbrukningen. Självklart kan man kombinera både kondition och styrka om man vill det.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-03-07 kl. 10:28.
Citera
2018-03-07, 11:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dutch201
Jag är nog egentligen inte ute efter viktminskning utan det är mer deff jag är intresserad av. Men om jag kör 2/3 av min maxpuls vilket sist jag mätte var ungefär 188 slag/min.

Så jag ska alltså hålla cirka 112 slag/min? Det låter jätte konstigt , för att då kan jag ju hålla på hur länge som helst?


Jodå den är bra som den är men visst kan man minska eller ändra på det ännu mer .


Energiförbrukning ? Du menar kcal förbränning ? Alltså antal kalorier jag förbränner?


Vad tycker du är bra eller "effektiv träning " om springa är fel? Om man nu ska ner i vikt?

Men håller jag 60% av maxpulsen under några minuter , hur mycket procentuellt fettbörbränning förbränner man då ?


Förstår du något av det som skrivits? någon skrev att det är kalorierna som aktiviteten förbränner som är det viktiga. Därför ska du lägga dig så högt som möjligt i puls och hålla dig där så länge som möjligt. Om du hittar ett läge där du kan hålla på hela dagen. Grattis, du har hittat ett optimalt sätt att förbränna kalorier. Dock är det siffran från kroppens totala förbrukade kalorier under hela dagen kontra förtärda kalorier som är det enda intressanta. Om du deffar vill du förbränna fett vilket leder till att du kommer gå ner i vikt. Gissar på att du kommer behöva gå mer några kilo fett nu. Banta är samma sak förutom att deffa innebär att man följer vissa regler som ska försöka hindra muskelförlust.
Lycka till. Är själv inne på min 7e vecka nu.
Citera
2018-03-07, 12:23
  #17
Medlem
knullklassons avatar
Mycket snack om att ligga i rätt zon för effektivast förbränning.

Tänk så här; ger du dig ut på en löprunda och verkligen maxar så kommer kroppen fortsätta jobba/förbränna även efter passet när du sitter hemma i soffan och jäser, eftersom den får jobba med att återhämta sig.

Går du istället en rask promenad (som rekommenderas av många för maximal förbränning) så behöver inte kroppen jobba med återhämtning efter avslutad aktivitet, eftersom aktiviteten inte varit särskilt fysiskt påfrestande.
Citera
2018-03-07, 12:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Mycket snack om att ligga i rätt zon för effektivast förbränning.

Tänk så här; ger du dig ut på en löprunda och verkligen maxar så kommer kroppen fortsätta jobba/förbränna även efter passet när du sitter hemma i soffan och jäser, eftersom den får jobba med att återhämta sig.

Går du istället en rask promenad (som rekommenderas av många för maximal förbränning) så behöver inte kroppen jobba med återhämtning efter avslutad aktivitet, eftersom aktiviteten inte varit särskilt fysiskt påfrestande.

"efterförbränning" EPOC, är ganska överskattat och inget att bry sig om nämnvärt, det handlar ofta om tiotalet kcal.

https://traningslara.se/begreppet-ep...-anstrangning/
Citera
2018-03-07, 16:34
  #19
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-Krigaren
Är du säker på att det inte är 8 gånger ena passet och 6 gånger andra passet för bäst resultat..? Jag vill se hur studien var utformad för att man med säkerhet ska kunna säga att det där är det bästa sättet, därmed inte sagt att det inte är ett effektivt sätt att förbruka energi.

TS som gurkmajja skriver så är det ett tidseffektivt sätt att göra av med mycket energi på, MEN mer spenderad tid i rörelse på en högre intensitet ger mer fettförbränning/energiförbrukning. Din energi är som bränslet i en bil, kör du snabbare förbrukar du mer soppa, kör du längre förbrukar du mer soppa. Det finns två sätt att göra slut på den, köra slut på den eller låta bli att tanka.

Om du ska köra slut på den så gäller det att försöka maximera ansträngningen över så lång tid som möjligt. Om du istället kör 8 intervaller HIIT så kommer du bränna mer än vid 7, men du kanske inte klarar av att köra lika hårt under 8 så du bränner procentuellt mindre per intervall än vid 7. Du kanske blir så trött av 8 intervaller att du inte orkar göra om det och då är det bättre att du kör 7. Men du kan lika gärna cykla, springa, gå bara du ser till att du kommer upp i arbetspuls eller högre.

Om du kan gymnasiematte kan du tänka (hur jobbigt det är) * (hur länge du håller på) = (fettförbränning), förenklat. "Hur jobbigt det är" representeras oftast av din puls, kan du träna länge på maxpuls kör på men då brukar man inte orka träna så länge. Så svaret på dina fråga är att du ska ha så hög puls som möjligt under så lång tid som möjligt.

Med hopp om cardio
Eko Krigaren
Ja du. Det senaste jag såg om det var ett TV-inslag i programmet "Mat med Mosley" om jag minns rätt. Det var en kvinnlig brittisk forskare som hade utfört studien och kommit fram till att just sju upprepningar gav mest utdelning kontra nedlagd tid vad gällde fettförbränning.
Citera
2018-03-07, 17:46
  #20
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
"efterförbränning" EPOC, är ganska överskattat och inget att bry sig om nämnvärt, det handlar ofta om tiotalet kcal.

https://traningslara.se/begreppet-ep...-anstrangning/
Kan köpa det om det handlar om elitidrottare, eftersom de återhämtar sig så pass snabbt. Men för motionärer, nja... Då tror jag ändå en rejäl genomkörare är bra mycket effektivare.
Citera
2018-03-07, 18:16
  #21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Kan köpa det om det handlar om elitidrottare, eftersom de återhämtar sig så pass snabbt. Men för motionärer, nja... Då tror jag ändå en rejäl genomkörare är bra mycket effektivare.
Nej, efterförbränning är inget som kommer påverka. Det är så ytterst lite det påverkar. Det spelar ingen roll hur hårt du tränar om du inte ligger på ett kaloriunderskott.
Citera
2018-03-15, 23:57
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-Krigaren
Är du säker på att det inte är 8 gånger ena passet och 6 gånger andra passet för bäst resultat..? Jag vill se hur studien var utformad för att man med säkerhet ska kunna säga att det där är det bästa sättet, därmed inte sagt att det inte är ett effektivt sätt att förbruka energi.

TS som gurkmajja skriver så är det ett tidseffektivt sätt att göra av med mycket energi på, MEN mer spenderad tid i rörelse på en högre intensitet ger mer fettförbränning/energiförbrukning. Din energi är som bränslet i en bil, kör du snabbare förbrukar du mer soppa, kör du längre förbrukar du mer soppa. Det finns två sätt att göra slut på den, köra slut på den eller låta bli att tanka.

Om du ska köra slut på den så gäller det att försöka maximera ansträngningen över så lång tid som möjligt. Om du istället kör 8 intervaller HIIT så kommer du bränna mer än vid 7, men du kanske inte klarar av att köra lika hårt under 8 så du bränner procentuellt mindre per intervall än vid 7. Du kanske blir så trött av 8 intervaller att du inte orkar göra om det och då är det bättre att du kör 7. Men du kan lika gärna cykla, springa, gå bara du ser till att du kommer upp i arbetspuls eller högre.

Om du kan gymnasiematte kan du tänka (hur jobbigt det är) * (hur länge du håller på) = (fettförbränning), förenklat. "Hur jobbigt det är" representeras oftast av din puls, kan du träna länge på maxpuls kör på men då brukar man inte orka träna så länge. Så svaret på dina fråga är att du ska ha så hög puls som möjligt under så lång tid som möjligt.

Med hopp om cardio
Eko Krigaren

Okej så jag kör 7 intervaller per tillfälle och håller en Maxpuls i 2 minuter ?

Jag läste någonstans att jag kan göra detta fast då ska jag ha en maxpuls i 15-30 sekunder och sen vila mellan 30 sekunder - 1 minuter. Och fortsätta så 6-7 gånger.

Då kan man om man är duktig på hopprep eller så, hoppa i 30 sekunder och få en Maxpuls i 30 sekunder . Sen vila i 60 sekunder och fortsätta .

Har nämligen provat detta men kan inte hålla på i 30 sekunder utan jag brukar hoppa i 15 sekunder i maxpuls och resten i normal takt .

Det borde väl ge samma resultat?

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är kaloribalansen som är det viktiga om man försöker gå ned i vikt, inte vad du förbränner under aktiviteten, och vid en viktnedgång är det fördelaktigt att lägga fokuset på styrketräning och inte det som bränner mest fett för stunden, vilket inte är vid maxpuls eftersom den intensiteten främst kräver kolhydrat som bränsle. Det är givetvis inget fel på kondition eller promenader, men vikten styrs av kaloribalansen, och en viktnedgång med styrketräning minimerar förlusten av muskelmassa och viktnedgången kan till större del bestå utav fettmassa, vilket är önskvärt både för kroppssammansättningen och kaloriförbrukningen. Självklart kan man kombinera både kondition och styrka om man vill det.

Men HIIT, ska tydligen var inriktat på fettförbränning och den sorts träning är väl mest effektivast att utföra om man ska deffa och behålla muskelmassa ?

Jag har kört lite grann på gymmet med denna metod och jag har gjort av med mycket mer kalorier än vad jag hade gjort utan denna metod .
Citera
2018-03-16, 00:38
  #23
Medlem
Jag står på Crosstrainern i 45 minuter och har då 160 i puls hela tiden.
Jag kan inte se hur jag skulle förbränna mer fett om jag istället hade 120 i puls på samma tid.

Så min teori är, så hög puls som möjligt under så lång tid som möjligt.
Citera
2018-03-16, 10:29
  #24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dutch201
Men HIIT, ska tydligen var inriktat på fettförbränning och den sorts träning är väl mest effektivast att utföra om man ska deffa och behålla muskelmassa ?

Jag har kört lite grann på gymmet med denna metod och jag har gjort av med mycket mer kalorier än vad jag hade gjort utan denna metod .
Återigen, vad du förbränner under aktiviteten spelar ingen roll, det är dygnets totala som är det intressanta. Självklart förbränner högintensiv träning mer kalorier än lågintensiv, beroende på hur länge du utför den lågintensiva såklart. Om du nu föredrar denna metod så kör på, oavsett om det är fett eller kolhydrater du förbränner (det är inte antingen eller, men vi högre intensitet kommer mer glykogen förbrukas). Det är kaloriunderskottet som är det viktiga om du vill gå ned i vikt, konditionsträning gör du utav andra anledningar, och ligger du inte på kaloriunderskott spelar det ingen roll om det är högintensiva intervaller eller lågintensiv-träning du utför.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28401638
Citat:
HIIT and MICT show similar effectiveness across all body composition measures suggesting that HIIT may be a time-efficient component of weight management programs.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28513103
Citat:
HIIT/SIT appears to provide similar benefits to MICT for body fat reduction, although not necessarily in a more time-efficient manner. However, neither short-term HIIT/SIT nor MICT produced clinically meaningful reductions in body fat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback