Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 07:22
  #409
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Vi är alla Barn av vår tid.

Varför ni känner till denna trend är för att ni är en del av den.

Tänk även på att föräldrar idag har mycket större informationsutbyte än när Gunhild blev till.
Citera
2018-05-12, 12:32
  #410
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Det handlar ofta om s.k. vitt skräp som inte har några funderingar alls gällande svensk kultur, familjetradition etc. Dessa undermänniskor, som återfinns främst i arbetar- och medelklass, namnger sina barn efter trender, nöjeskultur (musik och tv) och kändisar. Rena stolpskott som hittar på egna namn eller väljer ghetto-namn från USA finns också, typ Deztinyh eller Dajmond.

Det finns en anledning till varför kåkfararna förr hette Sonny och Ronny, nu Liam, Kevin och Abdullah och om några år Wiljam och Tindrah.

Riktiga svenskar namnger (och döper) sina barn till släktnamn eller klassiska namn. Roffe och Sandra, byggjobbare och dagisfröken, döper sin unge till Alicia, och de har inga böcker i bokhyllorna. Roffe dricker ett sexpack på helgerna och familjen drömmer om den årliga Thailandsresan. Carl och Christinas unge heter Johan, hemma är det kulturella kapitalet omfattande. De är bägge jurister och på semestern åker de ner till Frankrike för vinprovning. Namnen är helt enkelt indikatorer på vilken klass man tillhör.
Vilken vidrig person du verkar vara. Riktig översittare. usch usch. Du borde tas ner på jorden, och landa jävligt hårt hoppas jag du gör.
Citera
2018-05-12, 13:28
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Vilken vidrig person du verkar vara. Riktig översittare. usch usch. Du borde tas ner på jorden, och landa jävligt hårt hoppas jag du gör.

Oj, en öm tå kanske?

Heter avkomman Cevin eller Sandrah?
Citera
2018-05-12, 14:04
  #412
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Vilken vidrig person du verkar vara. Riktig översittare. usch usch. Du borde tas ner på jorden, och landa jävligt hårt hoppas jag du gör.

Ja, för att heta Neo Svensson är classy som fan? Kul att bli kallad Neo "Nazi" av sina klasskamrater bara för att mamma och pappa var white trash
Citera
2018-05-12, 14:30
  #413
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Oj, en öm tå kanske?

Heter avkomman Cevin eller Sandrah?
Nä har inga barn. Syftade bara på ditt sett att skriva och din världsbild.

Men jag kan hålla med om att vissa namn kanske inte är så roliga för barnet att han med sig.
Citera
2018-05-12, 23:53
  #414
Medlem
På tal om Kevin... numera Kelvin!

https://www.expressen.se/kvallsposte...atet-och-grat/

Ytterligare vatten på kvarnen angående WT-spåret. Nova och Ke(l)vin. Haha!
Citera
2018-05-13, 07:00
  #415
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusMancuso
Tyvärr förstår inte föräldrarna det. Inte heller att deras tatueringar, färgade hår, amerikanska bilar, tre skiljsmässor och deras fredagsmys gör dom väldigt vanliga idag. Vi känner alla någon som är WT.

Ska man vara unik idag så ska man vara välklädd, otatuerad, välrakad, konservativ , religiös och monogam på riktigt.

Men då kan man inte bara gå igenom livet och låtsas vara unik. Då måste man vara unik och det orkar inte WT-trashen med.

Döp era barn efter bibliska namn om ni vill göra någonting för era barn som inte omedelbart gör dom till WT.
+1

Sant. Man ska inte ändra på något som funkar.
Citera
2018-05-13, 11:41
  #416
Medlem
brianmolkos avatar
Kanske invandringen ändrat det. då verkar det ju vara ok med alla konstiga varianter...
och saker som knappt går uttala.
Tillochmed snusk.
Citera
2018-05-13, 12:00
  #417
Medlem
Fast...

Jag skulle ju vilja säga att bland mina vänner/kollegor så är det i princip endast vanliga svenska namn på barnen.

Det verkar vara ett socioekonomiskt fenomen. Eller rättare sagt. Det har ju redan rätt omfattande forskning kring namngivning i USA konstaterat.

Fattiga/socialt problematiserade vill ge barnet ett "fint" namn fär att barnet är "unikt" och ska få större chanser än mamma och pappa fick.

Fin tanke men en björntjänst.
Citera
2018-05-13, 22:26
  #418
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
På tal om Kevin... numera Kelvin!

https://www.expressen.se/kvallsposte...atet-och-grat/

Ytterligare vatten på kvarnen angående WT-spåret. Nova och Ke(l)vin. Haha!

En smula hövlighet skadar inte heller, det är också en svensk värdering.
(Det hade inte med detta inlägg att göra utan var en allmängiltig reflektion, och nej varken jag eller mina barn eller någon nära bekant har ett dylikt wt-namn).
Citera
2022-02-01, 09:41
  #419
Medlem
Mrcool911s avatar
Funderar på att döpa mitt barn till penis. Det är ju inne med speciella namn nu.
Citera
2022-02-02, 04:17
  #420
Medlem
Förnamnstoppen för 2021 publicerades häromdagen och jag kan inte låta bli att undra ifall den här topplistan verkligen är pålitlig numera. Avsändare är SCB, men samlar de verkligen ihop alla namn på nyfödda barn under året via folkbokföringen, kör dem genom en databas och tar fram frekvenser - eller handlar det mer om stickprovsundersökningar och telefonfrågor? Eller fixar de till statistiken på annat sätt?

Alice toppar flicknamnslistan för sjätte året i rad, Noah pojknamslistan för andra året. Alice gavs till 706 flickebarn under förra året, skriver SCB: varje år föds det runt 115.000 barn här i landet - skulle ett namn som ges till 700 flickor räcka för att inta förstaplatsen år efter år, med tanke på hur många invandrarfamiljer som döper sina barn till Maryam, Aisha, Nabila osv? För att inte tala om hur många killar som ges namnen Muhammed, Ali, Abdul...

SCB:s lista känns misstänkt kritvit: inom topp 25 finns inte ett enda typiskt invandrarnamn. Observera att listan gäller alla förnamn, inte bara tilltalsnamnet.

https://www.scb.se/pressmeddelande/a...d-flicknamnen/

Här är topp 100-listan för flicknamn (nyfödda 2021), och det enda MENA-namnet som syns till är Maryam på plats 95. Really?

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...100/flicknamn/

Pojkar topp 100: https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-100/pojknamn/

Mohammed på plats 42, distanserat av Adrian och Melvin. Oh yeah?
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2022-02-02 kl. 04:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback