Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-28, 19:23
  #385
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmapemma92
Jag vet men patronymikon var den vanligaste formen av efternamn bland allmogen och tagna efternamn förekom i högre utsträckning hos folk i städerna än hos dem som bodde ute på landet. Om mer än hälften av alla som hette Bengt hade ett av de 20 vanligaste patronymikon är det ju högst sannolikt att majoriteten av de som hette så också bodde ute på landet. Att räkna ut huruvida ett visst namn var vanligare hos underklassen eller överklassen (eller om det användes av bägge) under 1800-talet genom att söka på hur många av dem med namnet hade patronymikon som efternamn tänker jag borde vara en relativt tillförlitlig metod att använda.

Du kan inte stirra dig blind på sonnamnen. Vad ett patronymikon egentligen säger är bara att personen inte tagit sig ett annat tillnamn, eller rent av valt att inte ta med (skriva ut) sitt ättenamn/tillnamn.

Många efternamn som inte var sonnamn, var i stor grad så kallade soldatnamn. Med andra ord kom efternamnet från en knektskriven dräng på 1600 eller 1700-talet.

Dessutom är det ganska oklart vad du menar med överklassen, är det adeln du åsyftar med termen överklass? I sådana fall så kan du inte bara inkludera sonnamnen i gruppen ej överklass (adel).

Om du med överklass inte enbart menar adeln, så får du istället andra problem. Godsägare och riksdagsman Olsson hade inte samma status som torpare Eldh.
Citera
2018-02-28, 19:46
  #386
Medlem
Emmapemma92s avatar
Jag förnekar inte det du säger. Det enda jag ville ta reda på var vilka namn som var de vanligaste bland allmogen under 1800-talet och jag menar att min metod är ett relativt tillförlitligt sätt att göra det på.
Citera
2018-03-07, 10:30
  #387
Medlem
Hittade en avlägsen släkting med namnen Johan Albert Margar Svensson i Ancestrys forum...Vid en koll i kyrkbokens vigselnotering visade det sig att han var margarinarbetare😉
Citera
2018-03-09, 00:32
  #388
Medlem
Det är jäkligt många märkliga namn man hör talas om nuförtiden. Man häpnar ju över vad ungar döps till när man hör namn från förskolor eller liknande. Många verkar vilja ha så unikt namn som möjligt på sitt barn.
Citera
2018-03-12, 07:26
  #389
Medlem
Vi försöker väl vara lite mer "internationella" och "kreativa" I guess. Men jag har några namn som bara inte går.

- Rurik
- Varg
- Pierrina
Citera
2018-03-13, 15:30
  #390
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumble1
Det är jäkligt många märkliga namn man hör talas om nuförtiden. Man häpnar ju över vad ungar döps till när man hör namn från förskolor eller liknande. Många verkar vilja ha så unikt namn som möjligt på sitt barn.
Den överdrivna driften att vilja vara unik är ett symptom av white trash.

Synd om barnen.
Citera
2018-03-13, 15:34
  #391
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Den överdrivna driften att vilja vara unik är ett symptom av white trash.

Synd om barnen.

Ja det är det. Inte så konstigt att ungdomar mår dåligt och knarkar
Citera
2018-05-11, 12:47
  #392
Medlem
Det handlar om att föräldrarna vill utmärka sig själva genom att hitta på ett nonsens namn. Jäkligt egoistiskt. Dom vill att dom skall ses som kreativa och speciella. Inte en tanke på barnet som förmodligen tycker ”Månstråle” eller dylikt är jävligt drygt att heta när man är 40 bast och söker det där chefsjobbet i framtiden.
Citera
2018-05-11, 12:51
  #393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Du kan inte stirra dig blind på sonnamnen. Vad ett patronymikon egentligen säger är bara att personen inte tagit sig ett annat tillnamn, eller rent av valt att inte ta med (skriva ut) sitt ättenamn/tillnamn.

Många efternamn som inte var sonnamn, var i stor grad så kallade soldatnamn. Med andra ord kom efternamnet från en knektskriven dräng på 1600 eller 1700-talet.

Dessutom är det ganska oklart vad du menar med överklassen, är det adeln du åsyftar med termen överklass? I sådana fall så kan du inte bara inkludera sonnamnen i gruppen ej överklass (adel).

Om du med överklass inte enbart menar adeln, så får du istället andra problem. Godsägare och riksdagsman Olsson hade inte samma status som torpare Eldh.

Präster tog också nya namn. Gärna med latinklingande ändelser som -eus -lieus osv. Dessa släktnamn är ”good old” -son namn från början också.
Citera
2018-05-11, 13:35
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmapemma92



Söker man efter "Nelly" på Riksarkivets folkräkning (länk) får man 8768 resultat, alltså var det ett någorlunda etablerat namn runt förra sekelskiftet. Visst finns det white-trash folk som ger sina barn namnet Nelly (oftast stavar de det Nellie men det är i grund och botten samma namn) men namnet i sig är inte white-trash och går därför inte att jämföra med namn så som Alicia, Molly, Nova och Stella.


Var det tilltalsnamn dock? det har ju en betydelse, namnet i sig är ett smeknamn.
Skummar man igenom listan så är det relativt få som har detta som "enda" förnamn, oftast typ "Agda Nelly Cristina".
Att 8768 personer har haft "Nelly" som mellannamn mellan år 1803 > 1917 säger inte så mycket, eller hur?
Att du kan säga att detta var ett "etablerat namn" och "Klassiskt svenskt" är ju sinnessjukt.

"Nelly eller Nellie är ett kvinnonamn med engelskt ursprung, namnet användes ursprungligen som smeknamn för namn som Eleonora, Ellen eller Helena"
Citera
2018-05-11, 14:15
  #395
Medlem
Eoppoyzs avatar
Även på 1800-talet fanns det udda namn. Jag har själv sett i mitt eget släktträd om en kvinna som t ex hette Florentina. Även syskonen hade konstiga namn. Föräldrarna och barnbarnen fick normala svenska namn. Jag har även sett i släktkataloger om att vissa män fick namnet Napoleon som mellannamn.

Jag har sällan problem med att folk får namn efter skönlitteratur. T ex namnet Arya från GoT låter fint, men låter inte lika bra i en svenskspråkig miljö.
Citera
2018-05-11, 14:19
  #396
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DR.Gein
Eller kanske inte. Funderar på att skaffa ett barn och om det skulle bli en dotter skulle hon heta Erik. Frihetligt.

Varför inte Hen, Henna och Hennen, Hennar, henvor, henvar bögvar, bögra eller liknande gulliga varianter ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback