Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-04, 00:14
  #1
Medlem
Om man base hoppar från kjerag klippan i Norge, drygt tusen meter hög och inte har någon fallskärm. Skulle man kunna använda rep och en stor presenning i stället? Någon enkel sele på kroppen och lite förstärkningar i varje ände på presenningen och knyta fast repen i. Sedan hoppar man och när det är dags kastar man iväg presenningen som tar luft och vecklar ut sig.

Givetvis ska man kanske vara lite självmordsbenägen för detta men frågan är skulle det funka?

https://www.youtube.com/watch?v=lkqXd17VBig
Citera
2018-02-04, 00:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNorge
Om man base hoppar från kjerag klippan i Norge, drygt tusen meter hög och inte har någon fallskärm. Skulle man kunna använda rep och en stor presenning i stället? Någon enkel sele på kroppen och lite förstärkningar i varje ände på presenningen och knyta fast repen i. Sedan hoppar man och när det är dags kastar man iväg presenningen som tar luft och vecklar ut sig.

Givetvis ska man kanske vara lite självmordsbenägen för detta men frågan är skulle det funka?

https://www.youtube.com/watch?v=lkqXd17VBig

Ner kommer du alltid. Dock tror jag inte det är möjligt att genomföra det effektivt med rep och presenning. Kanske att du lyckas bromsa farten något, men förbered dig på en sjujädra smäll.
Citera
2018-02-04, 00:56
  #3
Medlem
franges avatar
Du kommer dö stenhårt och bli ihågkommen som en tvättäkta Darwin Awards-deltagare.
Citera
2018-02-04, 01:56
  #4
Medlem
Pennansades avatar
Paraply ska fungera har jag hört.
Citera
2018-02-04, 09:27
  #5
Medlem
Självklart så kan du det, dock bara en gång.
Citera
2018-02-04, 12:23
  #6
Medlem
Om du lovar att inte prova...
Så finns det vissa chanser att det fungerar. Men det måste vara ett hål i toppen för att få stabilitet och repen måste vara stadiga. Att en fallskärm är av nylon beror på att den ska gå att veckla ihop och kunna bäras på ryggen.
Men prova inte!
Och så tror jag inte vi ska fortsätta diskussionen. Flytta tråden till papperskorgen!
Citera
2018-02-04, 21:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Om du lovar att inte prova...
Så finns det vissa chanser att det fungerar. Men det måste vara ett hål i toppen för att få stabilitet och repen måste vara stadiga. Att en fallskärm är av nylon beror på att den ska gå att veckla ihop och kunna bäras på ryggen.
Men prova inte!
Och så tror jag inte vi ska fortsätta diskussionen. Flytta tråden till papperskorgen!

Hålet i toppen är nog obsolet sedan ett antal decennier. Däremot behöver du en skärm tillverkad av två lager väv, hopsydda så att de bildar kanaler i rörelseriktningen. En stor, dubbelvikt presenning skulle nog räcka...

Som ovan sagt, inget att rekommendera. Men om du insisterar skulle jag vilja föreslå att du först testar din konstruktion på släp efter en snabb motorbåt!
Citera
2018-02-04, 22:37
  #8
Medlem
Om man meckar ihop en fallskärm och hoppar med den utan att spendera flera månader på att få kunskap och testa olika prototyper så har man under 50% chans att överleva.

Sedan har jag för mig att även om man har väl fungerande fallskärm så är det fortfarande livsfarligt att hoppa från norska klippor eftersöm att man kan flyga in i väggen om vind börjar plötsligt blåsa i fel riktning eller nåt sånt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback