Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-03, 22:59
  #1
Medlem
En del säger att det rent generellt är ganska dåligt ljud på nya platta TV-apparater jämför med de gamla tjocka TV-apparaterna. De inbyggda högtalarna är för små och duger helt enkelt inte. För att få riktigt bra ljud på en ny platt-TV behöver man koppla in separata högtalare, menar vissa.
Stämmer detta? Min egen platt-TV har riktigt dåligt ljud, svag bas och väldigt "burkigt". Jag ångrar nästan att jag slängde min gamla hederliga tjocka TV.
Citera
2018-02-03, 23:10
  #2
Medlem
Koppla in egna högtalare, 5.1 alt 7.1 receiver
Citera
2018-02-03, 23:15
  #3
Moderator
tobess avatar
Denna fråga klassas in i samma kategori som "hur långt är ett snöre?"

Det finns givetvis "platt" TV:n med bra ljud, precis som att det finns "tjock" TV:n med dåligt ljud. Om nu ljudet är viktigt för dig, så spelar det knappast någon roll vilken typ av TV du köper, snarare vilka högtalare sagda TV har.

Om man jämför dessa rent generellt så finns det ingen större skillnad mellan dom båda.
Citera
2018-02-03, 23:38
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Stämmer detta?

I en förkrossande majoritet av fallen , ja.

En högtalares fysiska storlek och resonansvolym är liksom de två mest väsentliga parametrarna för bra ljud.

Men, det är ju inget problem, jag har nog inte använt en TVs inbyggda högtalare sen... sekelskiftet?
Citera
2018-02-03, 23:40
  #5
Medlem
Det är just därför tv-butikerna har alla tv-skärmar igång samtidigt. När kan köpte min gick jag dit en måndag, bad dom stänga av alla och lyssnade och tittade sen på en åt gången.

Samsung, kanonljud och bild. Bra pris.
Citera
2018-02-03, 23:54
  #6
Medlem
Westridges avatar
Beror att på de gamla tjock-tv oftast hade "riktiga" högtalarelement monterade på sidan av skärmen. Därav det bättre ljudet
Citera
2018-02-04, 00:36
  #7
Medlem
rex144s avatar
kolla styrkan på högtalarna det ska vara minst 2x10 watt men det säljs många med 2x5W
Citera
2018-02-04, 01:51
  #8
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
kolla styrkan på högtalarna det ska vara minst 2x10 watt men det säljs många med 2x5W

Det är väl ändå styrkan på förstärkaren och inte på högtalarna som du är ute efter nu? Högtalare tål en viss effekt, men de ger ju ingen effekt i sig, utan måste matas med något.

Hur mycket ljud man sedan får ut av, säg, 10 watt, beror på högtalarnas känslighet, så "10 watt" säger inte värst mycket oavsett.
Citera
2018-02-04, 13:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
En del säger att det rent generellt är ganska dåligt ljud på nya platta TV-apparater jämför med de gamla tjocka TV-apparaterna. De inbyggda högtalarna är för små och duger helt enkelt inte. För att få riktigt bra ljud på en ny platt-TV behöver man koppla in separata högtalare, menar vissa.
Stämmer detta? Min egen platt-TV har riktigt dåligt ljud, svag bas och väldigt "burkigt". Jag ångrar nästan att jag slängde min gamla hederliga tjocka TV.

Upplever samma sak , men ljudet skiljer mycket mellan kanalerna, sämst på de licensbetalda kanalerna .
Citera
2018-02-04, 22:19
  #10
Medlem
CH55s avatar
Köp en förstärkare och ett par högtalare !
Citera
2018-02-05, 18:58
  #11
Medlem
En soundbar ger en stor förbättring av ljudet. Jag har en rätt billig variant, 700 - 800 kr, men det är ändå en enorm skillnad mot TV-högtalarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback