Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-02-05, 14:31
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Liberty silver och Tavex, googla.

Det finns även ickefysiska alternativ
https://www.avanza.se/placera/redakt...du-i-guld.html

Men frågan som jag förstod den uppfattade jag handlade om säkra kort vid ev börskrasch. Då är svaret guldmynt, en råvara skyddad inte bara mot börsstormar utan mot hyperinflation, bank-runs, krig och statsupplösningar, guld kommer alltid vara värt något.

Men om du köper fysiskt måste du betala 25 procent moms? Vilket du slipper om du köper icke fysiskt?
Citera
2018-02-05, 14:47
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Men om du köper fysiskt måste du betala 25 procent moms? Vilket du slipper om du köper icke fysiskt?

Investeringsguld handlas momsfritt.

https://www.momsens.se/ar-det-moms-pa-guld-och-silver
Citera
2018-02-05, 18:15
  #27
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Men om du köper fysiskt måste du betala 25 procent moms? Vilket du slipper om du köper icke fysiskt?

Då har de två olika syften.
Citera
2018-02-06, 07:56
  #28
Medlem
Jag har Alfred Bergs Bearfond i min PPM-portfölj sedan mitten av förra året. Nu är det 55 procent på den.

Har 40 procent i en obligationsfond som nästan fördubblades under kraschen 2008.

Sen har jag 2 procent var i aktiefonder till efter nedgången och uppgång börjar synas.
Citera
2018-02-06, 11:46
  #29
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag har Alfred Bergs Bearfond i min PPM-portfölj sedan mitten av förra året. Nu är det 55 procent på den.

Har 40 procent i en obligationsfond som nästan fördubblades under kraschen 2008.

Sen har jag 2 procent var i aktiefonder till efter nedgången och uppgång börjar synas.

Vilken obligationsfond om man får fråga?
Citera
2018-02-06, 20:17
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Vilken obligationsfond om man får fråga?

Swedbank Robur Ethica Obligation M/E

Min Bearfond låg på minus när jag tittade igår, idag är den 1,2 procent plus

Har även Skandia Time Global(ett par procent) och Aberdeen Global - Select Euro High Yield Bond (ett par procent) som när det vänder kommer få mer procent än Alfred Berg Bear
Citera
2018-02-09, 00:47
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Swedbank Robur Ethica Obligation M/E

Min Bearfond låg på minus när jag tittade igår, idag är den 1,2 procent plus

Har även Skandia Time Global(ett par procent) och Aberdeen Global - Select Euro High Yield Bond (ett par procent) som när det vänder kommer få mer procent än Alfred Berg Bear
Obligationsfonder var ett bra val 2008 när räntorna fortfarande var höga. Finanskrisen ledde till att räntorna sänktes kraftigt vilket ledde till att obligationer steg i värde. När räntan sjunker stiger värdet på obligationer och vice versa. Nu när räntan ligger nära noll kan den inte sjunka så mycket mer alltså finns det liten uppsida i obligationsfonder. Om räntorna står stilla kommer obligationer också röra sig sidledes som de gjort det senaste året. Det mesta talar väl snarare för att räntorna kommer börja stiga och pressa ner priset på obligationer. Rätta mig om jag har fel.

https://blogg.skandiabanken.se/hem/U...111%20Graf.jpg
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback