Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-03, 17:27
  #25
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det är lika dumt att ge ett entydigt svar på detta som att påstå att alla öl som bryggs i USA är blaskiga eller att alla danskar röker.

Dr Tinnitus har rätt i mycket här, om det enbart vore skräp dom tillverkade skulle dom inte existera längre och det finns säkert en hel del intressant teknik som andra har anammat som har sitt ursprung i Frankrike.

Själv har jag inga egna goda erfarenheter av dem så jag skulle inte köpa en men det blir ändå lite som att "2 miljarder flugor kan inte ha fel - ät koskit". Så nåt bra måste dom ju göra.

Sen har jag sett konstruktioner som gör att man ruttnar som bilägare när man ska försöka komma åt eller serva nåt på franska bilar men såna dumheter hittar man även på andra märken. I alla världsdelar.

Frankrike har många kolonier och exporterar mycket bilar till framför allt Afrika. I USA har i princip all försäljning av franska bilar upphört. Min egen teori är därför att fransmännen främst konstruerar bilar för sin "egen" marknad och nöjer sig med det. Man tycker helt enkelt inte att det är värt kostnaden att utveckla bilar specifikt för vårt klimat och våra rätt extrema körförhållanden utan man fokuserar sig på att bilarna ska funka bra i de länder där de har sin huvudsakliga försäljning. Enkelt företagsekonomi. Volvo hade väl en slogan: byggd och utvecklad i Sverige - för svenska förhållanden och för dem är detta en kärnfråga, bilarna måste funka bra här. För fransmännen är det inte lika vitalt.
Så kan det ju vara. Det svenska klimatet får elektroniken att kortslutas och plåten att ruttna på franska bilar. Dock verkar t ex japanerna ha klarat det svenska klimatet, åtminstone fungerar de tekniskt överlägset. De senaste 20 åren har jag bara kört svenskt (Volvo), japanskt och tjeckiskt (Skoda), och inte haft något annat än småreparationer.
Tidigare erfarenheter av Ford och Opel gör att jag håller mig borta från de märkena. Franskt har jag inte vågat pröva, och lär inte göra det heller efter omdömena i den här tråden.
Citera
2018-02-03, 17:38
  #26
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så kan det ju vara. Det svenska klimatet får elektroniken att kortslutas och plåten att ruttna på franska bilar. Dock verkar t ex japanerna ha klarat det svenska klimatet, åtminstone fungerar de tekniskt överlägset. De senaste 20 åren har jag bara kört svenskt (Volvo), japanskt och tjeckiskt (Skoda), och inte haft något annat än småreparationer.
Tidigare erfarenheter av Ford och Opel gör att jag håller mig borta från de märkena. Franskt har jag inte vågat pröva, och lär inte göra det heller efter omdömena i den här tråden.

Japaner har haft framgångar överallt och inom alla områden helt enkelt därför att dom undersöker den specifika marknaden och anpassar sen sina produkter efter detta. Dom är experter på logistik och att lägga sig på rätt nivå när det gäller förhållandet pris/livslängd och ofta håller ändå produkterna längre än deras tänkta livslängd. Här i landet har det främst varit rosten som har tagit bilarna och det är en så pass kostsam och stor förändring att den har fått lösas på annat sätt. VAG gjorde på ett annat sätt när dom började helgalvanisera bilarna och tog så att säga tag i problemet från grunden men dom hade så pass stor försäljning i länder med rostproblem så dom kunde nog räkna hem det.
Citera
2018-02-03, 18:24
  #27
Medlem
Allt beror nog på modell och vem du frågar. Har haft två megane, första gick 55000 mil utan större problem. Den nya har gått 11000 mil, inga problem. Har vänner som haft massor av bilar inkl Renualt megane, och de med minst fel har varit Renualt. Audi, VW m fl har haft fler och dyra fel. Däremot har gamla Renualt haft många fel och vissa modeller har haft modellrelaterade fel. Som många andra märken vilket gett dem dåligt rykte.
Citera
2018-02-03, 18:28
  #28
Medlem
I Danmark laver FDM en årlig bil tilfredshedsundersøgelse som hedder Autoindex.

Der er 41.000 som svarer på spørgeskemaundersøgelsen.

I 2017 så resultatet af undersøgelsen, hvad angår selve bilens kvalitet, sådan ud:

https://fdm.dk/node/71

De tre japanske mærker ligger over gennemsnittet, og de tre franske mærker ligger under gennemsnittet.

Fiat ligger sidst, men det andet italienske mærke Alfa Romeo klarer sig ret godt.
Citera
2018-02-03, 18:29
  #29
Medlem
Att bygga sina omdömen på vad som skrivs i forum och vad som berättas av ”de som aldrig skulle köpa en sådan” är inte särskilt givande. Att franska bilar har vissa egenheter är nog oomtvistat, därmed inte sagt att dessa städse var av negativ art. Placering av reglage på udda platser, visst, men var flera decennier sedan. Numera återfinns reglage till blinkers på vänster sida även i en Peugeot. Hur man reglerar torkare och spolare har varje märke en egen lösning på, men sällan någon som ifrågasätter det av någon anledning.
Tekniskt har franska bilar i flera avseenden legat i framkanten länge, numera har det jämnats ut en hel del, man köper lösningar och komponenter från samma leverantörer och samarbetar ofta med andra biltillverkare så det är inte lika tydligt längre vem som lanserat vad och när.
Glöm inte att general de Gaulle vägrade att åka någon annan bil än Citroën DS efter en uppmärksammad händelse 1962!
Vill någon hävda att hållbarheten på franska bilar är sämre än andra ser vi fram emot en presentation av statistik som styrker detta, det är det bästa sättet att kunna avgöra om dessa bilar verkligen är så dåliga som vissa i tråden vill framställa dem som.
Slutligen: Jag säljer inte franska bilar, äger ingen heller, har ej haft någon sådan som bruksbil, dock som andrabil.
Citera
2018-02-03, 19:10
  #30
Medlem
Jag har testat Peugeot 807 och inte bara en gång utan två den första krånglade från start det gick sönder saker hela tiden startmotor generator bränslepump hjullager mm självklart så går ju saker sönder på bilar och speciellt slitdelar men detta var nästan löjligt den var mer på verkstad än hemma. Senare fick jag ett bra erbjudande på en nyare Peugeot 807 och jag hoppades att denna kanske skulle hålla bättre men ungefär samma sak med denna bil och sålde den fort. Har kört med Toyota sen dess och är väldigt nöjd med det.
Citera
2018-02-03, 19:14
  #31
Medlem
Cinolins avatar
Har haft en Renault Laguna 2002, den fick mig att inse att aldrig någonsin igen köpa en fransk bil.
Citera
2018-02-03, 19:15
  #32
Medlem
fghjkls avatar
Ja. Franska och även italienska bil ar är riktigt runk fortfarande. Tyvärr har grundföretagen varit starka och därför kunnat flyga under radarn. Nissan och opel ägare kör tyvärr oveteligeln cutrien/peugeot. Likväl som jeep, dodge och chrysler förare kör fiat...
Citera
2018-02-03, 19:18
  #33
Medlem
PimPimOriginals avatar
Jag tycker det är roligt att prova lite annorlunda och spännande bilar istället för att välja en ny Passat var tredje år som alla andra verkar göra. Har därför kört en Renault Talisman nu i ett år (3000 mil) som tjänstebil. Inga problem eller fel än så länge. Däremot stör man sig på vissa saker, till exempel det långsamma menysystemet med pekskärm som man måste använda för att styra fläktarna (och allt annat). Eller att jag inte kan koppla ur antispinn... På plussidan är den mängd detaljer och inställningar man kan göra. Jag har aldrig haft en bil förut där man kan ställa in ljudnivån på blinkersen... Fyrhjulsstyrningen är också väldigt trevlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Renault & Peugeot en sitter i två skjuter på.

Förstår mig inte på folk som köper bil baserat på barnramsor. En släkting till mig kunde inte köpa en Ford eftersom "ingen Ford på våran gård". Det var det enda argumentet.
Citera
2018-02-03, 19:49
  #34
Medlem
StraightShooters avatar
Det finns nog lika många svar på den här frågan som det finns franska tillverkare och modeller.

Men jag har ägt 3 st franska bilar, varav 2 köptes splitternya och detta är mina sanning;

- Peugeot 306 XT 1997: Fungerade utmärkt den korta stunden (6 månader) som jag ägde den. Ingen rost, vilket inte är illa för en 12 år gammal bil som den var då.

- Citroën C4 2010: Många irriterande småfel, drog motorolja, dålig detaljkvalitet...

- Renault Clio 0,9 Tce 2014: Inga större fel på snart 5 000 mil och nybilsgaranti och assistans 1 år till.
Citera
2018-02-03, 19:53
  #35
Medlem
Newfields avatar
En kollega köpte en ny Citroen och var så stolt. Tills det dröjde någon månad och varningslampa en efter en avlöste varandra. Han bytte till passat efter ett halvår.

Min sambo hade en Clio när vi träffades. Den var mer på verkstade än i drift. Massor av fel i framvagn, motor och elektronik. Samt att gaspedalen hängde sig på motorvägen på full gas så hon var tvungen att koppla ur och vrida nyckeln. Efter det blev det skroten
Citera
2018-02-03, 20:02
  #36
Medlem
idiamindadas avatar
Det gnälls på småfel. Audi är en skitbil som saluförs av VAG och ändå anses den premium. Renault och PSA är däremot mycket rappa på att åtgärda fel med mycket sympatisk goodwill.

Den bästa bil jag haft är Peugeot 406. Gick över 40K innan det var över. Billig att köpa dessutom.

Men alla med någon form av eget tänkande borde väl inse att alla tillverkare har mer eller mindre lyckade modeller? Man gör sin hemläxa och köper en sådan modell, sen skiter man i var den är byggd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback