Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-03, 17:34
  #13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man kan köra lagligt med Euro truck Simulator men det går fortare om man skiter i reglerna😂

Samma gälle väl GTA spelen.

Tror inte att man blir bättre förare av att spela dessa spel tyvärr men väldigt roligt så grabben blir säkert glad om du köper prylarna åt honom.
Citera
2018-02-03, 17:38
  #14
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagdpanzer3
Hej FBare!

Jag har en son som fyller 16 år om några månader och som knappt kan bärga sig inför att få börja övningsköra.
Jag tänkte köpa ett bil-spel till honom och ratt med pedaler och koppling osv. Min fråga är då, hur mycket skiljer det sig från att köra bil på tv-spel och i verkligheten? Kan man få något form av känsla och erfarenhet av detta?

Tack på förhand för svar!

Han kommer att ha extremt LITE nytta av det.

Går inte på något sätt att jämföra spel kontra IRL.

Kul med bilspel och "force back" i ratt osv?.
Hysteriskt kul!

Ja, jag har testat detta upplägg med sönerna som hade riktigt fina spel innan de började övningsköra IRL.

Vi hade ingen som helst nytta av "träningen" i spelets värld.

Vad du dock har nytta av i spelets värld är att exempelvis kör "Ringen" 3000 gånger innan du åker dit och kör det IRL.
Då har du programmerat hjärnan på banan och vet vad som kommer bakom nästa kurva.
Du fattar då banan skitsnabbt när du då kör den IRL.
Det "svåra" är att lita på spelet men fanimig, det är tokbra och efter bara något varv sitter banan.
Citera
2018-02-04, 14:35
  #15
Medlem
elephantstones avatar
Forza och Project Cars är antagligen de mest realistiska bilspelen när det kommer till fysik idag. Har själv inte körkort, men är grym på radiobilarna på Liseberg och tror det förstnämnda spelet har inverkan på det.

Citera
2018-02-05, 18:31
  #16
Medlem
Använd datorn eller telefonen till att lära sig trafikreglerna men körningen kommer enbart från att köra bil i verkligheten. Har hittills inte spelat ett spel som Lyckats bra med det. Tror man skulle behöva ha ett vr spel, då först kan man kanske komma nära verkligheten litegrann.

Mitt råd är i stället att skaffa en gammal bil utan alla elektriska hjälpmedel som finns monterade idag och använda den vid övningskörning i början så att han lär sig hur en bil fungerar.lägg pengarna där istället.

Börja prata trafik redan nu när du kör bilen innan ni börjar övningsköra, förklara vad som gäller och hur man ska tänka. Ställ frågor när du närmar dig en korsning osv på det sätter skapar du en aktivare person som är förberedd på trafiken. Och kom ihåg att själv läsa körkortsteoriboken, det är en hel del som har ändrats i trafiken sen du troligen tog körkortet., märkte själv hur mycket man trodde gällde idag men som har ändrats 😀

Och till sist övningskör på en parkeringsplats eller annan ej allmän väg innan ni kör ut i trafiken så att vi slipper personer som skapar farliga trafiksituationer. Se till att dragläge, växling, backning mm funkar innan ni ger er ut, det kommer hjälpa din elev mycket när den känner att den kan hantera situationen och på så sätt inte får onödig osäkerhet.
Citera
2018-02-06, 10:06
  #17
Medlem
Koodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I så fall så får man nog spela dom mer realistiska spelen. Need for Speed och liknande lär en bara att köra som en biltjuv och som att det inte finns några konsekvenser av att smälla in i saker.

On the streets, you don't get another quarter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback