Först ska sägas att jag nödvändigtvis inte har något emot de båda, det finns exempel på bra och dåliga day 1 DLC och MTs.
Hur som. Dessa två används ju väldigt ofta som exempel på att de behövs för att utvecklingskostnaderna har skjutit i höjden.
Jag satt och funderade på det där, och då kom jag plötsligt in på japanska utvecklare.
Jag kommer inte på ett enda storspel från Japan med någon av de två systemen inbyggda
De har börjat med DLC, men det är först långt efter release. Jag kommer inte på många fall överhuvud taget där de har skjutit med en massa content man måste pröjsa för.
Vi tar några av spelen från förra året;
Resident Evil 7: DLC kom några veckor/månader efter release. Då var det också fullfjädrade upplevelser och inte bara lite annan färg på vapnet.
Nioh: DLC kom i flera varv, men efter release, och framför allt så släpptes det BRA DLC med många nya banor, vapen, monster och bossar.
Persona 5: Inget DLC utom lite frivillig kosmetika. Du köper spelet, och får hela upplevelsen. Inga side stories du måste pröjsa för att få tillgång till.
Nier Automata: Återigen, DLC långt efter.
Gravity Rush 2: Osäker men jag tror inte att det fanns DLC dag 1.
Zelda: Breath of the Wild. Tungviktaren. Årets, om inte det bästa spelet någonsin. Noll DLC day one utan två stora DLCs senare på året.
Super Mario Odyssey: Ingen DLC över huvud taget. Det kommer gratis DLC om någon vecka där man får springa runt och jaga ballonger.
Och bara för att dra upp ett nysläppt spel, Monster Hunter Worlds: Ingen paid DLC kommer komma. Det kommer komma gratis uppdateringar.
Ingen av spelen har mikrotransaktioner heller.
SÅ! Vad beror detta på?
Jag kommer fram till två möjliga anledningar;
1) Japansk spelutvecklingsbudget är generellt lägre än i väst. Ändå lyckas de skapa titlar som oftast är 10 gånger bättre och mer kvalitativa än vad väst gör. För varje bra spel som släpps i väst har 5 skapats i Solens Rike. Vilket, om det nu är pga. detta, kanske ska vara nån form av hint till väst att kvalitet fortfarande säljer.
2) Västerländska utgivare överdriver hur mycket det kostar att utveckla spel, och använder ursäkten att det kostar för mycket för att rättfärdiga sin girighet.
Att spel kostar är det inget snack om, däremot är jag stensäker på att det i många fall är pga. hur sjukt mycket marknadsföring västerländska utvecklare gör jämfört japanska.
Seriöst. Måste nästa Battlefield och Call of Duty visas 3 gånger under Super Bowl eller som en gigantisk plansch på Empire State Building, till exempel?
Dra ner på marknadsföringen, gör ett bra spel och förlita er på word of mouth istället.
Hur som. Dessa två används ju väldigt ofta som exempel på att de behövs för att utvecklingskostnaderna har skjutit i höjden.
Jag satt och funderade på det där, och då kom jag plötsligt in på japanska utvecklare.
Jag kommer inte på ett enda storspel från Japan med någon av de två systemen inbyggda
De har börjat med DLC, men det är först långt efter release. Jag kommer inte på många fall överhuvud taget där de har skjutit med en massa content man måste pröjsa för.
Vi tar några av spelen från förra året;
Resident Evil 7: DLC kom några veckor/månader efter release. Då var det också fullfjädrade upplevelser och inte bara lite annan färg på vapnet.
Nioh: DLC kom i flera varv, men efter release, och framför allt så släpptes det BRA DLC med många nya banor, vapen, monster och bossar.
Persona 5: Inget DLC utom lite frivillig kosmetika. Du köper spelet, och får hela upplevelsen. Inga side stories du måste pröjsa för att få tillgång till.
Nier Automata: Återigen, DLC långt efter.
Gravity Rush 2: Osäker men jag tror inte att det fanns DLC dag 1.
Zelda: Breath of the Wild. Tungviktaren. Årets, om inte det bästa spelet någonsin. Noll DLC day one utan två stora DLCs senare på året.
Super Mario Odyssey: Ingen DLC över huvud taget. Det kommer gratis DLC om någon vecka där man får springa runt och jaga ballonger.
Och bara för att dra upp ett nysläppt spel, Monster Hunter Worlds: Ingen paid DLC kommer komma. Det kommer komma gratis uppdateringar.
Ingen av spelen har mikrotransaktioner heller.
SÅ! Vad beror detta på?
Jag kommer fram till två möjliga anledningar;
1) Japansk spelutvecklingsbudget är generellt lägre än i väst. Ändå lyckas de skapa titlar som oftast är 10 gånger bättre och mer kvalitativa än vad väst gör. För varje bra spel som släpps i väst har 5 skapats i Solens Rike. Vilket, om det nu är pga. detta, kanske ska vara nån form av hint till väst att kvalitet fortfarande säljer.
2) Västerländska utgivare överdriver hur mycket det kostar att utveckla spel, och använder ursäkten att det kostar för mycket för att rättfärdiga sin girighet.
Att spel kostar är det inget snack om, däremot är jag stensäker på att det i många fall är pga. hur sjukt mycket marknadsföring västerländska utvecklare gör jämfört japanska.
Seriöst. Måste nästa Battlefield och Call of Duty visas 3 gånger under Super Bowl eller som en gigantisk plansch på Empire State Building, till exempel?
Dra ner på marknadsföringen, gör ett bra spel och förlita er på word of mouth istället.