Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-03, 09:23
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Först ska sägas att jag nödvändigtvis inte har något emot de båda, det finns exempel på bra och dåliga day 1 DLC och MTs.

Hur som. Dessa två används ju väldigt ofta som exempel på att de behövs för att utvecklingskostnaderna har skjutit i höjden.

Jag satt och funderade på det där, och då kom jag plötsligt in på japanska utvecklare.
Jag kommer inte på ett enda storspel från Japan med någon av de två systemen inbyggda

De har börjat med DLC, men det är först långt efter release. Jag kommer inte på många fall överhuvud taget där de har skjutit med en massa content man måste pröjsa för.

Vi tar några av spelen från förra året;

Resident Evil 7: DLC kom några veckor/månader efter release. Då var det också fullfjädrade upplevelser och inte bara lite annan färg på vapnet.

Nioh: DLC kom i flera varv, men efter release, och framför allt så släpptes det BRA DLC med många nya banor, vapen, monster och bossar.

Persona 5: Inget DLC utom lite frivillig kosmetika. Du köper spelet, och får hela upplevelsen. Inga side stories du måste pröjsa för att få tillgång till.

Nier Automata: Återigen, DLC långt efter.

Gravity Rush 2: Osäker men jag tror inte att det fanns DLC dag 1.

Zelda: Breath of the Wild. Tungviktaren. Årets, om inte det bästa spelet någonsin. Noll DLC day one utan två stora DLCs senare på året.

Super Mario Odyssey: Ingen DLC över huvud taget. Det kommer gratis DLC om någon vecka där man får springa runt och jaga ballonger.

Och bara för att dra upp ett nysläppt spel, Monster Hunter Worlds: Ingen paid DLC kommer komma. Det kommer komma gratis uppdateringar.

Ingen av spelen har mikrotransaktioner heller.

SÅ! Vad beror detta på?
Jag kommer fram till två möjliga anledningar;

1) Japansk spelutvecklingsbudget är generellt lägre än i väst. Ändå lyckas de skapa titlar som oftast är 10 gånger bättre och mer kvalitativa än vad väst gör. För varje bra spel som släpps i väst har 5 skapats i Solens Rike. Vilket, om det nu är pga. detta, kanske ska vara nån form av hint till väst att kvalitet fortfarande säljer.

2) Västerländska utgivare överdriver hur mycket det kostar att utveckla spel, och använder ursäkten att det kostar för mycket för att rättfärdiga sin girighet.

Att spel kostar är det inget snack om, däremot är jag stensäker på att det i många fall är pga. hur sjukt mycket marknadsföring västerländska utvecklare gör jämfört japanska.
Seriöst. Måste nästa Battlefield och Call of Duty visas 3 gånger under Super Bowl eller som en gigantisk plansch på Empire State Building, till exempel?
Dra ner på marknadsföringen, gör ett bra spel och förlita er på word of mouth istället.
Citera
2018-02-03, 10:28
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Västerländska korporationer har inte samma nivå av tålamod som Japanska i regel. Japanska företag tänker långsiktigt, vill ha "varumärken" som håller och fokuserar inte enbart på ett spel i taget utan tänker på serien och märket som helhet.

Det är därför alla de mest långlivade spelen och ikonerna kommer från Japan, Metal Gear, Final Fantasy, Super Mario, Tekken, Street Fighter mm

Men med det sagt betyder det inte att branschen därborta är fri från dumhet (Konami: Fuck Metal Gear, panchinko is the shit) och tålamodet är främst reserverat för deras egna serier (se Square Enix och Hitman).
Citera
2018-02-03, 10:45
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
En annan västerländsk styggelse är den eviga jakten och fjäskandet inte för kunder utan för aktieägare, detta är också en av anledningarna till att budgetarna blir uppblåsta, högre budget innebär att vinstribban höjs.

I väst ses aktieägarna som det viktigaste, en korporations vara i väst är aktierna, i öst förutsätter man att om man har ett stabilt företag kommer det alltid finnas folk som vill investera.
Citera
2018-02-03, 10:51
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Västerländska korporationer har inte samma nivå av tålamod som Japanska i regel. Japanska företag tänker långsiktigt, vill ha "varumärken" som håller och fokuserar inte enbart på ett spel i taget utan tänker på serien och märket som helhet.

Det är därför alla de mest långlivade spelen och ikonerna kommer från Japan, Metal Gear, Final Fantasy, Super Mario, Tekken, Street Fighter mm

Men med det sagt betyder det inte att branschen därborta är fri från dumhet (Konami: Fuck Metal Gear, panchinko is the shit) och tålamodet är främst reserverat för deras egna serier (se Square Enix och Hitman).

Jo, det där med Konami är riktigt trist. Just arbetarkulturen verkar överlag väldigt skum i Japan, så visst finns det dåliga sidor också även om vi som spelare oftast får se mindre av detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
En annan västerländsk styggelse är den eviga jakten och fjäskandet inte för kunder utan för aktieägare, detta är också en av anledningarna till att budgetarna blir uppblåsta, högre budget innebär att vinstribban höjs.

I väst ses aktieägarna som det viktigaste, en korporations vara i väst är aktierna, i öst förutsätter man att om man har ett stabilt företag kommer det alltid finnas folk som vill investera.

Sant, sant. Västerländska utgivare verkar tänka oerhört kortsiktigt. De skulle må bra av att tänka "hur ser folk på vår franchise om 10 år när vi gör det här valet? Kommer det gynna oss utöver att folk köper spelet?"
Citera
2018-02-03, 12:21
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jo, det där med Konami är riktigt trist. Just arbetarkulturen verkar överlag väldigt skum i Japan, så visst finns det dåliga sidor också även om vi som spelare oftast får se mindre av detta.



Sant, sant. Västerländska utgivare verkar tänka oerhört kortsiktigt. De skulle må bra av att tänka "hur ser folk på vår franchise om 10 år när vi gör det här valet? Kommer det gynna oss utöver att folk köper spelet?"

Tjurskallighet och tröghet är ofta en negativ aspekt av kulturen, det är därför vi fram till relativt nyligen inte fått de mest tokiga spelen, ett exempel jag såg på youtube var något i stil med "hål i väggen" med ett antal muskulösa män i tanga och en isbjörn som sprang igenom väggar i olika poses och samlade powerups och poäng, jag vet inte, jag tror att det är bäst att inte försöka förstå.

De har blivit bättre dock efter många om och men via Steam men ett tag var motståndet ganska kompakt.
Citera
2018-02-03, 12:40
  #6
Medlem
Arsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
1) Japansk spelutvecklingsbudget är generellt lägre än i väst. Ändå lyckas de skapa titlar som oftast är 10 gånger bättre och mer kvalitativa än vad väst gör. För varje bra spel som släpps i väst har 5 skapats i Solens Rike. Vilket, om det nu är pga. detta, kanske ska vara nån form av hint till väst att kvalitet fortfarande säljer.

2) Västerländska utgivare överdriver hur mycket det kostar att utveckla spel, och använder ursäkten att det kostar för mycket för att rättfärdiga sin girighet.

Båda dessa saker stämmer. Exempelvis Breath of the Wild har en konststil som är billigare, samt saknar fullständigt röstskådespeleri. Västerländska spel som Fallout 4 har ofta fullständigt röstskådespeleri och en grafisk stil som ska vara så fotorealistisk som möjligt. På senare tid har de dessutom börjat anlita kända skådespelare som Kevin Spacey, och de kräver enormt hög lön. Ofta så kostar det enorma summor att utveckla ett västerländsk spel, som ofta inte är speciellt bra. Tyvärr tittar för många konsumenter på hur fotorealistisk grafiken är.

Sedan vad det gäller vinstintresse så är det aktieägare som trycker på västerländska företag. Exempelvis när Disney tvingade EA att ta bort mikrotransaktioner från Battlefront 2 så gjorde aktieägarna en uttalande om att de motsatte sig det, och att tv spel var en väldigt billig hobby sett till pris per timme. Aktieägarna brukar vilja sälja ut alla konsumenter för en snabb avkastning. Även Nintendo får sådana påtryckningar, och exempelvis när Super Mario Run lanserades så klagade aktieägarna på att det inte var ett free to play spel med mikrotransaktioner.

Här kan man se att nästan alla de dyraste spelen är västerländska: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...mes_to_develop
Citera
2018-02-03, 12:52
  #7
Medlem
Vivaruss avatar
Det värsta är egentligen att folk känner till dessa företag och deras prisupplägg men fortsätter ändå att köpa utav de. Om folk vore ansvarsfulla och förstod att deras makt ligger i pengar i dagens samhälle, och det har genom tiderna visat att om folk faktiskt ger fan i att köpa spelet så kommer de tvingas ändra upplägget, och blev det inte bra andra gången så ge fan i att köpa spelet, för då kommer de förändra upplägget än en gång - för de vill sälja er en virtuell produkt, det är inte förlorade pengar utan minskade intäkter.

Det är i alla fall så jag ser på saken, och det finns många spel jag skulle vilja köpa men jag gillar inte deras prisupplägg och pengagirighet. Därför undviker jag än idag spel som jag gärna skulle kunna tänka köpa ( pengar är inte problemet ), men jag tänker inte stötta pengagiriga företag som ser det som en morot.

Spelarna tillåter företagen löpa fritt, därmed så har vi det vi har idag och få kämpar emot, "det är inte så mycket pengar", men med tiden blir företagen bara värre och värre och till slut blir det mycket pengar. Varnat förr, och varnar fortfarande - får väl se hur lång tid det tar innan folk förstår, börjar väl släppa hos vissa men förr fick man mest skit. Nu kommer de svansande.

Vill ni åtgärda detta problem så är det bara att börja praktisera vad jag skrivit, att konsumera ansvarsfullt i allra längsta möjliga mån. En samlad kår gör en stor påverkan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback