Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-03, 08:56
  #1
Medlem
Hej,
Jag ska ta med familjen på en långresa nästa vinter. Planen är att vara borta januari-maj. Vi tänkte börja med att vara någon månad på Bali för att sedan avsluta i Thailand. Ungefär två månader i varje land.

Funderar nu på hur jag ska komma undan så billigt som möjligt med flygresorna. När man bör köpa resan osv. En tanke jag har är att köpa en t.o.r Stockholm-Bangkok och en Bangkok-Bali, så att vi reser tämligen direkt till Bali. Det är knappast det snabbaste sättet att ta sig till Bali men jag inbillar mig att det kan bli billigare eftersom jag kan köpa två t.o.r. i stället för tre separata resor (Stockholm-Bali, Bali-Bangkok och Bangkok-Stockholm). Problemet är bara att jag inte kan testa min teori innan hemresan i maj 2019 släpps.

Är tacksam om någon har några tipps om detta. Hur långt i förväg bör jag köpa resan för att det ska bli billigt? Är det rätt tänkt med två t.o.r? Vart ska jag söka?

Tack på förhand!
Citera
2018-02-03, 09:26
  #2
Medlem
Skulle rekommenderats boks via air asia för ersvrrsor i Sydostasien. Flyger på många destinationer med fräscha flygplan och riktigt billigt. Har ofta kampanjer på resor! Har bokat tidigt dvs ca 12 månader innan resa avseende resan från Sverige. Då släpper bolagen billiga biljetter. Är man ett stort sällskap så kan du spara pengar. Har rest med SAS, Thai air, Lufthansa, Lauda air, Emirates. Alla bra, Emirates flyger via Dubai, har riktigt bra ekonomiplatser med fri sprit😝😝
Trevlig resa!
Citera
2018-02-03, 09:37
  #3
Medlem
Tack för svar.
Det där med att boka 12 månader i förväg fungerar inte om jag ska boka t.o.r eftersom det är 4 månader mellan utresa och hemresan. I såna fall blir det 12 månader innan hemresan.


Det är en av sakerna jag funderar på. Ska jag försöka köpa utresan nu och hemresan senare i vår när de biljetterna släpps, eller kan det bli billigare att köpa t.o.r. senare?
Citera
2018-02-03, 10:08
  #4
Medlem
Generellt så är det billigare att köpa ToR än enkelresor. Kolla hur prisnivån är nu 9 mån framåt så ser du vad priset kan landa på för en ToR. Kom dock ihåg att det då är off season för Thailand. Hitta dagar att resa på som tex på nyårsafton då många hellre festar än reser.
Citera
2018-02-03, 10:18
  #5
Medlem
Helt klart billigare att köpa tur och retur än 2 separata resor
Citera
2018-02-03, 10:37
  #6
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det går ofta att boka billig "tur och retur" till en region med en sk open-jaw-biljett.

I ert fall blir det då utresa till Denpasar och hemresa från Bangkok.

Jag vet inte hur bra söktjänsterna är på att hitta sådana men man kan börja med att kolla vilka bolag som har billita t o r-biljetter till både Bali och Thailand och sedan gå till bolagets hemsida och leta efter alternativet "open jaw/multisegment".

Jag hittar som ett rent exempel 11433:- för Stockholm-Bali, Bangkok-Stockolm med Swiss feb-maj i år. Det går säkert att hitta bra mycket billigare om man kollar många bolag och datum.
Citera
2018-02-03, 19:46
  #7
Medlem
Lutar åt att boka utresan nu och hemresan senare i vår när dessa biljetter släpps. Hittar Umeå (där vi bor) -Bali, 4 pers, för 18tkr med drägliga tider. Bali-Bangkok tycks gå att få för 700/person. Så hoppas vi på att det släpps billiga biljetter Bangkok-Umeå i vår.
__________________
Senast redigerad av mtim 2018-02-03 kl. 19:48. Anledning: Stavfel
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2914172

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback