Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 13:15
  #25
Avstängd
Godisglads avatar
Jag mötte en riktigt stor älg en gång när jag var ute i skogen.

Och jag var helt tvungen att gå bakåt.

Han var inte aggressiv men den största älgen jag någonsin sett. Två meter hög och säkert 800 kilo tung. Jag har träffat på älgar tidigare, men den där var skogens konung!

Det var verkligen ingen man ville mucka med.

Jag kunde inte möta honom utan backade tillbaka och gick en annan omväg.

Med det sagt är älgar ganska skygga djur.

Citat:
Ursprungligen postat av lersater
Har köpt en cyclo cross cykel.. tänkte motionera lite.. bor ute på landsbygden med en stor skog med både älg o varg i närheten men massa skogsvägar i..

Så vad är era erfarenheter av att cykla runt ensam i sådana skogar? Visst folk säger de e ofarliga men hur har era möten gått? Jag älgen tex sprungit iväg när ni cyklat emot den osv?

Jag e fan lite skraj haha
__________________
Senast redigerad av Godisglad 2018-02-05 kl. 13:46.
Citera
2018-02-05, 22:42
  #26
Medlem
Jag hörde på nyheterna att järven har ökat kraftigt i antal.
Kan någon berätta för en stadsbo hur pass farligt det är att möta en sådan?
Citera
2018-02-06, 08:37
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag hörde på nyheterna att järven har ökat kraftigt i antal.
Kan någon berätta för en stadsbo hur pass farligt det är att möta en sådan?
"As far as anyone knows, the lynx and wolverine have never hurt a human being in Sweden. Ever. "
https://sweden.se/nature/swedens-most-dangerous-animal/
Så de goda nyheterna är att om du blir anfallen av en järv hamnar du i historieböckerna
Citera
2018-02-07, 13:06
  #28
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"As far as anyone knows, the lynx and wolverine have never hurt a human being in Sweden. Ever. "
https://sweden.se/nature/swedens-most-dangerous-animal/
Så de goda nyheterna är att om du blir anfallen av en järv hamnar du i historieböckerna
Men det där beror ju på järvens jakttaktik.
Järven är van vid bistert klimat, så han brukar gräva ner sitt byte för att spara till senare.
Dvs det är därför man så sällan får höra talas om några attacker på människor.

Men de som vet, de vet.
Du kan tex lätt fråga nån gammal lappgubbe vad han tycker om järven.
Jag kan lova dig att du blir överraskad av hans svar. Järven har sedan urminnes tider varit ett riktigt plågoris för samerna.

Jag vet inte om du såg det reality-programmet som gick på Tv10 för kanske ett år sedan eller nåt, som handlade om folk som bodde ensamma uppe vid Alaskas ödsliga vidder?
Iaf var en av deltagarna en kvinna som bodde ensam i en övergiven militäranläggning högst uppe i norra Alaska.
En dag fick hon järven efter sig. Han hade fått vittring på henne, och började förbereda sig för att gå till attack.
Som tur var så hade hon sin revolver med sig, så hon lyckades i sista stund jaga järven på flykten.
Men det kunde lika gärna ha gått på andra hållet, och hon hade blivit nergrävd i permafrosten.
Ingen hade någonsin hittat hennes kropp efter det.
Järven har ju otroligt starka tassar som han använder för att gräva ner sina rivna byten med.
Citera
2018-02-07, 13:48
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Järven är van vid bistert klimat, så han brukar gräva ner sitt byte för att spara till senare.
Dvs det är därför man så sällan får höra talas om några attacker på människor.
Tänk jag som trodde det var människor som körde "Skjut, gräv, tig" när de jagade järvar inte tvärtom.

Tror du järven när den sen gräver upp sitt byte för att äta det är så ordentlig att den efteråt åter gräver ned alla skor, kläder och ben som blir kvar så att ingen någonsin upptäcker något och ingen börjar undra vart alla försvunna människor tagit vägen?
Citat:
Du kan tex lätt fråga nån gammal lappgubbe vad han tycker om järven.
Jag kan lova dig att du blir överraskad av hans svar. Järven har sedan urminnes tider varit ett riktigt plågoris för samerna.
Den jagar ren vilket inte är så populärt.
Citat:
En dag fick hon järven efter sig. Han hade fått vittring på henne, och började förbereda sig för att gå till attack.
Du måste förstå att sådana där realitysåpor är gjorda för att vara dramatiska, inte realistiska. Man klipper i bilderna och lägger till en speakerröst som skall få det att låta mer farligt är det är. Järven är tacksam där för den kan spela väldigt aggressiv för att hålla större rovdjur som björn och varg på avstånd.
Citera
2018-02-07, 14:00
  #30
Medlem
Det är egentligen bara fjällbävern som nöjesjagar människor, alla andra djur drar sig undan, de kanske anfaller om de blir trängda eller måste försvara sina ungar.
Citera
2018-02-07, 14:32
  #31
Medlem
Än är vargen i södra halvan av Sverige inte så domesticerad att den är farlig för människor om man varje år skjuter av ordentligt. Ett mycket farligt djur på ingående är lilla dvärgbandmasken. På sikt dödlig för den som får den i sig.
Citera
2018-02-07, 14:53
  #32
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det är inte älgar man ska vara rädd för, utan björnar.

https://www.youtube.com/watch?v=6XrZQK2fXp0
Citera
2018-02-09, 12:13
  #33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longhalmen
Det är egentligen bara fjällbävern som nöjesjagar människor, alla andra djur drar sig undan, de kanske anfaller om de blir trängda eller måste försvara sina ungar.
Även den fruktade näsbjörnen faktiskt.

Jag vet inte om du såg naturdokumentären om Mexikos vilda natur på Kunskapskanalen?
Det handlade delvis om hur näsbjörnen utvecklats och förändrat sitt jaktbeteende under senare tid.
Näsbjörnen har ockuperat vissa mänskliga boplatser (som märkligt nog är övergivna, som Aztekernas gamla tempel alltså. Och man frågar sig då varför de blev övergivna ... ).

För det man får se sen, fick iaf mig att riktigt tappa hakan så chockad blev jag.
Näsbjörnen gick till attack mot människorna !!!
Inte bara som ensam näsbjörn, utan attackerna var utstuderat grymma och uppenbart samordnade av familjerna.


Och Ja, allt detta är Bokstavligt sant.
Dokumentärfilmen finns på Kunskapskanalen för den som inte tror mig.
Citera
2018-02-28, 17:00
  #34
Avstängd
Snaellkillens avatar
Jag tycker verkligen inte om när man kör cross i motionsspåret! Till sommaren ska jag nog ta mod till mig och slå ner en crossåkare om han åker förbi mig i det naturrummet jag söker tystnaden.

Men annars är det nog älgar med föl som en vandrare bör ha lite koll på. Att inte komma emellan en ko och ett föl.

Jag har sprungit på riktigt stora älgtjurar, men dom vet att dom är kungen i skogen, så dom tar knappt notis av ens blotta uppenbarelse.

Sen finns det otaliga berättelser om ilskna älgar. Jag tror dock inte att dom är så ilskna, utan bara haft dåliga erfarenheter av människan.
Citera
2018-03-03, 11:36
  #35
Avstängd
Snaellkillens avatar
Ärligt talat finns det ännu argare mammor, och det är björnhonor med årskullar ungar.

Vi ska nog vara glada att vi bara har små nalle brunbjörnar här i Sverige. Som kan göra stor skada om dom vaknat på fel sida!

Tänk å andra sidan i exempelvis Alaska med deras enorma Grizzlybjörnar och svartbjörnar.

Då måste man nog tänka till lite före innan man går ut i skogen.

Man kan i den bemärkelsen förstå att dom stöder rätten att bära vapen.
Citera
2018-03-03, 11:43
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaellkillen
Ärligt talat finns det ännu argare mammor, och det är björnhonor med årskullar ungar.

Vi ska nog vara glada att vi bara har små nalle brunbjörnar här i Sverige. Som kan göra stor skada om dom vaknat på fel sida!

Tänk å andra sidan i exempelvis Alaska med deras enorma Grizzlybjörnar och svartbjörnar.

Då måste man nog tänka till lite före innan man går ut i skogen.

Man kan i den bemärkelsen förstå att dom stöder rätten att bära vapen.

Menar du att du har den ringaste chans att besegra en "liten" svensk björn i ett slagsmål utan vapen?

(Däremot har väl svenska björnar förmodligen större erfarenhet av människor än de som lever i vildmarkerna i Kanada, Alaska eller Sibirien, och undviker onödig konfrontation.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback