Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 18:46
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Njae, hade han inte lyckats döda Tsar Peter där så hade Peter bara flytt igen och bidat sin tid för att sen anfalla igen, kanske hade riket hållit ihop i några hundra år till eller så, men förmodligen kollapsat ändå fast lite senare, typ när Napoleon vandra runt Europa eller kanske tillåmed första världskriget eller andra.

Stor-riket var för mycket att hålla reda på för fattig-Sverige.

Vad har du för åsikt om att Sverige sålde ut till Frankrike?
Citera
2018-02-09, 19:01
  #14
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Vad har du för åsikt om att Sverige sålde ut till Frankrike?

Jadu, lite bådeock, utan Frankrikes pengar hade vi inte kunnat bygga upp nån armé alls, så do högarna var behövda, men samtidigt så var Frankrike lite som en jobbig polare som muckar med alla på fyllan och sen använder oss som hot, så Sverige mutades in i onödiga krig en hel del gånger.

Vi kunde förmodligen ha fixat nån mycket bättre allierad att muta oss, men det var väl balansgång utan dess like att fixa fram.

Nu har inte jag läst på om det här på ett bra tag, men jag vet att Louis XIV försökte att övertyga Karl XII att strunta i Ryssen och istället marschera söderut mot Wien istället efter segern i Polen, och lägga sig i i Habsburgs tronföljdskrig, men att han fick nobben av Karl som ville fixa sitt krig först innan han gick in i ett annat, vilket borde ha varit sista gången Frankrike hyrde oss till nått (vad jag kan komma ihåg).
Citera
2018-02-09, 19:08
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Jadu, lite bådeock, utan Frankrikes pengar hade vi inte kunnat bygga upp nån armé alls, så do högarna var behövda, men samtidigt så var Frankrike lite som en jobbig polare som muckar med alla på fyllan och sen använder oss som hot, så Sverige mutades in i onödiga krig en hel del gånger.

Vi kunde förmodligen ha fixat nån mycket bättre allierad att muta oss, men det var väl balansgång utan dess like att fixa fram.

Nu har inte jag läst på om det här på ett bra tag, men jag vet att Louis XIV försökte att övertyga Karl XII att strunta i Ryssen och istället marschera söderut mot Wien istället efter segern i Polen, och lägga sig i i Habsburgs tronföljdskrig, men att han fick nobben av Karl som ville fixa sitt krig först innan han gick in i ett annat, vilket borde ha varit sista gången Frankrike hyrde oss till nått (vad jag kan komma ihåg).


Jaha, jag menade mer under 1800-talet när statskassan var tom och sålde kronan till Frankrike och därmed avsatte Holstein-Gottorpska ätten för att tillsätta bernadotteätten från Frankrike. Den ätt vi har idag
Citera
2018-02-09, 19:20
  #16
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Jaha, jag menade mer under 1800-talet när statskassan var tom och sålde kronan till Frankrike och därmed avsatte Holstein-Gottorpska ätten för att tillsätta bernadotteätten från Frankrike. Den ätt vi har idag

Aha, hade Gustav IV Adolf lugnat sig lite med Napoleonhatet och kollat runt lite hur läget låg istället så hade vi inte behövt förlora Finland (på så snöpligt sätt dessutom, vi tappade helt krigsviljan efter 1719 tydligen...) utan kunde ha suttit som neutrala istället och sen kanske lagt oss i kriget vid ett bättre tillfälle.

Sen var det väl lite panik angående att hitta ny kung efter dansken hade kolat vippen huxflux? Har för mig att man fruktade ryska försök att lägga sig i, kanske tillåmed skicka ryska trupper in i Sverige för att "hjälpa" oss att komma på en lösning, så Bernadotte blev en nödlösning (sen så trodde man ju att med en rejäl fältmarskalk som kung så skulle han leda oss tillbaka till Finland igen, men Bernadotte överraskade ju alla med eget race in i Norge istället.)
Citera
2018-02-09, 19:23
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Aha, hade Gustav IV Adolf lugnat sig lite med Napoleonhatet och kollat runt lite hur läget låg istället så hade vi inte behövt förlora Finland (på så snöpligt sätt dessutom, vi tappade helt krigsviljan efter 1719 tydligen...) utan kunde ha suttit som neutrala istället och sen kanske lagt oss i kriget vid ett bättre tillfälle.

Sen var det väl lite panik angående att hitta ny kung efter dansken hade kolat vippen huxflux? Har för mig att man fruktade ryska försök att lägga sig i, kanske tillåmed skicka ryska trupper in i Sverige för att "hjälpa" oss att komma på en lösning, så Bernadotte blev en nödlösning (sen så trodde man ju att med en rejäl fältmarskalk som kung så skulle han leda oss tillbaka till Finland igen, men Bernadotte överraskade ju alla med eget race in i Norge istället.)

du har inte hört om Statskuppen 1809 där man avsatte Gustav IV Adolf och ditsatte En senil döende en. Detta enbart för att få igenom Bernadotte. Många frimurare i Sverige under 1800-talet med mycket makt tyvärr.
Citera
2018-02-10, 08:29
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
du har inte hört om Statskuppen 1809 där man avsatte Gustav IV Adolf och ditsatte En senil döende en. Detta enbart för att få igenom Bernadotte. Många frimurare i Sverige under 1800-talet med mycket makt tyvärr.
Lär sig folk inte ens grundläggande historia längre? Bernadotte var ju en helt oväntad lösning och det hade ju faktiskt blivit en dansk prins som blivit svensk kung, om han nu inte plötsligt gått och dött. Från Wiki: "Gustav III:s son Gustav Adolf blev alltså först ny regent och under dennes regeringstid förlorades Finland, och Pommern blev tidvis ockuperat av Napoleon. Detta ledde till att Gustav IV Adolf avsattes. Därefter fick Karl XIII agera marionettkung och tvingades adoptera den danske prinsen Kristian August, som emellertid avled av slaganfall redan 1810, vilket orsakade stor uppståndelse och starka rykten om förgiftning. I samband med begravningståget för Kristian August genom Gamla stan i Stockholm den 20 juni 1810 mördades riksmarskalken Axel von Fersen på Riddarhustorget, anklagad av folkhopen för att ha förgiftat den danske prinsen. Man var tvungen att utse ny kronprins. Carl Otto Mörner sändes till Frankrike för att inhämta kejsar Napoleon I:s åsikt i tronföljdsfrågan, men agerade där på eget initiativ"
Citera
2018-02-11, 07:30
  #19
Medlem
ekerilars avatar
Även om Gustav Vasa inte brutit sig ur unionen, skulle det ändå skett förr eller senare under förutsättning att Europas utveckling i övrigt sett likadan ut.

Om inte förr så under 1800-talet då Europa genomsyrades av stor nationell medvetenhet. Notera att unionen bestod även sedan Sverige lämnade den. Norge lämnade unionen 1814 och Island 1904.
Citera
2018-02-12, 11:02
  #20
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Jadu, lite bådeock, utan Frankrikes pengar hade vi inte kunnat bygga upp nån armé alls, så do högarna var behövda...

Så sant. Utan franska subsidier hade Sverige knappt kunnat gå med i trettioåriga kriget, och definitivt inte kunnat föra det ända till 1648 och den för Sveriges del extremt fördelaktiga freden. Stormaktsväldet byggdes med franska pengar.

Citat:
...men samtidigt så var Frankrike lite som en jobbig polare som muckar med alla på fyllan och sen använder oss som hot, så Sverige mutades in i onödiga krig en hel del gånger.

Skånska kriget var förvisso deras fel, men de kompenserade det genom att tvinga fram en fördelaktig fred (som Karl XI sen förvandlade till en stor seger för honom själv).

Citat:
Vi kunde förmodligen ha fixat nån mycket bättre allierad att muta oss, men det var väl balansgång utan dess like att fixa fram.

Tror knappast någon annan hade betalat lika bra för våra tjänster. Vi hade en modern armé på rätt plats, vid rätt tid och mot rätt fiende precis när en ekonomisk och politisk supermakt behövde den. Det händer inte ofta.

Citat:
Nu har inte jag läst på om det här på ett bra tag, men jag vet att Louis XIV försökte att övertyga Karl XII att strunta i Ryssen och istället marschera söderut mot Wien istället efter segern i Polen, och lägga sig i i Habsburgs tronföljdskrig, men att han fick nobben av Karl som ville fixa sitt krig först innan han gick in i ett annat...

Båda sidor i spanska tronföljdskriget uppvaktade di svenske. Bland annat besökte hertigen av Marlborough Karl XII i Polen i samma syfte.

Citat:
...vilket borde ha varit sista gången Frankrike hyrde oss till nått (vad jag kan komma ihåg).

Vi var på samma sida som Frankrike i sjuårskriget, men jag vet inte om vi fick betalt. Under stora nordiska kriget var det England och Holland som #backadeoss, och 100 år senare under Napoleonkrigen lutade Sverige definitivt åt det brittiska hållet.
Citera
2018-02-12, 19:11
  #21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
du har inte hört om Statskuppen 1809 där man avsatte Gustav IV Adolf och ditsatte En senil döende en. Detta enbart för att få igenom Bernadotte. Många frimurare i Sverige under 1800-talet med mycket makt tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Jaha, jag menade mer under 1800-talet när statskassan var tom och sålde kronan till Frankrike och därmed avsatte Holstein-Gottorpska ätten för att tillsätta bernadotteätten från Frankrike. Den ätt vi har idag

Nej, vi ersatte inte frimurarna i den Holstein-Gottorpska ätten med frimurarna i den Bernadotteska ätten, utan vi ersatte frimurarna i den Holstein-Gottorpska ätten, med frimurarna i den Holstein-Gottorpska ätten, som i sin tur adopterade frimurarna i den Augustenburgska ätten, som tyvärr gick och dog och ersattes med frimurarna i den Bernadotteska ätten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback