Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-02, 21:51
  #1
Medlem
Hejsan Flashback

Det finns flera anledningar att odla egen tobak. Det absolut senaste är som skadedjursskydd för andra plantor, den äldre anledningen är för konsumtion och sedan har vi för blommorna.

Ioavset anledning tänkte jag att vi här kunde dela med oss om råd och tips när det kommer till odlingen, vad har ni för erfarenhet? Sort? När sådde ni? Försådd eller direkt på friland? Hur blev den eventuella skörden? Hur processades och brukades den?

Tack för mig // Eternitplattor
Citera
2018-02-07, 22:27
  #2
Medlem
9797s avatar
Har odlat ett par säsonger i syfte att göra eget snus. Det är ganska tacksamt att odla, drygast är allt tjuvande men det beror ju på hur stor odlingen är såklart. Är ingen expert men skulle rekommendera förkultivering inomhus i mars/april och sedan ut i friland när vädret tillåter. Har bara testat en sort som heter small stalk black mammoth.

Snusar man och har möjlighet att odla så kan jag rekommendera att testa då hela processen från frö till prilla är rätt kul.
Citera
2018-02-13, 11:34
  #3
Medlem
Hur gör du för att få dem att gro, när skolar du om dem?
Citera
2018-02-13, 11:50
  #4
Medlem
morfars avatar
Odlar mor alidas tobak dels för att vara med och bevara den tobaksorten och dels som skadedjurskydd i kålodlingen. Brukar så i maj, skolar om nät plantorna är tillräckligt stora att hanteras och planterar ut på frilans när frostrisken är över.
Citera
2018-02-13, 11:53
  #5
Medlem
Är det en sort man tidigare odlat i Sverige? Vet ju att vi har haft en del tobaksplantage här i moderlandet
Citera
2019-06-26, 14:41
  #6
Medlem
shbous avatar
Borde inte vara för sent om man vill testa och köra frilands?
Citera
2019-08-15, 16:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternitplattor
Hur gör du för att få dem att gro, när skolar du om dem?

Att gro tobak är lite speciellt eftersom de ska ha solljus, men jag brukar bara trycka fast fröna med fingret i ett såbrätte och sen ha plastfilm över för att se till att det håller sig fuktigt. Funkar för mig.
Citera
2019-08-16, 00:13
  #8
Medlem
HighwayDelights avatar
Vilken sort är det man ska odla som är rökbar?
Har inte tänkt göra det själv, enbart av nyfikenhet, min svärmor har en "tobaksplanta" i sin trädgård, som har vita blommor, och det torkade som hänger från dem, luktade inte tobak öht, så jag antar att den inte används alls?
Citera
2019-08-16, 09:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Vilken sort är det man ska odla som är rökbar?
Har inte tänkt göra det själv, enbart av nyfikenhet, min svärmor har en "tobaksplanta" i sin trädgård, som har vita blommor, och det torkade som hänger från dem, luktade inte tobak öht, så jag antar att den inte används alls?

Det är bladen som används.

Det finns blomster- eller prydnadstobak också, exakt vad som skiljer dem vet jag inte men ska man odla tobak för konsumtion köper man helt enkelt rätt frön.
Citera
2019-08-16, 11:11
  #10
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Det är bladen som används.

Det finns blomster- eller prydnadstobak också, exakt vad som skiljer dem vet jag inte men ska man odla tobak för konsumtion köper man helt enkelt rätt frön.

Aha, där ser man
Jag har noll kunskap inom området, bara råkade se blomman när jag tog hand om en trädgård tillfälligt, och en liten tid senare, dök samma planta upp i en trädgårdsgrupp, och när jag googlade, blev jag inte riktigt klok på det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback