Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-10, 16:56
  #13
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Jag vet inte hur det är i verkliga livet, och hur det är i Sverige.

Men i amerikanska filmer och serier, både gamla och nya, så diskuteras affärer och förhandlingar ofta på golfbanan.

Men det tas aldrig upp hur skickligheten påverkar affären. Det är nästan alltid bara en transportsträcka som att folk sätter sig i en bil. I bland ser man att de står och snackar vid tee - är det en komedi så suger någon. Men det säger inget om hur det faktiskt fungerar.

Riktiga affärsmöten är ofta politik. Har du knep så använder du dom. För att ta mer extrema exempel så kan vi ta sovjet-ledare som drog fram söp sina motståndare under bordet med ren vodka för att det var kultur. För att ta mindre extrema exempel så har vi gamla hederliga härskartekniker - ett namn som kommer från att just härskare faktiskt ofta var bra på dessa tekniker och på det sättet lyckades bli och förbli härskare.



Så hur översätt detta till en golfbana? Måste man hålla en viss nivå (speciellt som affärsman i USA)? Spelar det ingen roll för affären om man håller sig till denna nivå, trots att den andre är i klass med Tiger Woods. Eller kan den duktigare spelaren få ett övertag som leder till en bättre affär för denne?
Etc.

Det finns inget sånt. Ingen gör business deals på golfbanan. Det är en ren fritids-aktivitet. Och 99% av alla som spelar är inte särskilt bra. De flesta kan inte ens reglerna.
Citera
2018-02-10, 17:30
  #14
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Kanske mer intressant för dig hur det fungerar i Sverige?

Jag bor i USA sedan länge så jag vet lite hur det fungerar här. Jag jobbar inte direkt med kund men har ändå varit på kanske tio golfrundor med affärspartners och det är nog annorlunda än i Sverige. För det första är golfbil standard, från vad jag minns av golf i Sverige så användes sällan golfbil. För det andra så packar man ner ett gäng bärs i golfbilen så vid hål 12 eller så så börjar folk skjuta snett och ut i ruffen och det är helt ok, man bara skrattar åt det och slår en ny boll istället.

Visst är det lite prestige att spela bra men det är mer socialt än ett allvarligt spel. Ingen diskuterar handikapp osv. Men man bör nog ligga åtminstone kring hcp 18-25 för att inte skämmas, eller så plockar man upp sin boll efter några felträffar och försöker på nytt på nästa hål.

I allmänhet tror jag att amerikaner är mer avslappnade på golfbanan än svenskar. Svenskar är ju mer styrelseprotokollstyper och det blir väl ett jävla liv om man råkar sparka bollen någon meter till en bättre position inför ett slag.

På så kallade outings bjuder ett företag in folk från andra företag på golfspel. Då har de ofta unga snygga brudar som kör runt med golfbil och bjuder på drinkar/öl. Sen delas det ut priser efteråt osv. Men fortfarande är det absolut viktigare att vara social än att spela bäst. Det här är oljebranschen/naturgas, det kanske är mer stiff inom andra branscher.
Nej mer intressant i hur det är i USA, då det alltid är i amerikanska filmer det sker.

Så tack för inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback