Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-02, 21:45
  #1
Medlem
Hejsan Flashback

Kommer dra upp några tobaksplantor iår, antingen virginia eller rustica och undrar nu om någon här har erfarenhet av att själv har tillrett tobak. Jag har tidigare år kommit så långt att jag torkat den, men läst på diverse sidor att den sedan ska fermenteras, ibland kokas med smaker etc etc. Hur har ni gjort och hur gör ni?

Tacksam för svar // Eternitplattor
Citera
2018-02-02, 21:55
  #2
Medlem
borrizs avatar
Du utgår ifrån egenodlad torkad tobak, så bör väl göra samma sak om den som köper en postorder-sats med råtobak.
http://www.infoom.se/mysite/?user=20319&sida=75047
Citera
2018-02-02, 22:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du utgår ifrån egenodlad torkad tobak, så bör väl göra samma sak om den som köper en postorder-sats med råtobak.
http://www.infoom.se/mysite/?user=20319&sida=75047

Ursäkta mig, jag hade ju självklart glömt den eminenta Hasses hemsida. Mycket bra läsning. Har ni själv testat?
Citera
2018-02-02, 22:05
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternitplattor
Ursäkta mig, jag hade ju självklart glömt den eminenta Hasses hemsida. Mycket bra läsning. Har ni själv testat?

Nej, jag får inte röra något vuxengodis för farbror doktorn.
Citera
2018-02-02, 22:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nej, jag får inte röra något vuxengodis för farbror doktorn.

Usch det lät mindre trevligt. Läste igenom sidan och fick en känsla av att han behandlar beredning av cigarett-tobak. Undrar om det är någon skillnad. Har starkt för mig att pip och cigarr-tobak måste jäsas.
Citera
2019-07-21, 15:58
  #6
Moderator
Humbugs avatar
Bumpar den här tråden för en fråga om smaksättning. Jag funderar på att beställa hem löv och bereda tobaken själv. Hur ska man tänka när det gäller smaksättning? Behövs det, eller föredrar ni helt naturellt?
Om smaksättning - vad ska man använda?
Citera
2019-07-21, 17:04
  #7
Medlem
SkyRaiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Bumpar den här tråden för en fråga om smaksättning. Jag funderar på att beställa hem löv och bereda tobaken själv. Hur ska man tänka när det gäller smaksättning? Behövs det, eller föredrar ni helt naturellt?
Om smaksättning - vad ska man använda?

Jag tänkte odla lite tobak för att försöka få fram tjänlig piptobak. Du kanske skulle vilja starta en liten tobaksberedar-klubb/utbyte med mig? Erfarenheten av lyckade odlingar och egen beredning verkar vara begränsad här på FB.

Till din fråga:

Smaksättning behövs verkligen inte. S.k Engelska blandningar innehåller inte någon smaksättning utan den unika smaken kommer från att olika sorters tobak används i samma blandning. Det finns en utpräglad åsikt av att såsade d.v.s artificiellt smaksatta blandningar är underlägsna en bra Engelsk blandning och jag är av den åsikten också. Hur man gör det har jag ingen anning om. Men i grova drag går det ut på att tillsätta en liten mängd av någon form av essans och sedan blanda ut den i tobaken.

Om du tänkt beställa hela tobaksblad från utomlands kan jag meddela att dem numera faller under röktobaksbeskattning. Det smartare alternativet är isf att odla egen tobak från grunden men det kräver mycket kunskap för att få en god tobak.
Citera
2019-07-21, 17:21
  #8
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider
Jag tänkte odla lite tobak för att försöka få fram tjänlig piptobak. Du kanske skulle vilja starta en liten tobaksberedar-klubb/utbyte med mig? Erfarenheten av lyckade odlingar och egen beredning verkar vara begränsad här på FB.

Till din fråga:

Smaksättning behövs verkligen inte. S.k Engelska blandningar innehåller inte någon smaksättning utan den unika smaken kommer från att olika sorters tobak används i samma blandning. Det finns en utpräglad åsikt av att såsade d.v.s artificiellt smaksatta blandningar är underlägsna en bra Engelsk blandning och jag är av den åsikten också. Hur man gör det har jag ingen anning om. Men i grova drag går det ut på att tillsätta en liten mängd av någon form av essans och sedan blanda ut den i tobaken.

Om du tänkt beställa hela tobaksblad från utomlands kan jag meddela att dem numera faller under röktobaksbeskattning. Det smartare alternativet är isf att odla egen tobak från grunden men det kräver mycket kunskap för att få en god tobak.


Ja, det väldigt få trådar med handfasta tips här. Det märks att just piprökning är på nedgång just nu. Jag utbyter gärna erfarenheter när jag väl satt igång. Det blir ju till att experimentera sig fram och då jag inte provat hemmablandat tidigare så vet jag inte hur slutresultatet kommer bli.
Jag funderar på att prova bladen från https://tobaksblad.se/2 kg för 799 kronor är dyrt, men extremt billigt jämfört med färdiga blandningar. Såg att man kan beställa både Virginia och Burley i samma paket, så det är iallafall en början och får jag sedan till det bra så kan det nog vara ett alternativ att fortsätta med.
Visst kan jag odla, men jag bor i lägenhet så jag vet inte om det är ultimat. Någon enstaka planta skulle jag nog kunna sätta, men det ger nog inte mycket.
Citera
2019-07-21, 23:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider

Om du tänkt beställa hela tobaksblad från utomlands kan jag meddela att dem numera faller under röktobaksbeskattning . Det smartare alternativet är isf att odla egen tobak från grunden men det kräver mycket kunskap för att få en god tobak.


Sedan när skulle det här ha ändrats menar du?

Köpte själv från utlandet för 2-3 veckor sedan utan problem
Citera
2019-07-22, 17:13
  #10
Medlem
SkyRaiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Sedan när skulle det här ha ändrats menar du?

Köpte själv från utlandet för 2-3 veckor sedan utan problem

Vet inte när men när jag pratade med tullverket så fick jag reda på att hela tobaksblad inte längre är lågbeskattade.
Citera
2019-07-22, 22:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider
Vet inte när men när jag pratade med tullverket så fick jag reda på att hela tobaksblad inte längre är lågbeskattade.


Det tror jag inte stämmer för lagen säger samma sak som innan:

Skatt ska betalas för cigaretter, cigarrer, cigariller och röktobak. För beskattningen gäller 1 a-34 §§.
1 c § Med röktobak avses
1. tobak som skurits eller på annat sätt strimlats, tvinnats eller pressats till kakor och som går att röka utan ytterligare industriell beredning,

2. tobaksavfall som går att röka, bjuds ut till detaljhandelsförsäljning och inte omfattas av 1 a eller 1 b §.

Med tobaksavfall i första stycket avses rester av tobaksblad och biprodukter från bearbetning av tobak eller framställning av tobaksprodukter. Lag (2010:1520).


https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1994-1563
Citera
2019-07-28, 17:07
  #12
Medlem
Jag har själv funderat på detta. Försöker komma ifrån ciggen och har börjat byta ut mot snus på jobbet, köpt ett gäng cigarrer (var mycket inne på det innan) och dammat av några gamla pipor (rättare sagt reparerat dem.) Tanken var litegrann att om man snusar billigt snus istället för röker dyra och smaklösa cigg kan man unna sig bättre tobak och cigarrer till fest.

Men det retar mig enormt hur förbannat dyrt piptobak har blivit. När jag började röka pipa för femton år sedan kunde du få en burk Capstan för strax över femtilappen. Nu, tvåhundra???!!! Det är ju ett skämt.

Tänker att framställning av god piptobak kunde vara en rolig hobby, vet dock inte hur jag ska börja. Hade en tobakskvarn innan men den har försvunnit. Att bara köpa råtobak och smaksätta med essens har jag provat... det smakar fan. Eller, ja, "inget vidare."

Så ja, är intresserad, kommer skriva mer om jag kommer igång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback