2018-02-02, 21:07
Medlem
Shewklads avatar
Hej,

Jag och sambon planerar att inom 2-3 år skaffa oss ett hus på landsbygden. Vi tänker väl oss prisklassen 1,5 - 2,5 m.kr.

Vi har fått lov att ta av våra besparingar för oväntade utgifter, vilket betyder att vi i stort sätt inte har något sparat längre. Vi har dessutom en relativt hög hyra och en del omkostnader med barn osv, vilket gör det svårt att spara några större summor per månad.

Mina föräldrar har ett hus värderat 3.2 m.kr och är helt skuldfria. Jag undrar, för att jag hört att det skall vara möjligt, om det går att borga med deras hus istället för kontantinsatsen eller något liknande? Alltså att man belånar huset till kontantinsatsen och tar lån för resten.

Det kanske är en helt idiotisk fråga, jag har sökt forumet men inte funnit nåt svar.
Citera
2018-02-02, 21:24
Medlem
Dina föräldrar kan ta ett bolån på sitt hus, och sedan låna ut pengarna till er privat om det är det du menar.

Kan hända att de behöver ta ut mer pantbrev för att kunna täcka beloppet. Vilket kostar en liten slant.
Senast redigerad av mattoys 2018-02-02 kl. 21:26.
Citera
2018-02-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Dina föräldrar kan ta ett bolån på sitt hus, och sedan låna ut pengarna till er privat om det är det du menar.

Kan hända att de behöver ta ut mer pantbrev för att kunna täcka beloppet. Vilket kostar en liten slant.

detta är det rimligaste. Borgen betyder inte mycket längre.
Citera
2018-02-03, 14:18
Medlem
Shewklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys

Ja, det var väl inte exakt så jag menade men det är ju det jag är ute efter! Behöver dom då ingen kontantinsats för att få ta ett bolån på sin bostad? Ursäktar min okunskap!

Tack för hjälpen!
Citera
2018-02-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shewklad
Ja, det var väl inte exakt så jag menade men det är ju det jag är ute efter! Behöver dom då ingen kontantinsats för att få ta ett bolån på sin bostad? Ursäktar min okunskap!

Tack för hjälpen!

Bank tillåter inte ta bolån på 100% av värdet. Utan bara 80-85% eller vad det nu är i Sverige som gäller.

Övriga del kallas kontantinsats vilket är summma du själv måste ha som inte får tas som lån.

Hur du löser den är ditt problem, men dina föräldrar kan belåna sin bostad för låna ut pengarna till dig.

Borgen är att någon annan garanterar dina lån och dom får betala istället om du inte kan.

Men inte aktuellt ändå för banken kan ändå inte ge 100% bolån.

Men om bank vägar ge dig bolån för dina inkomster är förlåga eller dom inte tror du har råd med amortering / ränta kan du använda en borgen och dina föräldrar skulle ex kunnat sätta bostad som pant.

Men det är helt annan sak som inte har med kontantinsats alls göra så.
Citera
2018-02-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Bank tillåter inte ta bolån på 100% av värdet. Utan bara 80-85% eller vad det nu är i Sverige som gäller.

Övriga del kallas kontantinsats vilket är summma du själv måste ha som inte får tas som lån.

Hur du löser den är ditt problem, men dina föräldrar kan belåna sin bostad för låna ut pengarna till dig.

Borgen är att någon annan garanterar dina lån och dom får betala istället om du inte kan.

Men inte aktuellt ändå för banken kan ändå inte ge 100% bolån.

Men om bank vägar ge dig bolån för dina inkomster är förlåga eller dom inte tror du har råd med amortering / ränta kan du använda en borgen och dina föräldrar skulle ex kunnat sätta bostad som pant.

Men det är helt annan sak som inte har med kontantinsats alls göra så.

Man får inte ta "topplån" som man gjorde förr.

Däremot så finns det ingen lag som säger att man inte får ta exempelvis 200000 i blancolån och använda dem som egen insats på ett boende för 2 miljoner.

Så i praktiken kan man ta topplån, fast utan huset e
Eller lägenheten som säkerhet.
Citera
2018-02-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Man får inte ta "topplån" som man gjorde förr.

Däremot så finns det ingen lag som säger att man inte får ta exempelvis 200000 i blancolån och använda dem som egen insats på ett boende för 2 miljoner.

Så i praktiken kan man ta topplån, fast utan huset e
Eller lägenheten som säkerhet.

Så klart du kan, men du kommer få större problem ens få bostadslån beviljad av bank om du är 100% belånad även om inte bostad är del av säkerhet på blancolån eller kommer din ränta gå upp hel del.

För du ska ändå klara betala räntor och amorteringar på alla lån. Grunden en som har en bra ekonomi är inte 100% belånad.
Citera
2018-02-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shewklad
Hej,

Jag och sambon planerar att inom 2-3 år skaffa oss ett hus på landsbygden. Vi tänker väl oss prisklassen 1,5 - 2,5 m.kr.

Vi har fått lov att ta av våra besparingar för oväntade utgifter, vilket betyder att vi i stort sätt inte har något sparat längre. Vi har dessutom en relativt hög hyra och en del omkostnader med barn osv, vilket gör det svårt att spara några större summor per månad.

Mina föräldrar har ett hus värderat 3.2 m.kr och är helt skuldfria. Jag undrar, för att jag hört att det skall vara möjligt, om det går att borga med deras hus istället för kontantinsatsen eller något liknande? Alltså att man belånar huset till kontantinsatsen och tar lån för resten.

Det kanske är en helt idiotisk fråga, jag har sökt forumet men inte funnit nåt svar.

Okey, ni har en hög hyra och även barn som kostar pengar vilket gör att ni inte kan spara något i dagens läge, det är förståeligt.

Nu kan ni tänka er köpa en fastighet för 2.5 miljoner och låna ca 450 000 kr av era föräldrar för att täcka upp kostnaden för 15% av köpeskillingen och även kostnad för lagfart och pantbrev.

Det skulle innebär att ni kommer att ha lån på 2 125 000 kr.

Det kan vara bra att känna till att när banken gör ekonomiska kalkyler på er räknar de med en ränta på 7%. Med tanke på hur låg dagens ränta är känns det nog lite väl högt.

Men en rimlig ränta att räkna på, enligt Riksbanken, är 4-5%. Om vi nu antar att ni gör det får ni en månadskostnad på:

Ränta: ca 8 000 kr
Amortering: ca 3 500 kr
Total driftkostnad fastighet: ca 3 000 kr

Total kostnad: 14 500 kr/månad

Fixar ni en totalkostnad för boendet på 14 500 kr och även klarar av att spara några tusen per månad?

Jag antar att ni har högre månadshyra än så på ert hyreskontrakt idag vilket gör att ni inte kan spara något? Eller så kanske ni siktar för högt när det gäller priset för ny bostad?

Oavsett, beakta ovanstående.
Citera
2018-02-04, 17:34
Medlem
Shewklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RageX2222
Okey, ni har en hög hyra och även barn som kostar pengar vilket gör att ni inte kan spara något i dagens läge, det är förståeligt.

Nu kan ni tänka er köpa en fastighet för 2.5 miljoner och låna ca 450 000 kr av era föräldrar för att täcka upp kostnaden för 15% av köpeskillingen och även kostnad för lagfart och pantbrev.

Det skulle innebär att ni kommer att ha lån på 2 125 000 kr.

Det kan vara bra att känna till att när banken gör ekonomiska kalkyler på er räknar de med en ränta på 7%. Med tanke på hur låg dagens ränta är känns det nog lite väl högt.

Men en rimlig ränta att räkna på, enligt Riksbanken, är 4-5%. Om vi nu antar att ni gör det får ni en månadskostnad på:

Ränta: ca 8 000 kr
Amortering: ca 3 500 kr
Total driftkostnad fastighet: ca 3 000 kr

Total kostnad: 14 500 kr/månad

Fixar ni en totalkostnad för boendet på 14 500 kr och även klarar av att spara några tusen per månad?

Jag antar att ni har högre månadshyra än så på ert hyreskontrakt idag vilket gör att ni inte kan spara något? Eller så kanske ni siktar för högt när det gäller priset för ny bostad?

Oavsett, beakta ovanstående.

Tack för tips och råd!

Jag menade inte att vi inte har möjlighet att spara något överhuvudtaget, utan frågade just om kontantinsatsen för att det hade varit svårt för oss att spara ihop 425 000 kr inom vår tidsplan 2-3 år. Säg att vi lägger undan 7 000 kr per månad så har vi ju 250 000 på 3 år. Därför kollar vi på olika lösningar, i värsta fall får man ju bara utöka tidsplanen.

Sen är det såklart som du säger, man kanske siktar lite för högt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in