Citat:
Ursprungligen postat av
Shewklad
Hej,
Jag och sambon planerar att inom 2-3 år skaffa oss ett hus på landsbygden. Vi tänker väl oss prisklassen 1,5 - 2,5 m.kr.
Vi har fått lov att ta av våra besparingar för oväntade utgifter, vilket betyder att vi i stort sätt inte har något sparat längre. Vi har dessutom en relativt hög hyra och en del omkostnader med barn osv, vilket gör det svårt att spara några större summor per månad.
Mina föräldrar har ett hus värderat 3.2 m.kr och är helt skuldfria. Jag undrar, för att jag hört att det skall vara möjligt, om det går att borga med deras hus istället för kontantinsatsen eller något liknande? Alltså att man belånar huset till kontantinsatsen och tar lån för resten.
Det kanske är en helt idiotisk fråga, jag har sökt forumet men inte funnit nåt svar.
Okey, ni har en hög hyra och även barn som kostar pengar vilket gör att ni inte kan spara något i dagens läge, det är förståeligt.
Nu kan ni tänka er köpa en fastighet för 2.5 miljoner och låna ca 450 000 kr av era föräldrar för att täcka upp kostnaden för 15% av köpeskillingen och även kostnad för lagfart och pantbrev.
Det skulle innebär att ni kommer att ha lån på 2 125 000 kr.
Det kan vara bra att känna till att när banken gör ekonomiska kalkyler på er räknar de med en ränta på 7%. Med tanke på hur låg dagens ränta är känns det nog lite väl högt.
Men en rimlig ränta att räkna på, enligt Riksbanken, är 4-5%. Om vi nu antar att ni gör det får ni en månadskostnad på:
Ränta: ca 8 000 kr
Amortering: ca 3 500 kr
Total driftkostnad fastighet: ca 3 000 kr
Total kostnad: 14 500 kr/månad
Fixar ni en totalkostnad för boendet på 14 500 kr och även klarar av att spara några tusen per månad?
Jag antar att ni har högre månadshyra än så på ert hyreskontrakt idag vilket gör att ni inte kan spara något? Eller så kanske ni siktar för högt när det gäller priset för ny bostad?
Oavsett, beakta ovanstående.