Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-12, 03:09
  #25
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Han lär ju vara medveten om vilka typer av personer som köper självhjälpsböcker. För dessa kan det säkert ofta vara sant. Men det måste finnas många andra anledningar också. Serotonin fungerar inte på alla depressioner.

Vilka typer är det?
Citera
2018-06-08, 14:47
  #26
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Vilka typer är det?
Det vet nog JBP bättre än mig.
Citera
2018-06-09, 01:45
  #27
Medlem
Idealisten.s avatar
Denna tankemodell funkar säkert. Jag tycker också om Jordan Peterson och tycker din text du skriver TS låter vettig. Men man kan utåt sett också utvecklas åt detta mer konstruktiva håll utan att behöva nämna det du nämner i din trådstart. Det finns andra sätt att nå till sitt mest optimala "själv" eller växa som person rent allmänt.


Folk som är deprimerade sitter inte allt för sällan på livssyner som i sin tur är byggda på antaganden om vad som är, antaganden som faktiskt inte stämmer. Antaganden som underhålls av okunskap.
Sen finns det väl fall där kemin är rubbad (?)på olika sätt i hjärnan och där kan man ju inte alltid gnälla på livssynen. Men det vet vi ju om...

Jordan verkar inte veta hur man drar sig ifrån ondskan/destruktivitet på annat sätt än genom att TRO och agera utifrån antaganden om ens egen essens som en del av en eventuell allmäktig skapare.
Nu kanske jag missförstått detta men jag tycker man kan inspirera människor till att bli bättre människor på ett ännu bättre vis och det är genom att prata om realism som den rätta vägen utan motsägelser och allt för mycket frågetecken. Varför tro överhuvudtaget när man kan veta hur saker och ting är här och nu och därmed låta dessa faktan få oss att ifrågasätta destruktiva mentala tillstånd som lever på inbäddade antaganden om just faktan?
Jordan säger "gör det som funkar och börja tro på något som ger dig mening"
Sam Harris säger "Fokusera på faktan och du kommer med den förändrade livssynen att vilja agera på det sätt som funkar".
Ifrågasätt gärna min tolkning av dessa herrar. Men jag föredrar Harris här i alla fall.

Jordan verkar få sin publik att tro att realismen(eller "ateismens predika" som Jordan själv i liknande ordaval kallar det) lever på axiom som inte garanterar någon moral. Men Jordan har fel, anser jag. Han missförstår Sam Harris. Ser fram emot deras samtal/diskussioner i sommar.
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-06-09 kl. 02:10.
Citera
2018-06-09, 21:33
  #28
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Hur skulle man göra det? Jag har läst nånstans innan också att der kan ha med det att göra. själv har jag nog helt rätt personlighet för att vara mobbad för att jag är både att gillar att ställa frågor och vill veta hur saker fungerar, är smart men ibland gör jag som jag själv vill . Man kunde redan förutsäga när jag var ett barn att jag nog skulle bli uteliggare . Men har inte blivit det än
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback