Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-02, 18:15
  #1
Medlem
Har en macbook pro 15 mid 2013 är det värt för mig att uppdatera till instegs modellen av 15tum 2017 den som ligger på 24990:- på webhallen. Kostar på applestore 29000:- så skiljer ändå 4k och samma dator. Jag tänker bara surfa alltså normal användning och inget arbete. Är det något arbete så är det mest hobby redigering av hemma bilder, videos tagna med luren. Min nuvarande dator är nedan eller ska man vänta till sommaren för har hört att det blir ganska så stora förändringar invändigt men samma chassi nått år till. Har svårt att bestämma

15tum

2,6ghz i7
16gb ram
512ssd
GeForce GT 750M 2 GB
Intel Iris Pro 1536 MB

VS

15tum

Touch Bar och Touch ID
2,8 GHz processor
256 GB lagring
2,8 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7-processor
Turbo Boost upp till 3,8 GHz
16 GB 2133 MHz lpddr3-minne
256 GB ssd-lagring1
Radeon Pro 555 med 2 GB minne
Fyra Thunderbolt 3-portar
Citera
2018-02-02, 18:30
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Har en macbook pro 15 mid 2013 är det värt för mig att uppdatera till instegs modellen av 15tum 2017 den som ligger på 24990:- på webhallen. Kostar på applestore 29000:- så skiljer ändå 4k och samma dator. Jag tänker bara surfa alltså normal användning och inget arbete. Är det något arbete så är det mest hobby redigering av hemma bilder, videos tagna med luren. Min nuvarande dator är nedan eller ska man vänta till sommaren för har hört att det blir ganska så stora förändringar invändigt men samma chassi nått år till. Har svårt att bestämma

15tum

2,6ghz i7
16gb ram
512ssd
GeForce GT 750M 2 GB
Intel Iris Pro 1536 MB

VS

15tum

Touch Bar och Touch ID
2,8 GHz processor
256 GB lagring
2,8 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7-processor
Turbo Boost upp till 3,8 GHz
16 GB 2133 MHz lpddr3-minne
256 GB ssd-lagring1
Radeon Pro 555 med 2 GB minne
Fyra Thunderbolt 3-portar

Med det du använder datorn till kommer du inte märka nån skillnad om du köper en ny. Bildskärmen är riktigt bra på MacBook Pro 2017, där kan jag säga att jag märkte skillnad från min MacBook Pro från 2015. I övrigt är en MacBook Pro retina från 2012 och framåt mer än tillräkligt kraftfull för surf och bildbehandling.

Det är givetvis upp till dig hur mycket pengar du vill lägga på en dator, men med lite ekonomi i tankarna så skulle jag behållt datorn nåt år till, sålt den för några tusenlappar och köpt en begagnad från 2017.
Citera
2018-02-02, 20:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Har en macbook pro 15 mid 2013 är det värt för mig att uppdatera till instegs modellen av 15tum 2017 den som ligger på 24990:- på webhallen. Kostar på applestore 29000:- så skiljer ändå 4k och samma dator. Jag tänker bara surfa alltså normal användning och inget arbete. Är det något arbete så är det mest hobby redigering av hemma bilder, videos tagna med luren. Min nuvarande dator är nedan eller ska man vänta till sommaren för har hört att det blir ganska så stora förändringar invändigt men samma chassi nått år till. Har svårt att bestämma

15tum

2,6ghz i7
16gb ram
512ssd
GeForce GT 750M 2 GB
Intel Iris Pro 1536 MB

VS

15tum

Touch Bar och Touch ID
2,8 GHz processor
256 GB lagring
2,8 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7-processor
Turbo Boost upp till 3,8 GHz
16 GB 2133 MHz lpddr3-minne
256 GB ssd-lagring1
Radeon Pro 555 med 2 GB minne
Fyra Thunderbolt 3-portar

Enligt Geekbench så skiljer det inte mycket heller om det nu är rätt modeller jag ser på!
Skiljer bara 2200 i Geekbench 4.Men det är ganska stor Läs och Skriv hastigheter sen så har den ju Touch bar och det är ju annat chassi..Men klart det är alltid roligt med det senaste
Citera
2018-02-02, 22:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Enligt Geekbench så skiljer det inte mycket heller om det nu är rätt modeller jag ser på!
Skiljer bara 2200 i Geekbench 4.Men det är ganska stor Läs och Skriv hastigheter sen så har den ju Touch bar och det är ju annat chassi..Men klart det är alltid roligt med det senaste

ok, gillar chassit enormt efter ha lekt i butik fast att jag inte behöver prestandan då min nuvarande fungerar felfritt fortfarande. Det är mer bara för att leka med nytt chassi. Det är detaljerna jag vill åt mellan mac 2012-2015 och 2016- Hur stor skillnad på det nedan mellan modellerna för den gamla är ju fortfarande rätt vass

Ljudet - check
Skärmen - check
Prestanda - här är det knappt märkbart
Touch bar och tangentbordet - check
Pek platta - check
Citera
2018-02-02, 22:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
ok, gillar chassit enormt efter ha lekt i butik fast att jag inte behöver prestandan då min nuvarande fungerar felfritt fortfarande. Det är mer bara för att leka med nytt chassi. Det är detaljerna jag vill åt mellan mac 2012-2015 och 2016- Hur stor skillnad på det nedan mellan modellerna för den gamla är ju fortfarande rätt vass

Ljudet - check
Skärmen - check
Prestanda - här är det knappt märkbart
Touch bar och tangentbordet - check
Pek platta - check
Helt klart bättre ljud
Större pekplatta
Men det är vid belastningar man ser mest skillnad

Vad för modeller menar du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback