Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-02, 16:13
  #1
Medlem
Hade abonnemang hos bredbandsbolaget förra året, beställde fram till sista juli, men ombads höra av mig minst en månad innan för att bekräfta. Pratade med dom i slutet av maj och sa att jag inte skulle bo kvar i lägenheten efter sista juli och att förlängning inte var aktuellt.

Fick i oktober brev från PayEx om att jag hade ett krav liggande hos dom, kontaktade bredbandsbolaget och fick veta att det var en faktura för augusti, efter lite tjatade och gnällande drog dom tillbaka kravet, men undrade om jag hade kvar routern, vilket jag faktiskt hade.
Till saken hör att jag betalade en startavgift på ungefär 300 :- och på den fakturan stod routern med, men uppradad under startavgiften och angiven kostnad för den var 0:-. Den ingick så att säga i startavgiften.

Dom lovade att, till min nya adress, skicka en fraktsedel att sätta på lådan så jag kunde lämna in den hos ett postombud, den kom aldrig och jag flyttade igen i december.

I början av januari får jag SMS från inkasso, krav för routern, har pratat med bredbandsbolaget tre gånger, dom har lovat att skicka fraktsedel och säger att dom inte har nån notering om att jag bett dom göra det tidigare. Ingenting kommer.

Vad gör jag? Skickar jag tillbaka routern jag redan har betalat för och hoppas att dom drar tillbaka kravet till inkasso, vilket isåfall skulle vara första gången dom gör nåt dom sagt att dom ska göra.

Hur bestrider jag? Hade detta varit för fem år sen hade jag inte ens kollat upp va skiten handlat om å pröjsat till inkasso/kronis när jag hade deg. Så jävla frustrerande.
Citera
2018-02-02, 16:36
  #2
Medlem
slimharlots avatar
Standardsvar från personal på outsourcing som byts ut för jämnan, så inte många som har koll på något. Kräv att få prata med en chef så släpper dom garanterat fakturan.
Citera
2018-02-02, 16:40
  #3
Medlem
Fett, ska testa det! Förhoppningsvis hamnar jag inte i nån kö å blir bortkopplad, men outsorcing tänkte jag inte ens kunde va problemet. Hade bilden av att dom typ bara garvade när jag lagt på luren hehe
Citera
2018-02-02, 20:10
  #4
Medlem
Bronixs avatar
ComHem är smutsigast enligt mina upplevelser , de skickar hem en säljare som säger ett pris och sen kommer helt andra fakturur hem på mycket högre belopp.
Citera
2018-02-02, 20:56
  #5
Medlem
8bitrages avatar
Exakt samma erfarenhet av Bredbandsbolaget här, samma hos mina päron som hade exakt samma sak. Skitbolag...
Citera
2018-02-06, 22:40
  #6
Medlem
Notera alltid namn, datum och tid för dina samtal. Att kommunicera skriftligt är alltid att föredra då många fular sig. Bestrid fakturorna direkt via e-post och förklara varför.

När det gått till inkasso bestrider du som tidigare och hänvisar till inkassolagens fjärde paragraf. Försäkra dom att du vållas onödig olägenhet och utsätts för otillbörlig påtryckning. Har du någorlunda vettiga argument släpper de saken och BBB gör i sin tur samma sak.

4 §*Inkassoverksamhet skall bedrivas enligt god inkassosed. Därvid skall iakttagas att gäldenär ej vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättes för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.
Citera
2018-02-13, 13:48
  #7
Medlem
Tack som fan för tipsen! La den på lådan förra veckan å fick sms idag om att dom "återkallat delar av inkassokravet".

Spelade in förra samtalet å ska ringa imorrn igen å inte lägga på förrän dom stryker hela skiten. Fuck undrar hur många tusenlappar av min gamla skuld till kronofogden som va såna här fulingar jag bara inte pallade kolla upp.
Citera
2018-02-15, 16:17
  #8
Medlem
Vilka jävla rövhål dom är! Snackade med dom igen igår, routern har kommit tillbaka, dom har dragit tillbaka den del av inkassokravet som gäller routern, men jag krävs fortfarande på deg för handläggningen av fakturan. Blir bara några hundra men rent principmässigt tycker jag inte dom kan hålla på å slarva som dom gjort, när det är jag som jagat dom och försökt samarbeta.

Har dom senaste samtalen bandade, har klipp ut några bitar från när han på kundtjänst uppenbart snackar skit, frånsäger sig ansvar å vägrar låta mig prata med folk som har befogenhet i ärendet.

Samtalet är i helhet på typ 20 min, det mesta går till att fastslå turerna som jag drar igenom i huvudinlägget, samt att försöka få prata med nån med befogenhet.

Återigen hänvisar dom till inkasso å säger att det inte finns nåt dom kan göra.

Fick dessutom sms idag där dom vill att jag ska utvärdera dom. Vilka jävla rövhål!

https://soundcloud.com/user-519513753/bredband-tur

Karln i support säger att det är omöjligt för dom att göra nåt med fakturan efter den gått till inkasso å det gått så lång tid. Detta efter att dom gjorde ändringar på den bara nån dag innan.


https://soundcloud.com/user-519513753/misstag

Ett av typ 5 misstag dom själva gjort tas upp. Mot slutet låter det typ som nån sitter bredvid å mimar va han ska säga.

https://soundcloud.com/user-519513753/langre-upp

Efter några minuters tystnad i luren återkommer han och börjar trassla in sig i hierarkin inom företaget men ska vända sig till något slags råd som ska besluta om jag får prata med folk högre upp som har befogenhet att hantera min faktura.
Dom kan inte nås om dom inte vill bli nådda.

https://soundcloud.com/user-519513753/vill-inte-prata

Det visade sig efter ytterligare ett par minuters tystnad att nej, dom vill inte prata med mig. Dom kommer antagligen inte heller att göra något åt fakturan. Men hej, jag kanske har tur.

Så nu är det väl bara att hålla tummarna antar jag?
__________________
Senast redigerad av Spakur 2018-02-15 kl. 16:26. Anledning: Specificering
Citera
2018-02-16, 16:35
  #9
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
ComHem är smutsigast enligt mina upplevelser , de skickar hem en säljare som säger ett pris och sen kommer helt andra fakturur hem på mycket högre belopp.

OT

Har haft ComHem i många år och är generellt nöjd med dem men gick på en "blåsning" i julas i samband med ett nytt TV-inköp. Behövde en s.k. TV-modul. Fanns på Webhallen och Inet för 400 kr. Tänkte köpt en men ville att det skulle bli rätt så jag ringde ComHem och frågade. Det skulle fungera med dem som WB och Inet har med deras var betydligt bättre enligt han jag talade med. Dock kostade den 450 kr. Jag struntar i 50 kr så jag beställde en. Den kom hem efter ett par dagar tillsammans med en faktura på 600 kr. Frakten var på 150 kr för denna lilla, tunna och lätta sak som levereras direkt hem i brevlådan.

Nu får jag dock till stor del skylla mig själv. Jag frågade aldrig om fraktkostnaden då jag ofta beställer på nätet och frakten sällan uppgår till den summan. Inte ens vid större bokköp. Tycker nog att säljaren kunde ha uppgett att det tillkom en fraktkostnad på 150 kr. Men som sagt. Jag frågade inte. Jag har lärt mig den läxan nu.

// CC
Citera
2018-02-17, 15:47
  #10
Medlem
TripleXLs avatar
Bredbandsbolaget som ägs av Telenor är båda vidriga som fan.

Deras syn på kunder är fruktansvärd.

De skrattar åt kunderna då de misshandlar dem.

SÄG UPP ALLT FRÅN DESSA SKITBOLAG
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback