Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-02, 13:48
  #1
Medlem
pantywankers avatar
För att förtydliga. Jag tog en sats som fortfarande jäste lite och körde i jäs-stopp samt klarning.
Det funkade, klarnade och innehåller en hel del alkohol.
Problemet är att det smakar socker som helvete Går det att hälla i ny jäst och jäsa färdigt eller är det kört efter jäs-stopp och klarning? Ingen jätteförlust att hälla ut och göra nytt men väldigt irriterande.
Är en sats Rulles vin.

Orsaken att jag tog det i förtid var att det bara bubblade lite i dunken så jag trodde det var nästan klart och jag hade ont om dricka.
Citera
2018-02-02, 14:47
  #2
Medlem
Tekniskt sett borde du kunna starta jäsningen igen, frågan är ju såklart hur resultatet blir.
Jag hade en sats med äppelmust som jäste dåligt hemma, då jag gjort den själv av äpplen men fyllt på den över en veckas tid, den jäste dåligt och jag kickade igång den med extra jäst och jästnärsalt.
Den bubblade igång någon dag innan den la sig igen. Jag gjorde visserligen en del andra rookie misstag med denna sats, så den blev inget vidare, och jag kan inte peka på hur det smakat om det enda misstaget jag gjorde va att inte pressa alla äpplen på samma dag.

Kicka igång den och se vad som händer, andra alternativen är att ta den som den är eller hälla ut den.
Citera
2018-02-02, 15:17
  #3
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Tekniskt sett borde du kunna starta jäsningen igen, frågan är ju såklart hur resultatet blir.
Jag hade en sats med äppelmust som jäste dåligt hemma, då jag gjort den själv av äpplen men fyllt på den över en veckas tid, den jäste dåligt och jag kickade igång den med extra jäst och jästnärsalt.
Den bubblade igång någon dag innan den la sig igen. Jag gjorde visserligen en del andra rookie misstag med denna sats, så den blev inget vidare, och jag kan inte peka på hur det smakat om det enda misstaget jag gjorde va att inte pressa alla äpplen på samma dag.

Kicka igång den och se vad som händer, andra alternativen är att ta den som den är eller hälla ut den.
Det jag bekymrade mig mest om här är om det tidigare jäs-stopp samt klarningsmedel som jag hält i gör det omöjligt att få igång igen.
Citera
2018-02-02, 15:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Det jag bekymrade mig mest om här är om det tidigare jäs-stopp samt klarningsmedel som jag hält i gör det omöjligt att få igång igen.


Det brukar stå hur lång tid medlet verkar. Om man gör helt eget och pressar must och sedan använder jäst stopp för att sedan tillsätta egen jäst, så är det inga problem, läs bara om det jäst stopp du använde, tror det är 24-48 timmar efter som är ok att starta igång processen igen.
Citera
2018-02-23, 19:15
  #5
Medlem
CarlXIIs avatar
Jag tror inte att det går. Jässtopp är natriumpyrosulfit och används ju för att vinet ska kunna stå i flaska i decennier utan att jäsa eller oxidera.
Citera
2018-02-23, 19:20
  #6
Medlem
199702042s avatar
Kör en Rulles och turbo-jäst!
Finns de som levererar 23%

Finns också 24 timmars. En ny sats helt enkelt är det du behöver
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback