Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-02, 11:14
  #1
Medlem
Annie Lööf har gått från hyllad till att börja ifrågasättas.
Såg nu hennes tal som hölls i dag. Det fanns egentligen inget riktigt innehåll annat än att valet är ett ödesval mellan onda och goda, där hon står för det goda.
Ganska starkt inspirerat av Miljöpartiet, men i en tid där efterfrågan på politiskt poserande verkar gått ner rejält.

Det jag såg var en partiledare som är på väg att ta slut.
Det finns ingen konkretion. Sakfrågorna och lösningarna saknas. Till slut blir det mest floskler och poserande.

Hennes formtopp under mandatperioden verkar nu främst bero på att Anna Kinberg Batra var riktigt dålig. Inte att Annie var bra.
Eller för den delen att hennes migrationslinje var populär.
Jag tror inte det här talet gav några nya väljare alls och jag tror inte jag var ensam om att uppfatta det som substanslöst.

Dessutom tror jag att hennes analys om att det är ett "ödesval" (så säger alla alltid) där värderingarna kommer vara viktigast är helt felaktig.
Så var det möjligen 2010 och kanske även 2014, men den politiska debatten i dag handlar nästan uteslutande om konkreta åtgärder i migration, integration och rättspolitik. Därefter kommer "det politiska spelet".
När det gäller värderingar är ju dessutom Annie helt fel ute och står inte upp för det som skulle kunna betraktas som klassiska center-borgerliga värderingar: landsbygdens villkor, mer makt till den lilla mannen eller den lilla kommunen och mindre statligt förtryck.
Det är frågor som hon knappt alls vidrör längre.
Så med värderingar menar hon egentligen bara om man är snäll eller elak i avseende migration.

Är det denna dynga Annie tänker driva valrörelse på?
I ett läge där opinionssiffrorna pekar nedåt och man snart befinner sig på ruta ett igen?
Handen på hjärtat, ser ni något annat än en partiledare som gått in i väggen och helt tappat drivet?

Centerpartiet BORDE kunnat gå jättebra i en tid där kontrasten mellan stat och människa, stad och land och liknande är så tydlig. Men man har rasat från 14,2 procent till 8,9 på mindre än ett år i SIFO.
Man står nu inför en begynnande kris som verkar bero på högmod, enfaldig envishet i frågor där den folkliga opinionen sedan länge vänt och brist på engagemang i frågor som man borde vara bra på.

Vad är er prognos?

Talet ligger här under och man får spola fram bandet en bit för att komma in i sändningen
https://www.facebook.com/centerparti...6421450784341/
Citera
2018-02-02, 11:26
  #2
Medlem
BewilderedHulders avatar
¡d¡otiskt med en tvåtusenårig retorik i hypermodern nation där människor glider längre och längre isär från varandra pågrund av rädsla och påtvingad tystnad i godhetens namn.

Prognosen är en än splittrad befolkning.
Citera
2018-02-02, 11:44
  #3
Medlem
stevenstillss avatar
Håller med vildgrisen. Lite fraser från Annie Lööf om ödesval och liknande men jag tror C överrumplats av debattens snabba vridning bort från humanitära ideal och mot konkreta åtgärder mot brottsligheten och ett tvivel på mångkulturens välsignelser. Jag får en känsla att C befinner sig i ett politiskt ingenmansland just nu och vet inte hur man ska sortera anletsdragen. Ett vilset parti kort sagt, ett halvår för valet.
Citera
2018-02-02, 11:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Håller med vildgrisen. Lite fraser från Annie Lööf om ödesval och liknande men jag tror C överrumplats av debattens snabba vridning bort från humanitära ideal och mot konkreta åtgärder mot brottsligheten och ett tvivel på mångkulturens välsignelser. Jag får en känsla att C befinner sig i ett politiskt ingenmansland just nu och vet inte hur man ska sortera anletsdragen. Ett vilset parti kort sagt, ett halvår för valet.

Du sammanfattar det ganska bra tycker jag.
Den retorik som används nu tycks vara rena vanföreställningar eller förhoppningar istället för sådant som faktiskt speglar hur det är.
"Värderingar" betyder i det här fallet att valet står mellan onda och goda. Man vill att det är så det ska porträtteras, men man har så klart inte en aning om ifall det är så folk ser på saken.
Gissningsvis är det inte det.

Samma sak är med den där floskeln "nytt ledarskap" och "nytt ledarskap för Sverige" som Annie använder precis hela tiden. Den betyder absolut ingenting.
Tittar man i backspegeln ser man att den började användas när Moderaterna krisade.
Givetvis låtsas man att det betyder att Stefan Löfven ska ersättas, men med tanke på när den började användas så var nog syftet att i vaga ordalag antyda att man ska ta över ledarskapet i Alliansen.
Nu när Kristersson är så mycket bättre än Annie så blir den floskeln bara parodisk.
Den borde inte alls användas.
Det blir så klart ännu konstigare när man tänker på att Annie inte alls vill leda Sverige och inte gjort något försök att erbjuda detta nya ledarskap. Hon förstör Alliansen och hon har stängt dörrarna till så väl S som till SD.
Vem ska hon leda landet tillsammans med?
Detta kommer hon inte ur utan att skjuta sig i foten en gång till och då är krisen över tröskeln.

Jag kan inte se hur Annie ska kunna överleva längre än fram till valdagen.
Centerpartiet kommer nog inkassera ett valresultat som är marginellt bättre än förra valet. Men det kommer ses som en katastrof i relation till de 14,2 procent man hade alldeles nyss.
Dessutom i ett läge där hennes egna uttalanden målat in partiet i ett hörn där man antingen får sitta i opposition i fyra år till eller uthärda en "svekdebatt" med allt vad det innebär.

Det enda hon kan göra för att komma undan med äran i behåll är att kämpa sig över mållinjen och avgå direkt efter valet. Då kan någon annan ta vid och göra de förändringar som krävs för att partiet inte ska vara politiskt omöjligt för alla andra.
Citera
2018-02-02, 12:21
  #5
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildgrisen
Dessutom i ett läge där hennes egna uttalanden målat in partiet i ett hörn där man antingen får sitta i opposition i fyra år till eller uthärda en "svekdebatt" med allt vad det innebär.
Ja så ser det faktiskt ut just nu. Svårbegripligt.
Citera
2018-02-02, 12:39
  #6
Medlem
Mr.Swedens avatar
Början av hennes ledarskap blev minst sagt tuff med usla förtroendesiffror. Hon tog över en rörelse med oklar riktning; ett bondeparti byggt kring trygga lantbrukare som nu också skulle rymma storstadens mest nevrotiska posörer, de som nödvändigtvis måste få bo och stå i centrum.

Ett sätt att klara detta var att förlägga fokus på någon perifer fråga utanför de egna grupperna. Valet föll på invandrarna. Och miljön (vilket med dagens diskurs inte betyder en döende Östersjön, kemikalier i maten, gift i kläder och leksaker, utan det påhittade och obevisade Co2-hotet).

Och det fungerade i några år. Dels därför att ABK var en ännu större katastrof. Dels därför att det fortfarnde fanns sköra själar inom borgeligheten som värnade alla syriers rätt till svensk välfärd.

Det var då. Nu är det nu. De flesta har förstått att invandringen måste stoppas och att ordet repatriering provas även i de mest motvilligas munnar. Invandrardörren är stäng för AL. Och räddningsplanka nummer två, d v s miljö kommer längst ner på listan över svenska folkets prioriterade ämnen inför valet.

Ergo - Annie Lööf har navigerat rätt in i kaklet.

Hennes påhopp på S och landets Svetsminister bär inte heller trovärdighetens prägel då hon samtidigt säger sig hellre regera med S än med en borglighethet där SD är med.
__________________
Senast redigerad av Mr.Sweden 2018-02-02 kl. 12:55.
Citera
2018-02-02, 13:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildgrisen
Annie Lööf har gått från hyllad till att börja ifrågasättas.
Såg nu hennes tal som hölls i dag. Det fanns egentligen inget riktigt innehåll annat än att valet är ett ödesval mellan onda och goda, där hon står för det goda.
Ganska starkt inspirerat av Miljöpartiet, men i en tid där efterfrågan på politiskt poserande verkar gått ner rejält.

Det jag såg var en partiledare som är på väg att ta slut.
Det finns ingen konkretion. Sakfrågorna och lösningarna saknas. Till slut blir det mest floskler och poserande.

Hennes formtopp under mandatperioden verkar nu främst bero på att Anna Kinberg Batra var riktigt dålig. Inte att Annie var bra.
Eller för den delen att hennes migrationslinje var populär.
Jag tror inte det här talet gav några nya väljare alls och jag tror inte jag var ensam om att uppfatta det som substanslöst.

Dessutom tror jag att hennes analys om att det är ett "ödesval" (så säger alla alltid) där värderingarna kommer vara viktigast är helt felaktig.
Så var det möjligen 2010 och kanske även 2014, men den politiska debatten i dag handlar nästan uteslutande om konkreta åtgärder i migration, integration och rättspolitik. Därefter kommer "det politiska spelet".
När det gäller värderingar är ju dessutom Annie helt fel ute och står inte upp för det som skulle kunna betraktas som klassiska center-borgerliga värderingar: landsbygdens villkor, mer makt till den lilla mannen eller den lilla kommunen och mindre statligt förtryck.
Det är frågor som hon knappt alls vidrör längre.
Så med värderingar menar hon egentligen bara om man är snäll eller elak i avseende migration.

Är det denna dynga Annie tänker driva valrörelse på?
I ett läge där opinionssiffrorna pekar nedåt och man snart befinner sig på ruta ett igen?
Handen på hjärtat, ser ni något annat än en partiledare som gått in i väggen och helt tappat drivet?

Centerpartiet BORDE kunnat gå jättebra i en tid där kontrasten mellan stat och människa, stad och land och liknande är så tydlig. Men man har rasat från 14,2 procent till 8,9 på mindre än ett år i SIFO.
Man står nu inför en begynnande kris som verkar bero på högmod, enfaldig envishet i frågor där den folkliga opinionen sedan länge vänt och brist på engagemang i frågor som man borde vara bra på.

Vad är er prognos?

Talet ligger här under och man får spola fram bandet en bit för att komma in i sändningen
https://www.facebook.com/centerparti...6421450784341/
Håller med C/Lööfs triangulering verkar bygga på historiska data så att dom missar dagens väljare.

Sedan tycker jag att Kimberg-Batra hade lite otur.
Att komma direkt efter den store landsfadern Reinfeldt som mutat väljarna med valfrihet och jobbskatteavdrag innan man visat att kejsarens nya kläder var köpta på avbetalning och sydda med förhoppningar.
Hans öppna era hjärtan utspel försvårade också så Kimberg-Batras SD sväng gick utan servo och hon körde i diket.

Men hon banade nog en enklare väg för Kristersson.
Antar att han fått det svettigt han också om han blivit vald direkt efter Reinfeldt.

Fast sedan gjorde hon sig inte bra i offentlighetens ljus, verkade lite obekväm i det strålkastarljuset.

Men som sagt C har nog moderniserat sig bort från sina kärnväljare och den nya väljargruppen är mer lättflyktiga.

Fast importerar vi mer invandrare och får dom att gå till valurnorna när dom fått rösträtt så kanske c kan öka.
Och vi få insikt varför Annie o co är så vansinnigt förtjusta i öppna gränser.

Eller om det beror på att hon förläst sig på Ayn Rand och bara vill riva ner välfärdsstaten med migrationen som hjälp.
Citera
2018-02-02, 14:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Håller med C/Lööfs triangulering verkar bygga på historiska data så att dom missar dagens väljare.

Sedan tycker jag att Kimberg-Batra hade lite otur.
Att komma direkt efter den store landsfadern Reinfeldt som mutat väljarna med valfrihet och jobbskatteavdrag innan man visat att kejsarens nya kläder var köpta på avbetalning och sydda med förhoppningar.
Hans öppna era hjärtan utspel försvårade också så Kimberg-Batras SD sväng gick utan servo och hon körde i diket.

Men hon banade nog en enklare väg för Kristersson.
Antar att han fått det svettigt han också om han blivit vald direkt efter Reinfeldt.

Fast sedan gjorde hon sig inte bra i offentlighetens ljus, verkade lite obekväm i det strålkastarljuset.

Men som sagt C har nog moderniserat sig bort från sina kärnväljare och den nya väljargruppen är mer lättflyktiga.

Fast importerar vi mer invandrare och får dom att gå till valurnorna när dom fått rösträtt så kanske c kan öka.
Och vi få insikt varför Annie o co är så vansinnigt förtjusta i öppna gränser.

Eller om det beror på att hon förläst sig på Ayn Rand och bara vill riva ner välfärdsstaten med migrationen som hjälp.

Det sjuka är ju att C inte har några invandrare som väljare.
Dessa går antingen till V/MP eller till M/SD.
Citera
2018-02-02, 14:29
  #9
Medlem
Annie är egentligen bara bra på en sak: att spela arga tanten. Hon läxar upp den ena efter den andra i debatterna och framstår då som en potent ledare. Att hon inte har en genomförbar politik och faktiskt ljuger en hel del om andra partiers politik, ja det verkar C’s kärnväljare strunta i. Tack och lov blir denna kärna allt mindre i takt med att C fjärmar sig från invånarna i landsbygden.
Citera
2018-02-02, 15:44
  #10
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Håller med vildgrisen. Lite fraser från Annie Lööf om ödesval och liknande men jag tror C överrumplats av debattens snabba vridning bort från humanitära ideal och mot konkreta åtgärder mot brottsligheten och ett tvivel på mångkulturens välsignelser. Jag får en känsla att C befinner sig i ett politiskt ingenmansland just nu och vet inte hur man ska sortera anletsdragen. Ett vilset parti kort sagt, ett halvår för valet.

Centern ville bli det nya Miljöpartiet och lyckades ett tag med det. Media hyllade Lööf och hennes "tydlighet" precis som media okritiskt hyllade Miljöpartiet innan de gick med i regeringen. Jag tror Centerledningen inte riktigt vet var de ska ta vägen nu. Nu när AKB är borta har Centern börjat sjunka tillbaka i opinionen och deras profilfrågor ligger knappast rätt i tiden. Att börja tala om "ödesval" och "värderingskonflikter" känns väldigt uttjatat och passade bättre 2010. Folk vill ha svar på sakfrågor och inte bli uppläxade om moral.
Citera
2018-02-02, 20:10
  #11
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Annie har inte hängt med i 180-gradersgiren när det gäller migranterna.
Hon är ett sänke för partiet, det är inte omöjligt att man förbereder en mer eller mindre blodig intern kupp.
(Konspirationsteoretiker skulle helst se henne dödad så att C skulle kunna rida på medlidande medan man gör partiet borgerligt igen).
Om det inte sker snart tror och hoppas jag på ett ras för dem, helst under 4 %-spärren.
Citera
2018-02-02, 21:23
  #12
Medlem
Annie är väl mest en lajvare som gillar att posera i partiledarrollen framför mediauppbådet. Tror hon kommer göra allt vildare utspel i takt med att väljarstödet sjunker ännu mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback