Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-02, 06:38
  #1
Avstängd
Har ett barn som är runt ett år nu.
Tanken på att han skulle börja förskolan nu äcklar mig. Det är sjukt. Omänskligt. Ovärdigt ett land som Sverige. Många barn kan varken gå, göra sig förstådda eller äta själva i denna ålder. Barnet behöver tryggheten i hemmet - inte bli omhändertaget av främlingar i en otrolig otrygg miljö.
Hur fan kan det ens vara tillåtet?
Citera
2018-02-02, 06:58
  #2
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felelement
Har ett barn som är runt ett år nu.
Tanken på att han skulle börja förskolan nu äcklar mig. Det är sjukt. Omänskligt. Ovärdigt ett land som Sverige. Många barn kan varken gå, göra sig förstådda eller äta själva i denna ålder. Barnet behöver tryggheten i hemmet - inte bli omhändertaget av främlingar i en otrolig otrygg miljö.
Hur fan kan det ens vara tillåtet?

Sverige är ett av de länder som daltar mest med lata morsor och farsor så att de kan vara med medans barnen är små.
Anledning för detta är att det ska skapa starka band och inleda uppfostran.
De flesta använder denna betalda tid för sin egen skull inte barnets, och ser det som en chans att gå på bidrag och dricka latte.
Så har du varit girig och plockat ut dina dagar för fort får du skylla dig själv.

Du som alla andra skyller på barnens bästa medans det är du som vill vara hemma och slöa.
Citera
2018-02-02, 07:01
  #3
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felelement
Har ett barn som är runt ett år nu.
Tanken på att han skulle börja förskolan nu äcklar mig. Det är sjukt. Omänskligt. Ovärdigt ett land som Sverige. Många barn kan varken gå, göra sig förstådda eller äta själva i denna ålder. Barnet behöver tryggheten i hemmet - inte bli omhändertaget av främlingar i en otrolig otrygg miljö.
Hur fan kan det ens vara tillåtet?
Därför att de flesta vill ha barn men de vill inte ta hand om dom.
Citera
2018-02-02, 07:01
  #4
Medlem
Håller med men föräldrar kan väl vara hemma med barnet i 1 1/2 år? Egentligen borde man ha någon form av vårdnadsbidrag för barnet som föräldrarna kan få upp till att barnet är runt 5 år. Dagis är ju inte direkt gratis för samhället heller.
Citera
2018-02-02, 07:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73

Du som alla andra skyller på barnens bästa medans det är du som vill vara hemma och slöa.

Om man nu var så lat så skulle man nog inte skaffa barn överhuvudtaget, det är en massa extra jobb att sköta ett barn.
Citera
2018-02-02, 07:12
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
De flesta vill nog vara hemma med barnen längre. Men samhället har bestämt att alla ska arbeta. Kvinnor som män (ni är lurade kvinnor).
Vi har blivit mer än dubbelt så produktiva sedan 70-talet men ska jobba mer trots det och vi har inte kortare arbetstid eller mer semester som kompensation.
Någon äter upp pengarna.... Och det är inte du eller jag.
Att hänvisa till att vi har högre standard och vill ha mer konsumtionsvaror håller inte.

Vem fan vill sitta fast i hamsterhjulet?
Citera
2018-02-02, 07:13
  #7
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Om man nu var så lat så skulle man nog inte skaffa barn överhuvudtaget, det är en massa extra jobb att sköta ett barn.

Haha fick mig faktiskt att skratta högt, klart som fan att folk skaffar barn för att de tror att de kan casha in på föräldrar ledighet.
Ledighet är till och med i namnet.
Sedan att verkligheten inte ens är nära ledighet för en engagerad förälder men många är inte engagerade, det ser vi när barnen kommer upp i ålder.
Osnutna ouppfostrade ungjävlar som få göra vad fan dom vill då deras föräldrar inte tar ansvar.

Hur många barn har du själv?
__________________
Senast redigerad av Gubbtjyven73 2018-02-02 kl. 07:15.
Citera
2018-02-02, 07:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Haha fick mig faktiskt att skratta högt, klart som fan att folk skaffar barn för att de tror att de kan casha in på föräldrar ledighet.
Ledighet är till och med i namnet.
Sedan att verkligheten inte ens är nära ledighet för en engagerad förälder men många är inte engagerade, det ser vi när barnen kommer upp i ålder.
Osnutna ouppfostrade ungjävlar som få göra vad fan dom vill då deras föräldrar inte tar ansvar.

Hur många barn har du själv?

Så du menar alltså att föräldrar skaffar 1 barn för att man vill kunna vara ledig i 1 1/2 år? Fattar du inte hur mycket extra jobb det är att ta hand om en till person och extra kostnader för mat, kläder, bostad, resor osv?
Citera
2018-02-02, 07:23
  #9
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Sverige är ett av de länder som daltar mest med lata morsor och farsor så att de kan vara med medans barnen är små.
Anledning för detta är att det ska skapa starka band och inleda uppfostran.
De flesta använder denna betalda tid för sin egen skull inte barnets, och ser det som en chans att gå på bidrag och dricka latte.
Så har du varit girig och plockat ut dina dagar för fort får du skylla dig själv.

Du som alla andra skyller på barnens bästa medans det är du som vill vara hemma och slöa.

Du har inte barn själv va? Jag har fyra stycken och det är när jag slutar jobbet som själva jobbandet börjar. Enorm skillnad att kunna göra ett bokslut i lugn och ro, ta en kaffe och tjata lite på fikat med kollegerna än att ta hand om en ettåring.

Vi kan tacka den feministiska regeringen som försöker dra ner på kostnaden för föräldrapenning genom att kalla det för jämnställt att gå in och styra vem av föräldrarna som ska få vara hemma istället för att låta vuxna människor avgöra det själva.
Citera
2018-02-02, 07:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felelement
Har ett barn som är runt ett år nu.
Tanken på att han skulle börja förskolan nu äcklar mig. Det är sjukt. Omänskligt. Ovärdigt ett land som Sverige. Många barn kan varken gå, göra sig förstådda eller äta själva i denna ålder. Barnet behöver tryggheten i hemmet - inte bli omhändertaget av främlingar i en otrolig otrygg miljö.
Hur fan kan det ens vara tillåtet?


Om ett barn inte kan gå/äta när det är ett år så ska barnet in på dagis omedelbums, då har det gjorts fel hemma från början. Barnen får stimulans nära 100% av tiden på dagis, både av pedagoger och av dem andra internerna. Hemma däremot så får ett barn stimulans den tiden då den hemmavarande föräldern tar sig tid mellan yogapassen/promenaderna/valfri självbejakande aktivitet/hemmatentorna.

Kan hålla med om att tio timmar är en evighet för en ettåring, men det är det fan för mig på jobbet också
Citera
2018-02-02, 07:25
  #11
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De flesta vill nog vara hemma med barnen längre. Men samhället har bestämt att alla ska arbeta. Kvinnor som män (ni är lurade kvinnor).
Vi har blivit mer än dubbelt så produktiva sedan 70-talet men ska jobba mer trots det och vi har inte kortare arbetstid eller mer semester som kompensation.
Någon äter upp pengarna.... Och det är inte du eller jag.
Att hänvisa till att vi har högre standard och vill ha mer konsumtionsvaror håller inte.

Vem fan vill sitta fast i hamsterhjulet?

Precis. Inte konstigt att folk blir utbrända till höger och vänster numera. När jag var ung klarade vi oss på farsans lön. Morsan var hemma med mig och min syster tills vi var två, därefter jobbade hon halvtid tills vi var runt sju-åtta. Omöjligt idag.
Citera
2018-02-02, 07:29
  #12
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Så du menar alltså att föräldrar skaffar 1 barn för att man vill kunna vara ledig i 1 1/2 år? Fattar du inte hur mycket extra jobb det är att ta hand om en till person och extra kostnader för mat, kläder, bostad, resor osv?

Jag har 4 barn, 3 äldsta är utflugna och har producerat egen avkomma.

Att du själv verkar vara en enbarnsförälder som tror att hela världen kretsar runt dig gör mig bara illamående.
Släpp curlingkvasten och latten förfan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback