Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 20:07
  #637
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För mig existerar det både materiell och abstrakt information.

Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det jag inte är överens med dig om är ditt inkluderande av (filosofisk) materiell information.

Citat:
Information är per definition något abstrakt.

Så du ignorerar att "signaler" mellan materiella objekt överför information?
Citera
2018-11-16, 20:15
  #638
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det jag inte är överens med dig om är ditt inkluderande av (filosofisk) "absoluthet".

Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det jag tror du och många med dig har problem med är distinktionen mellan fysiska fenomen och tanke. Fysiska fenomen är BARA det du kan uppleva med dina sinnen och mätinstrument. Allt annat så som logik, koncept, begrepp, definitioner, kausalitet, principer och fysiska lagar är abstrakta, det vill säga de är tanke.

En distinktion mellan essentiellt empirisk baserat epistemologi och abstraktions-baserat epistemologi är båda enkel att förstå och för mig inget jag har problemer med.

Citat:
Absoluthet är även det något abstrakt, det vill säga av tanke. Man måste använda förnuftet för att förstå att det absoluta och sanna existerar.

Du upprepar ju bara detta samma postulat för femtioelvta gången, utan att presentera epistemiska belägg för det.
Citera
2018-11-17, 04:36
  #639
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du ignorerar att "signaler" mellan materiella objekt överför information?
fortfarande något du måste använda förnuftet för att förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En distinktion mellan essentiellt empirisk baserat epistemologi och abstraktions-baserat epistemologi är båda enkel att förstå och för mig inget jag har problemer med.
Jo, det är något du har problem med. För du hävdade precis att information är materia.
Citera
2018-12-03, 20:57
  #640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Alltså ett koncept. Eller en idé.
Det finns väl även annan energi än just rörelseenergi.


Alltså en definition. Eller idé.


Det svarade du ju själv på här:


Men jag förstår inte varför det är så viktigt för dig att något ska uppleva eller va levande. Vad är det du vill säga?

Nej, det är mätbart, inte en idé. En idé är någon som resulterat av kemi i vår hjärna, dvs, en direkt effekt av det materialla.

Liv är inte heller en idé, utan något med en tydlig definition som existerar oavsett tankar och idéer. Att vi satt en definition på det gör det inte till en idé. Vi människor sätter ord på saker för att kunna kommunicera kunskap.

DETTA är vad jag säger. EFTERSOM kemikalier, och annat dött material, existerade innan livet, och dessutom resulterade i livet, och vår hjärna, så är bevisligen materian det som producerar tankar, inte tvärt om, eftersom materian fanns före tankar, eftersom den fanns före LIV.
Citera
2018-12-05, 03:24
  #641
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Nej, det är mätbart, inte en idé. En idé är någon som resulterat av kemi i vår hjärna, dvs, en direkt effekt av det materialla.
Energi är mätbart på så sätt att vi kan se de fysiska fenomen som är produkten av energi, men energi som är ett koncept, är abstrakt. Energi är de matematiska samband som binder samman de fysiska fenomenen. Detta är energi-PRINCIPEN. Vi kan mäta och omvandla olika energislag, så som potentiell energi, rörelseenergi, värmeenergi, kemisk energi, elektromagnetisk energi, men det gör energi till något abstrakt.

Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Liv är inte heller en idé, utan något med en tydlig definition som existerar oavsett tankar och idéer. Att vi satt en definition på det gör det inte till en idé. Vi människor sätter ord på saker för att kunna kommunicera kunskap.
Jo, definitioner är idéer.
Din uppfattning om vad som är liv är en idé.
Du har med tanke definierat vad du anser vara liv och vad du anser vara dött.
För dig är det döda inte detsamma som det levande.

Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
DETTA är vad jag säger. EFTERSOM kemikalier, och annat dött material, existerade innan livet, och dessutom resulterade i livet, och vår hjärna, så är bevisligen materian det som producerar tankar, inte tvärt om, eftersom materian fanns före tankar, eftersom den fanns före LIV.

Ditt hela resonemang ställs på tvären, eftersom du tänker din upplevelse av verkligheten. Så allt måste utgå från tanke. Det är Occams razor.

Hur producerar död materia liv, känslor, fantasi, minne, ditt "jag", rationalitet, logik, kreativitet och intuition? Varför? Dessutom vad är materia, och hur har den uppstått? Vad uppstod materien ur och varför? Är det logisk att död materia existerat för evigt?

Varför skulle död materia ordna sig så att du genom tanke kan uppleva verkligheten som du gör?
__________________
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2018-12-05 kl. 03:32.
Citera
2018-12-05, 03:32
  #642
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
.
Men helt uppenbart accelererar inte varje punkt på jorden ut i rymden, då skulle vi flyga ut i den. Även om det är vad de matematiska teorierna säger för att ljusfenomen skall stämma. Snarare accelererar varje punkt mot jorden med g. Hur förändrar det ekvationerna? Kan det verkligen va så svårt att lösa detta? Om du löser detta så får du nog nobelpris, så varför gör du det inte?
__________________
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2018-12-05 kl. 03:55.
Citera
2018-12-05, 11:59
  #643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
DETTA är vad jag säger. EFTERSOM kemikalier, och annat dött material, existerade innan livet, och dessutom resulterade i livet, och vår hjärna, så är bevisligen materian det som producerar tankar, inte tvärt om, eftersom materian fanns före tankar, eftersom den fanns före LIV.

Man kan säga att en TV också producerar filmen man ser på den, vilket också är sant i ett perspektiv att se på det.

Men å andra sidan så vet vi ju också att filmen når ditt öga i form av ljus, och det är ju inte en TV i sig som skapar ljus, det är underliggande fysiska fenomen som aktiveras i en TV.

Fenomenet ljus är en egenskap i universum som inte "skapas" vid en viss tidpunkt. Egenskapen har alltid funnits, och aktiveras under vissa omständigheter.

På samma sätt skapar inte hjärnan medvetandet/liv, utan det är ett underliggande fenomen som "aktiveras" i en hjärna.

Samma är fenomenet medvetande/liv en egenskap i universum som inte "skapas" av materia vid en viss tidpunkt. Egenskapen har alltid funnits, och aktiveras under vissa omständigheter.
Citera
2018-12-08, 10:13
  #644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Energi är mätbart på så sätt att vi kan se de fysiska fenomen som är produkten av energi, men energi som är ett koncept, är abstrakt. Energi är de matematiska samband som binder samman de fysiska fenomenen. Detta är energi-PRINCIPEN. Vi kan mäta och omvandla olika energislag, så som potentiell energi, rörelseenergi, värmeenergi, kemisk energi, elektromagnetisk energi, men det gör energi till något abstrakt.


Jo, definitioner är idéer.
Din uppfattning om vad som är liv är en idé.
Du har med tanke definierat vad du anser vara liv och vad du anser vara dött.
För dig är det döda inte detsamma som det levande.



Ditt hela resonemang ställs på tvären, eftersom du tänker din upplevelse av verkligheten. Så allt måste utgå från tanke. Det är Occams razor.

Hur producerar död materia liv, känslor, fantasi, minne, ditt "jag", rationalitet, logik, kreativitet och intuition? Varför? Dessutom vad är materia, och hur har den uppstått? Vad uppstod materien ur och varför? Är det logisk att död materia existerat för evigt?

Varför skulle död materia ordna sig så att du genom tanke kan uppleva verkligheten som du gör?

Du fortsätter lägga fram fundamentalt religiösa argument. Jag kan inte argumentera emot något när du gett upp logik för 30 kommentarer sedan. In fact, du har gett upp det Svenska språket för länge sedan också, och omdefinierat ord för att passa dina tolkingar.

Så, poänglöst att tala med en vägg. Jag har bevisat att materian kom föra tankarna, jag har bevisat att materia RESULTERAR i tankarna. Du har misslyckats lägga fram bevis för din sida, där e var vi står.. Nu försöker du börja om genom att fråga "Hur producerar död materia liv".. Jag har redan svarat på det. även hur den producerar tankar etc. Jag har svarat på hur materian uppstått, varför detta resulterat i tankar etc.

Varför det hände är i övrigt totalt irrelevant. På njågot sätt band materian samman till liv som började tänka. Tanken är en direkt effekt av hur materian är sammansatt. Att den är sammansatt som den är behöver egentligen inte förklaras med annat än : Tur. Jag har helt enkelt svarat på alla de frågor du ställer redan, och nu försöker du föra det runt i en Cirkel för att undvika att erkänna att du inte har någon mark att stå på i huvud taget.
__________________
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2018-12-08 kl. 10:25.
Citera
2018-12-08, 10:21
  #645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Man kan säga att en TV också producerar filmen man ser på den, vilket också är sant i ett perspektiv att se på det.

Men å andra sidan så vet vi ju också att filmen når ditt öga i form av ljus, och det är ju inte en TV i sig som skapar ljus, det är underliggande fysiska fenomen som aktiveras i en TV.

Fenomenet ljus är en egenskap i universum som inte "skapas" vid en viss tidpunkt. Egenskapen har alltid funnits, och aktiveras under vissa omständigheter.

På samma sätt skapar inte hjärnan medvetandet/liv, utan det är ett underliggande fenomen som "aktiveras" i en hjärna.

Samma är fenomenet medvetande/liv en egenskap i universum som inte "skapas" av materia vid en viss tidpunkt. Egenskapen har alltid funnits, och aktiveras under vissa omständigheter.

Enligt vetenskap så skapades Rum, ljus, och tid, genom "the big bang". Så, du har fel rent vetenskapligt iaf. Ljus är materiellt det med. Det är uppbyggt av partiklar som kallas fotoner. Ljus har en fysisk formel:
∇ x D = p / ε0
∇ x B = 0
∇ x E = ∂B / ∂t
∇ x B = μ0 (J+ε0∂E/∂T)

OCh nej, medvetande är inte enligt några bevis en egenskap som alltid funnits (inte heller ljus så i stort sett 100% av det du sagt är rent faktuellt fel), det är något du VILL ska vara sant, så du gissar vilt att det är så. Enligt BEVIS, kommer tankar från hjärnan och den är ett resultat av evolution och keminsk evolution.

Tro vad du vill, men försök inte säga att det är något annat än vidskepelse.
__________________
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2018-12-08 kl. 10:24.
Citera
2018-12-08, 13:40
  #646
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Du fortsätter lägga fram fundamentalt religiösa argument. Jag kan inte argumentera emot något när du gett upp logik för 30 kommentarer sedan. In fact, du har gett upp det Svenska språket för länge sedan också, och omdefinierat ord för att passa dina tolkingar.

Så, poänglöst att tala med en vägg. Jag har bevisat att materian kom föra tankarna, jag har bevisat att materia RESULTERAR i tankarna. Du har misslyckats lägga fram bevis för din sida, där e var vi står.. Nu försöker du börja om genom att fråga "Hur producerar död materia liv".. Jag har redan svarat på det. även hur den producerar tankar etc. Jag har svarat på hur materian uppstått, varför detta resulterat i tankar etc.

Varför det hände är i övrigt totalt irrelevant. På njågot sätt band materian samman till liv som började tänka. Tanken är en direkt effekt av hur materian är sammansatt. Att den är sammansatt som den är behöver egentligen inte förklaras med annat än : Tur. Jag har helt enkelt svarat på alla de frågor du ställer redan, och nu försöker du föra det runt i en Cirkel för att undvika att erkänna att du inte har någon mark att stå på i huvud taget.

Nej du är en idiot. T.ex. måste det finnas nån slags ordning eller vilja som får levande organismer att vilja leva, fortplanta sig och utöka sin makt.
Citera
2018-12-08, 15:23
  #647
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Enligt vetenskap så skapades Rum, ljus, och tid, genom "the big bang". Så, du har fel rent vetenskapligt iaf. Ljus är materiellt det med. Det är uppbyggt av partiklar som kallas fotoner. Ljus har en fysisk formel:
∇ x D = p / ε0
∇ x B = 0
∇ x E = ∂B / ∂t
∇ x B = μ0 (J+ε0∂E/∂T)

OCh nej, medvetande är inte enligt några bevis en egenskap som alltid funnits (inte heller ljus så i stort sett 100% av det du sagt är rent faktuellt fel), det är något du VILL ska vara sant, så du gissar vilt att det är så. Enligt BEVIS, kommer tankar från hjärnan och den är ett resultat av evolution och keminsk evolution.

Tro vad du vill, men försök inte säga att det är något annat än vidskepelse.

Jag förstår vad du menar men nej. Ljus, medvetande, liv, etc skapas inte i den "maskin" som gör den utan maskinen manifesterar bara vad som redan finns . Dvs hjärnan, tv etc "leder" och organiserar bara energi som redan finns så en passar i en given situation. Tex medvetande måste kunnas bäras runt i en kropp och kroppen måste kunna integrera information utifrån in i medvetandet samt skapa ett gränssnitt så det går att använda i vår fysiska värld.

Dvs TVn "uppfinner" inte ljuset den leder bara en energiform så det omvandlas till en annan. Men båda energierna existerar redan i universum.
Citera
2018-12-08, 15:31
  #648
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Du fortsätter lägga fram fundamentalt religiösa argument. Jag kan inte argumentera emot något när du gett upp logik för 30 kommentarer sedan. In fact, du har gett upp det Svenska språket för länge sedan också, och omdefinierat ord för att passa dina tolkingar.

Så, poänglöst att tala med en vägg. Jag har bevisat att materian kom föra tankarna, jag har bevisat att materia RESULTERAR i tankarna. Du har misslyckats lägga fram bevis för din sida, där e var vi står.. Nu försöker du börja om genom att fråga "Hur producerar död materia liv".. Jag har redan svarat på det. även hur den producerar tankar etc. Jag har svarat på hur materian uppstått, varför detta resulterat i tankar etc.

Varför det hände är i övrigt totalt irrelevant. På njågot sätt band materian samman till liv som började tänka. Tanken är en direkt effekt av hur materian är sammansatt. Att den är sammansatt som den är behöver egentligen inte förklaras med annat än : Tur. Jag har helt enkelt svarat på alla de frågor du ställer redan, och nu försöker du föra det runt i en Cirkel för att undvika att erkänna att du inte har någon mark att stå på i huvud taget.
Men du fattar ju inte. Allt finns från början. Materia (som är ren energi) och allt annat fungerar efter logik och rationalitet som fanns långt före människan. Det fanns från början.
Medvetandet följer exakt samma logik som alltid funnits. Medvetandet är inget nytt som skapas med människan utan bara ett variant för logiken att agera i en given miljö, dvs på jorden i vår biologiska setup. I andra sammanhang ser logiken annorlunda ut.

Den världsbild du (och andra materialistfundamentalister) ständigt påtalar är en form av naiv realism. Dvs ni tror bara på det ni ser. Om något uppenbarar sig från ingensatns tror ni att "det kom från ingenstans" Om ljus kommer från en lampa tror ni att ljus är något som "finns i lampan" etc.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Naiv_realism

"Naiv realism är en term som används inom filosofin för att beteckna uppfattningen att verkligheten är i huvudsak sådan som våra sinnen visar oss."
__________________
Senast redigerad av 526 2018-12-08 kl. 15:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback