• 1
  • 2
2018-02-01, 15:46
Medlem
Halloj. Köpte min Saab 9-3 sportsedan 08 Biopower på en auktoriserad bilfirma Örebro för ca 2 månader sedan. Bilen har gått felfri tills nyligen. Jag har märkt att ibland när jag startar bilen så tar det ca 4 sek innan bilen körs igång och ibland så startar den på direkten när jag vrider på nyckeln. Har kollat i motorn och bil batteriet och allt ser som det ska. Någon saab expert som kan hjälpa mig lista ut vad problemet är? Tvivlar starkt på att att det är tändstiftet då den körts på bensin av tidigare ägare. Bilen vart nyservad och besiktad 1 månad innan köpet.
Citera
2018-02-01, 15:54
Medlem
2560ps avatar
Tar ett tag för den att synka innan den startar, inget onormalt.
Citera
2018-02-01, 15:57
Medlem
possums avatar
Jag har en likadan, fast cabb som sommarbil. Om du menar att du vrider på ”nyckeln” som eg bara är en fjärrkontroll med ett id-chipp och att det då kan dröja några sekunder innan startmotorn börjar gå så är det fullt normalt. Jag har ägt bilen sedan ny och den har alltid gjort så.
Citera
2018-02-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tar ett tag för den att synka innan den startar, inget onormalt.

Det förklarar ju inte varför den startar vanligtvis på direkten och ibland så tar det ca 4 sekunder för nästa uppstart
Citera
2018-02-01, 16:06
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unknown-Species
Halloj. Köpte min Saab 9-3 sportsedan 08 Biopower på en auktoriserad bilfirma Örebro för ca 2 månader sedan. Bilen har gått felfri tills nyligen. Jag har märkt att ibland när jag startar bilen så tar det ca 4 sek innan bilen körs igång och ibland så startar den på direkten när jag vrider på nyckeln. Har kollat i motorn och bil batteriet och allt ser som det ska. Någon saab expert som kan hjälpa mig lista ut vad problemet är? Tvivlar starkt på att att det är tändstiftet då den körts på bensin av tidigare ägare. Bilen vart nyservad och besiktad 1 månad innan köpet.
Kör du också på bensin just nu då? E85 tycker jag kan vara tjurigt vid vissa temperaturer. Minns inte riktigt men typ mellan nån minus till runt 15 plus eller nåt var min etanolsaab lite trög i starten men lustigt nog när det var bra mycket kallare än så, så startade den lättare igen.

Men bensin tycker jag brukar vara ungefär samma hela vägen oavsett temp. Hur långt har din gått?
Citera
2018-02-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Kör du också på bensin just nu då? E85 tycker jag kan vara tjurigt vid vissa temperaturer. Minns inte riktigt men typ mellan nån minus till runt 15 plus eller nåt var min etanolsaab lite trög i starten men lustigt nog när det var bra mycket kallare än så, så startade den lättare igen.

Men bensin tycker jag brukar vara ungefär samma hela vägen oavsett temp. Hur långt har din gått?

Kör bara Bensin för tillfället. Den har gått ca 10.000 mil. Jag la märke till att dom spolat ren motorn då jag köpte den med högtryckstvätt. Kan det möjligtvis ha skadat något elektroniskt som gör att bilen ibland startar så segt som den gör?
Citera
2018-02-01, 17:21
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Det förklarar ju inte varför den startar vanligtvis på direkten och ibland så tar det ca 4 sekunder för nästa uppstart

Testa sätt i nyckeln ett par sekunder så den får kontakt. Sen ska du se den går igång direkt.
Citera
2018-02-01, 17:28
Medlem
Oljeapans avatar
Vevaxelgivaren ska känna av var cylinder 1 är innan den startar. Ibland stannar det hacket nära givaren och ibland får den snurra längre. Något förenklat!
Citera
2018-02-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Vevaxelgivaren ska känna av var cylinder 1 är innan den startar. Ibland stannar det hacket nära givaren och ibland får den snurra längre. Något förenklat!

Det är asså inget jag behöver lämna in verkstaden för att få något bytt?
Citera
2018-02-01, 18:16
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Det är asså inget jag behöver lämna in verkstaden för att få något bytt?
Du kan ju alltid låta någon läsa av om det finns några felkoder. Annars är det nog bara att låta det vara.
Citera
2018-02-01, 18:48
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Jo:

Citat:

Precis så. Då har den synkat.
Citera
2018-02-01, 19:55
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Startar batteriet?

Vrider på tändningen, gissar jag på. Kass backventil på pumpen, så den går i någon sekund och hinner bygga upp tryck innan han startar. Har samma "bekymmer" med min gamla japps, får tugga en stund på starten om jag inte låter pumpen gå någon sekund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in