Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-01, 14:15
  #1
Medlem
Hejsan har just fått hem min nya Dell xps 15
Har dessvärre problem med att installera linux mint. Det går jättefint att starta linux mint live och att köra linux men att installera fungerar inte då det inte fisas några hdds i listan när man skall installera.

Någon som har något hett tips?
Win 10 och jag är inte kompatibla. 😶
Citera
2018-02-01, 15:22
  #2
Medlem
videovollds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Hejsan har just fått hem min nya Dell xps 15
Har dessvärre problem med att installera linux mint. Det går jättefint att starta linux mint live och att köra linux men att installera fungerar inte då det inte fisas några hdds i listan när man skall installera.

Någon som har något hett tips?
Win 10 och jag är inte kompatibla. 😶

Skippa Linux Mint!

Solus Budgie, kolla in det.
Citera
2018-02-01, 19:15
  #3
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Den står säkert i "Raid on" i bios. Ändra till AHCI. Varning här, detta innebär att win 10 inte längre kommer starta, utan att du ändrar tillbaka ändringarna. Du kan även behöva aktivera "Legacy Mode".
Citera
2018-02-04, 15:12
  #4
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Hejsan har just fått hem min nya Dell xps 15
Har dessvärre problem med att installera linux mint. Det går jättefint att starta linux mint live och att köra linux men att installera fungerar inte då det inte fisas några hdds i listan när man skall installera.

Någon som har något hett tips?
Win 10 och jag är inte kompatibla. 😶

Prova med en annan bootloader än grub.

Är secureboot av i UEFI så ligger problemet i din bootloader. Prova systemd-boot eller ELILO.

Är funktionen secureboot (förhindra andra operativsystem än microsofts från att boota på en systemdisk) på så är det nog hög tid att stänga av det.
Citera
2018-02-15, 10:05
  #5
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Den står säkert i "Raid on" i bios. Ändra till AHCI. Varning här, detta innebär att win 10 inte längre kommer starta, utan att du ändrar tillbaka ändringarna. Du kan även behöva aktivera "Legacy Mode".

Kan iofs genomföra en reperation av Window installationen efter bytet till AHCI om man är intresserad av att dualboota. Slipper man göra en ominstallation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback