Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-31, 21:44
  #1
Medlem
kraftfoders avatar
Är konserverade sardiner (typ i tomatsås) orensade? Huvudet är givetvis borta, men tarmarna verkar vara kvar? Har undrat detta ända sedan barnsben, först nu jag tar mig i kragen och ställer frågan. -De verkar orensade, ser inget snitt i magen på dem..
Citera
2018-01-31, 21:49
  #2
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är konserverade sardiner (typ i tomatsås) orensade? Huvudet är givetvis borta, men tarmarna verkar vara kvar? Har undrat detta ända sedan barnsben, först nu jag tar mig i kragen och ställer frågan. -De verkar orensade, ser inget snitt i magen på dem..

Benen är i alla fall kvar. En del av inälvorna åker säkert bort med skallen, men lite smått och gott är säkert kvar.
Citera
2018-01-31, 21:59
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Benen är i alla fall kvar. En del av inälvorna åker säkert bort med skallen, men lite smått och gott är säkert kvar.

Det beror på vilka man köper. Det går att få både skinn- och benfria, men de kostar givetvis mer.

Samma sak gäller huvud och innankråm. Det är en större delikatess att äta rubbet.
Citera
2018-01-31, 22:26
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det beror på vilka man köper. Det går att få både skinn- och benfria, men de kostar givetvis mer.

Samma sak gäller huvud och innankråm. Det är en större delikatess att äta rubbet.

Köper Kung Gustaf, är väl en av de bättre sorterna? Har inget emot att sardiner är som de är, men lite märkligt ändå att just den informationen inte framgår någonstans. Sedan är det väl skarpsill i burken, ganska få märken verkar ha äkta sardiner, och helt rensade har jag aldrig sett. (Om man inte räknar ansjovis då, vilket också är skarpsill).
Citera
2018-02-01, 03:48
  #5
Medlem
Här finns en sort utan inälvor (dessutom verkar det vara äkta sardiner):
Citat:
Produkten består av rensade färska sardiner (utan huvud, inälvor och stjärtfena) och tomatsås (tomater, olja, socker, salt).
http://www.conex-trade.com/adriano-l...p?id=7&lang=SE
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback