Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-31, 19:45
  #1
Medlem
Blaze.s avatar
Vet ej om tråden är rätt placerad

Nytt tangentbord och ett störande problem när jag spelar. Jag kommer antigen åt Win+R eller enbart Windows knappen mitt upp i en match.

Jag är oerhört kass på koder etc och har laddat ner AutoHotkey i förhoppning om att kunna disablea windows-keyn på ett lätt sätt. Men jag står som ett frågetecken i detta programmet...

Jag vill alltså ta bort alla hotkeys som har med windows-knappen att göra. Innan hade jag ett Razer tangentbord och där gick man lätt in i deras program och disablea det genom "gameing mode". Nu går det inte och jag skulle va oerhört tacksam om någon kan förklara på ett bra sätt hur man tar bort denna störande hotkey-knapp.

Tacksam för svar!
Citera
2018-01-31, 20:04
  #2
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Jag vill alltså ta bort alla hotkeys som har med windows-knappen att göra.
Det går att använda programmet SharpKeys för att mappa om tangenter, tex stänga av Left Windows eller Right Windows eller såklart båda två. Det ser jag som det enklaste, dvs att se till att Windowstangenten blir obrukbar och därmed kan heller inga snabbkommandom typ Win+R användas.

Fördel: Det fungerar
Nackdel: När du gör ändringen måste du boota om datorn och för att få tillbaks Windowstangenterna måste du använda SharpKeys för att lägga till dom igen och boota om igen. Kan upplevas som lite omständigt alltså då ändringarna skrivs till Registret.

SharpKeys: https://github.com/randyrants/sharpkeys
Citera
2018-01-31, 20:29
  #3
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Det går att använda programmet SharpKeys för att mappa om tangenter, tex stänga av Left Windows eller Right Windows eller såklart båda två. Det ser jag som det enklaste, dvs att se till att Windowstangenten blir obrukbar och därmed kan heller inga snabbkommandom typ Win+R användas.

Fördel: Det fungerar
Nackdel: När du gör ändringen måste du boota om datorn och för att få tillbaks Windowstangenterna måste du använda SharpKeys för att lägga till dom igen och boota om igen. Kan upplevas som lite omständigt alltså då ändringarna skrivs till Registret.

SharpKeys: https://github.com/randyrants/sharpkeys

Tack du för snabbt svar! Tyvärr snackar du med en urusel individ när det gäller IT. Boota om datorn låter svårt så vidare det inte innebär en omstart? Jag sitter på en Asus Rog med tillkopplat tangentbord och skärm. Antar att SharpKeys är liknande AutoHotkey. Man skriver in en kod någonstans?

Har googlat runt och detta skall tydligen va simpelt:

LWin::
RWin::
#::

Jag förstår att man ska kopiera in det någonstans men vart?

Edit: Kanske är det för svårt att förklara för någon skriftligt som fattar nada. Kanske borde jag söka upp någon som skulle kunna lösa detta på plats.
__________________
Senast redigerad av Blaze. 2018-01-31 kl. 20:33.
Citera
2018-01-31, 20:42
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Vad använder du för tangentbord?
En hel del tillverkare har programvara för sina tangentbord som man kan slå av dom i.

Andra tex G15 har du en knapp för att slå av/på win keys.
Citera
2018-01-31, 20:48
  #5
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vad använder du för tangentbord?
En hel del tillverkare har programvara för sina tangentbord som man kan slå av dom i.

Andra tex G15 har du en knapp för att slå av/på win keys.

Har kikat på det. Har ett billigt Mission SG 1.0 så det är nog inte aktuellt
Citera
2018-01-31, 22:38
  #6
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Boota om datorn låter svårt så vidare det inte innebär en omstart?
Boota om är lika med omstart.

Det här fungerar med alla tangentbord oavsett märke.

Du behöver inte skriva någon kod alls, kolla från ca 3:30 í den här videon så visar han hur man gör: https://youtu.be/sKkGH8YweEA?t=210

Kolla hur han gör och tänk på att det enda du behöver göra i den högra rutan är att låta den stå kvar på standardvärdet vilket är -- Turn Key Off (00_00). Så det blir förhoppningsvis enkelt.
Citera
2018-02-05, 17:55
  #7
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Boota om är lika med omstart.

Det här fungerar med alla tangentbord oavsett märke.

Du behöver inte skriva någon kod alls, kolla från ca 3:30 í den här videon så visar han hur man gör: https://youtu.be/sKkGH8YweEA?t=210

Kolla hur han gör och tänk på att det enda du behöver göra i den högra rutan är att låta den stå kvar på standardvärdet vilket är -- Turn Key Off (00_00). Så det blir förhoppningsvis enkelt.


Tack för att du vill hjälpa till men ska jag va ärlig får jag inte ens programmet att installera... Helt bakom flötet ja vet.. Fick inte med någon setup och kan inte öppna det övriga filerna med något program.. Laddade ner Zip och extrahera till skrivbordet så alla filer har jag men kan liksom inte öppna dom i något program vet inte varför... Windows 10 är skit.
__________________
Senast redigerad av Blaze. 2018-02-05 kl. 17:59.
Citera
2018-02-05, 18:07
  #8
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
...Windows 10 är skit.
Nej, det är jag som gav en länk som går till programmets källkod vilket var helt fel av mig.

Gå istället till https://github.com/randyrants/sharpk...eases/tag/v3.6 och ladda ner filen sharpkeys36.zip och spara filen på tex Skrivbordet. Högerklicka på den nedladdade .zip-filen och packa upp den till skrivbordet. Dubbeklicka sedan på filen SharpKeys.exe vilket startar programmet direkt. Du kommer alltså inte att behöva installera något.

Rapportera tillbaks hur det gick!
Citera
2018-02-05, 19:58
  #9
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Rapportera tillbaks hur det gick!

Ajemän detta var mycket lättare!! Helt klart idiotsäkert program! Tackar och bockar för hjälpen, cred till dig!! Ha det fint!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback