Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-31, 19:31
  #1
Medlem
Hejsan. jag har en fråga. hur vet jag om någon har infecterat min pc med en rubber ducky?
finns det något sätt att skydda sig mot detta efter att det redan har hänt?
kan jag hitta den och ta bort den?
kan jag blokera des function?

tacksam för svar.
Citera
2018-01-31, 19:55
  #2
Medlem
Ja...Det är en usb device. Så lämpligen kollar du efter i usb portarna.
Citera
2018-01-31, 20:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja...Det är en usb device. Så lämpligen kollar du efter i usb portarna.

ja men usb enheten måste ju enbart koplas in vid ett tillfälle sedan så är den alltid igång, så bara för att det inte sitter något I usb porten så betyder inte det att den inte har infecterat datorn.
Citera
2018-01-31, 20:06
  #4
Medlem
Jaa... Men då får du kanske leta efter virus
Citera
2018-01-31, 20:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jaa... Men då får du kanske leta efter virus

en rubber ducky bör ju vara programerad så att den inte kommer upp som ett virus annars skulle den ju vara meningslös om man instalerar den och den blir bort tagen samma dag av att den kommer upp på en vanlig virus scan. har du någon erfarenhet med rubber duckys på någon ända av dem? jag tanker om någon vet vara (antar I driv rutinerna) den lägger sig. hur en sådan fil kan tänkas se ut och om det finns något sätt att hitta den eller något sätt att dubbel kolla så att den inte är där.
Citera
2018-01-31, 20:45
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conscious-dream
Hejsan. jag har en fråga. hur vet jag om någon har infecterat min pc med en rubber ducky?
finns det något sätt att skydda sig mot detta efter att det redan har hänt?
kan jag hitta den och ta bort den?
kan jag blokera des function?

tacksam för svar.

Om du menar att du kan ha en keylogger/fake keyboard installerat så tas det bort så här - https://malwaretips.com/blogs/malwar...e-for-windows/. Kör aswMBR mellan #1 och #2.

Gör allt ifrån felsäkert läge.

Bästa sättet att stoppa den är att ta bort den.

Det finns flera olika program för att förhindra dess installation. Betal och gratis.
Citera
2018-01-31, 21:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om du menar att du kan ha en keylogger/fake keyboard installerat så tas det bort så här - https://malwaretips.com/blogs/malwar...e-for-windows/. Kör aswMBR mellan #1 och #2.

Gör allt ifrån felsäkert läge.

Bästa sättet att stoppa den är att ta bort den.

Det finns flera olika program för att förhindra dess installation. Betal och gratis.
tack så mycket för bra svar. ha en trevlig dag
Citera
2018-02-01, 08:41
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conscious-dream
tack så mycket för bra svar. ha en trevlig dag

Missade att posta länken till aswMBR förut men här är den - http://public.avast.com/~gmerek/aswMBR.htm. Bleepingcomputers sida duger bra med.

Fast du hittade väl dem själv!?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback