Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-31, 19:05
  #1
Medlem
Jag är en finlandssvensk som inom kort kommer att flytta till Sverige för att jobba. Mitt modersmål är naturligtvis svenska och mitt uttal är finlandssvenskt. När jag öppnar käften låter jag som en invånare i Mumindalen eller som Mark Levengoods elaka kusin. Nu undrar jag om mitt uttal kan bli en nackdel för mig, professionellt och socialt, när jag är i Sverige? Jag vet nämligen att vissa svenskar tycker att finlandssvenska låter fult eller har svårigheter med att förstå vad man säger trots att man talar artikulerat. Mest av allt vill jag, så gott det går, undvika att bli tagen för att vara en finskspråkig finne som har lärt sig svenska.

Jag funderar därför på att tona ner min finlandssvenska när jag är i Sverige. Jag har inte tänkt börja tala rikssvenska helt och hållet, utan snarare dämpa finlandssvenskan, göra den mindre skarp och ge den en annan språkmelodi.

Vad tror ni om detta? Borde jag förändra mitt uttal när jag är i Sverige eller ska jag fortsätta med muminspråket?

Till saken hör att kommunikation är mycket viktigt i min bransch.
Citera
2018-01-31, 19:07
  #2
Medlem
Hackebeilchens avatar
Jag tycker att finlandssvenska är en trevlig dialekt. Man låter på något sätt klok när man talar den. Skit i vad folk tycker.
Citera
2018-01-31, 19:08
  #3
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, annars kommer alla tro att du är ett mumintroll.
Citera
2018-01-31, 19:09
  #4
Medlem
Tona ner den så mycket du kan, finns ingen anledning att inte göra det.
Citera
2018-01-31, 19:10
  #5
Medlem
Jag tycker den är vacker.
Citera
2018-01-31, 19:11
  #6
Medlem
Finlandssvenska låter vackert sjungande så gör dig inte till utan behåll dialekten.
Citera
2018-01-31, 19:12
  #7
Medlem
murtennios avatar
Tror inte det är något du behöver tänka på, kommer du arbeta i Sverige under en längre tid kommer du förmodligen omedvetet att träna bort din dialekt. Samtidigt ska du inte glömma var du kommer ifrån.
Citera
2018-01-31, 19:12
  #8
Medlem
Nej! du är från Finland var stolt över det.
Citera
2018-01-31, 19:14
  #9
Medlem
Jag minns en före detta arbetskamrats omdöme om en av oss alla hatad chef: Den jääveln, han är värre än Hitler! Han är som Stalin!

Inte så PK...
Citera
2018-01-31, 19:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennoscandia
Jag är en finlandssvensk som inom kort kommer att flytta till Sverige för att jobba. Mitt modersmål är naturligtvis svenska och mitt uttal är finlandssvenskt. När jag öppnar käften låter jag som en invånare i Mumindalen eller som Mark Levengoods elaka kusin. Nu undrar jag om mitt uttal kan bli en nackdel för mig, professionellt och socialt, när jag är i Sverige? Jag vet nämligen att vissa svenskar tycker att finlandssvenska låter fult eller har svårigheter med att förstå vad man säger trots att man talar artikulerat. Mest av allt vill jag, så gott det går, undvika att bli tagen för att vara en finskspråkig finne som har lärt sig svenska.

Jag funderar därför på att tona ner min finlandssvenska när jag är i Sverige. Jag har inte tänkt börja tala rikssvenska helt och hållet, utan snarare dämpa finlandssvenskan, göra den mindre skarp och ge den en annan språkmelodi.

Vad tror ni om detta? Borde jag förändra mitt uttal när jag är i Sverige eller ska jag fortsätta med muminspråket?

Till saken hör att kommunikation är mycket viktigt i min bransch.

För min del tycker jag bara det låter trevligt med finlandssvenska men en sak som stör mig med finlandssvenskar som flyttar till Sverige är att ni verkar ha ett närmast maniskt behov av att distansera er till övriga finnar och påtala att ni minsann är finlandssvenskar.

Även om många av er sprätter runt i (svensktalande delen av) Finland och tror att ni är lite för-mer än andra är vi många här i Sverige som gillar riktiga finnar och dessutom ligger det inte i vårt kynne generellt att försöka förhäva sig på andras bekostnad.

Dessutom är det många i Sverige som kommer se ut som frågetecken om du drar igång med det där för generellt är det inte så många av oss svenskar som har det glasklart för oss att ni håller på med det där fjanteriet i så stor utsträckning. Många av oss tar en finne för en finne och det blir bara konstigt när utläggningen om att man inte är en riktig finne dyker upp.
Citera
2018-01-31, 19:27
  #11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Först och främst: Finlandssvenska är en mycket vacker dialekt som dessutom får sagesmannen att låta bildad, intellektuell och renhårig.

Låt säga att du ändå skulle vilja 'tona ned' din dialekt; då bör du vara ytterst försiktig, det är nämligen väldigt lätt att låta dum och patetisk om man försöker lägga sig till med en annan dialekt.
Citera
2018-01-31, 19:30
  #12
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennoscandia
har svårigheter med att förstå vad man säger trots att man talar artikulerat
Enda anledningen till att ändra ditt uttal. Annars vet jag ingen som är emot finlandssvenska...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback