Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-02-04, 22:51
  #25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Tur det, annars hade man varit skuldsatt väldigt länge. Det är ju sjukt, 50?! Det är imponerande minst sagt.
Det var visst en Certina, jag var tvungen att titta efter. Men det är ju också ett märke i ungefär samma prisklass och kvalitet.
Citera
2018-02-04, 22:53
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det var visst en Certina, jag var tvungen att titta efter. Men det är ju också ett märke i ungefär samma prisklass och kvalitet.
Okej, men 50 år och fortfarande fint skick så antar jag att den är värd ganska mycket, inte sant? Håll hårt i den!
Citera
2018-02-04, 22:56
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Det stämmer bra det Cone! Däremot jag nämner det igen, har du någon hum om vad den högra tavlan fyller för funktion? Den står helt still på 5 i 12 ungefär. Jag har inte fått den att röra på sig någonsin typ.
OK. Då verkar det vara löst med sekundvisaren: Din klocka fungerar som en normal chronograph med subsekund (liten sekundvisare) och den stora sekundvisaren för enbart tidtagning och vänstra subdialen som minutvisare för tidtagning. Klockan har också tachymeterskala som jag misstänkte.

Den högra subdialen som du undrar över verkar vara en GMT-funktion. Dvs att du ställer in den i en annan valfri tidszon. Du tittar på din egen minutvisare och sedan på subdialen som visar vilken timme det är i den tidszonen.

Hur du får igång och ställer den gissar jag är en kombination av vilket läge kronan är utdragen i och speciella knapptryckningar. Möjligen ska du hålla in knapparna ett par sekunder. Kanske hittar du svaret här: http://www.citizenwatch-global.com/s...pdf/e810/e.pdf

Om inte får du googla mer på din modell och lägga till ordet "manual" eller "instructions"..

Edit: Här hände saker medan jag skrev. Ser att du redan fått en manual. Men som sagt: Jag tror att den högra subdialen inte bara är 24-timmarsvisning, utan också att du kan ställa in en annan tidszon

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av VonDevereaux 2018-02-04 kl. 23:04.
Citera
2018-02-05, 00:11
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonDevereaux
Den högra subdialen som du undrar över verkar vara en GMT-funktion. Dvs att du ställer in den i en annan valfri tidszon. Du tittar på din egen minutvisare och sedan på subdialen som visar vilken timme det är i den tidszonen.
[...]
Edit: Här hände saker medan jag skrev. Ser att du redan fått en manual. Men som sagt: Jag tror att den högra subdialen inte bara är 24-timmarsvisning, utan också att du kan ställa in en annan tidszon
[...]
Nej, jag tror inte uret har vare sig GMT- eller dual time-funktion. Höger subdial är nog helt enkelt, vilket tidigare påpekats, en 24-timmarstavla som är synkad med den centrala timvisningen med vanlig 12-timmarstavla; alltså tjänar den som AM/PM-indikator.

Jag trodde AT i modellbeteckningen AT2141-87E stod för atomic time e d, men uret verkar inte vara radiokontrollerat som vissa andra Eco Drive-ur. Men 150 dagars gångreserv i mörker är inte illa för detta ljusdrivna quartzur. Citizen är inte min kopp te, men det kan inte förnekas att märket ger mycket funktion för pengarna.
Citera
2018-02-05, 04:58
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Nej, jag tror inte uret har vare sig GMT- eller dual time-funktion. Höger subdial är nog helt enkelt, vilket tidigare påpekats, en 24-timmarstavla som är synkad med den centrala timvisningen med vanlig 12-timmarstavla; alltså tjänar den som AM/PM-indikator.
Enligt manualen verkar det vara en GMT-function. TS får väl prova om den stämmer med sin klocka.
Citera
2018-02-05, 10:47
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonDevereaux
Enligt manualen verkar det vara en GMT-function. TS får väl prova om den stämmer med sin klocka.
På E81- eller E82-serien verkar det finnas en dual time-funktion (inte GMT tror jag, det är en viss skillnad), men förmodligen inte i AT:n som TS har (som verkar vara en AM/PM indikator).

TS får väl testa med kronan och se om det går eller inte går att justera tiden på höger subdial separat.
Citera
2018-02-05, 20:22
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
På E81- eller E82-serien verkar det finnas en dual time-funktion (inte GMT tror jag, det är en viss skillnad), men förmodligen inte i AT:n som TS har (som verkar vara en AM/PM indikator).

TS får väl testa med kronan och se om det går eller inte går att justera tiden på höger subdial separat.
OK. Om 24-timmarsvisaren inte kan flyttas oberoende av timvisaren så är det ju naturligtvis bara en 24-timmarsvisning. Men angående det jag fetat i citatet: OM visaren skulle kunna ställas oberoende, varför vore det då inte en GMT? GMT innebär ju att en klocka har en extra visare för 24 timmar, som antingen kan ställas oberoende av klockans timvisare, har en 24-märkt vridring, eller bådadera (=tre tidszoner).

Har jag missat något eller missförstått dig? Med risk för att tråden kan bli riktigt OT nu, eftersom jag förstått att begreppen GMT och Dual Time kan vara lite omdiskuterade och inte helt klara.
Citera
2018-02-05, 20:59
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonDevereaux
Har jag missat något eller missförstått dig? Med risk för att tråden kan bli riktigt OT nu, eftersom jag förstått att begreppen GMT och Dual Time kan vara lite omdiskuterade och inte helt klara.
TS modell av Eco-Drive har ingen annan 24-timmarsvisning än den redan omtalade subdialen till höger. Och om den är separat inställbar vet jag inte, men jag tror det inte.

Vissa mindre nogräknade gör GMT- och dual time-funktionen synonyma, men det finns en definitionsmässig distinktion; kanske alla inte håller med om detta?

Citat:
When considering a dual-time watch or GMT, know whether the 24-hour hand can be set independently to a second time zone. Moreover, if the watch lack as 24-hour hand, check to see if the second time zone is accompanied by an AM/PM or night/day indicator. If not, the watch cannot reliably be used to discern the time of day in a remote reference area of the world. These watches may be “dual-times,” but they cannot be considered GMT watches in the technical sense, because Greenwich Mean Time respects a 24-hour format.

https://www.govbergwatches.com/blog/...-time-watches/

På ett GMT-ur kan man alltså se tre tidszoner samtidigt: lokal tid, dual time och förslagsvis GMT.
Citera
2018-02-06, 11:49
  #33
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det var visst en Certina, jag var tvungen att titta efter. Men det är ju också ett märke i ungefär samma prisklass och kvalitet.
Citizen är japanskt och Certina Schweiziskt. Två väldigt olika märken. Certina är lite dyrare och "finare" Har du en Certina som är 50år gammal skulle jag kolla upp värdet på den.

I övrigt håller jag med er. Citizen är ett av de bättre märken som finns i den lägre prisklassen.
Citera
2018-02-07, 13:49
  #34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Citizen är japanskt och Certina Schweiziskt. Två väldigt olika märken. Certina är lite dyrare och "finare" Har du en Certina som är 50år gammal skulle jag kolla upp värdet på den.

I övrigt håller jag med er. Citizen är ett av de bättre märken som finns i den lägre prisklassen.
Det spelar ingen roll vad den är värd. Det är ärvegods från min morfar. Det är en sån där som man fick får Nit och Redlighet i Rikets Tjänst eller vad fan det är. Morfar var militär i hela sitt yrkesverksamma liv.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback