• 1
  • 2
2018-01-31, 17:30
Medlem
Jag har en Volkswagen passat 2 TDI 140 kh årsmodell 2010

I uppförsbacke på motorvägen i går började plötsligt glödtrådslampan blinka med gul färg och hastigheten sjönk.

Så här i efterhand kommer jag ihåg att jag tänkte, före lampan blinkade, att bilen inte var så pigg som den brukar vara.

Jag körde av och stannade för att kolla vad som hänt, när jag sedan startade igen blinkade ingen lampa och jag kunde kör som vanligt.

Körde till en liten verkstad som sökte eventuellt fel och hittade felkod P0299 (turbo / överladdning undertryck. Verkstan utförde en kontroll laddtryck röktest som var ok.

Idag går bilen tungt, kunde trycka pedalen i botten vid 80 km/h utan större reaktion, kunde dock komma upp i högre hastighet.

Vad kan detta vara? (frågade verkstan som sa det kunder vara mycket man kunde inte med säkerhet säga vad behövde undersöka mer)

Tacksam för er hjälp.
Senast redigerad av snolinga 2018-01-31 kl. 17:43.
Citera
2018-01-31, 17:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga

I uppförsbacke på motorvägen i går började plötsligt glödtrådslampan blinka med gul färg och hastigheten sjönk.

Så här i efterhand kommer jag ihåg att jag tänkte, före lampan blinkade, att bilen inte var så pigg som den brukar vara.

Jag körde av och stannade för att kolla vad som hänt, när jag sedan startade igen blinkade ingen lampa och jag kunde kör som vanligt.

Körde till en liten verkstad som sökte eventuellt fel och hittade felkod P0299 (turbo / överladdning undertryck.

Idag går bilen tungt, kunde trycka pedalen i botten vid 80 km/h utan större reaktion, kunde dock komma upp i högre hastighet.

Vad kan detta vara? (frågade verkstan som sa det kunder vara mycket man kunde inte med säkerhet säga vad behövde undersöka mer)

Tacksam för er hjälp.

Kolla slangarna från turbo till insug kolla även luftfilter
Citera
2018-01-31, 18:18
Medlem
killawifes avatar
Turbon kan ha gått sönder. Det syns inte vid trycktest utan man måste plocka av tryckslangen till den och känna på impellern.
Det du beskriver låter som detta. Relativt lätt att kontrollera. Ganska dyrt att laga om du inte kan göra bytet själv.
Citera
2018-01-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Turbon kan ha gått sönder. Det syns inte vid trycktest utan man måste plocka av tryckslangen till den och känna på impellern.
Det du beskriver låter som detta. Relativt lätt att kontrollera. Ganska dyrt att laga om du inte kan göra bytet själv.

Vad är en impeller och var sitter den?

Det kan inte vara laddtrycksventilen eller något som har med partikellfileter, avgaskylare, egr ventil att göra, jag har googlat lite.
Senast redigerad av snolinga 2018-01-31 kl. 18:44.
Citera
2018-01-31, 18:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vad är en impeller och var sitter den?

Det kan inte vara laddtrycksventilen eller något som har med partikellfileter att göra, jag har googlat lite.

Dieslar som körs mycket i stadstrafik med många start och stopp får ofta igensatt partikelfilter rätt tidigt. Farsan fick byta filter på sin Volvo vid 6000 mil, och bytet kostade drygt 6000..
Har din folka gått långt?

En impeller är en slags propeller slarvigt förklarat. Finns även i disk- och tvättmaskiner som avloppspumpar, typ.
Citera
2018-01-31, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dieslar som körs mycket i stadstrafik med många start och stopp får ofta igensatt partikelfilter rätt tidigt. Farsan fick byta filter på sin Volvo vid 6000 mil, och bytet kostade drygt 6000..
Har din folka gått långt?

En impeller är en slags propeller slarvigt förklarat. Finns även i disk- och tvättmaskiner som avloppspumpar, typ.

Min VW Passat har mest kört landsväg, den har gått 20 500 mil.

I november gjorde jag en uppdatering av mjukvaran, det är en diesel.
Citera
2018-01-31, 18:52
Medlem
Citat:

Körde till en liten verkstad som sökte eventuellt fel och hittade felkod P0299 (turbo / överladdning undertryck. Verkstan utförde en kontroll laddtryck röktest som var ok.

Tacksam för er hjälp.

Om jag inte minns fel, så har din Passat en turbo med variabel geometri. Sök på YouTube efter "vw vnt cleaning", kostar inget att utföra själv och botade mina problem med felkoder relaterat till turbo/laddning. Kan också vara trasig IC / EGR ventil.
Citera
2018-01-31, 18:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Då dyker frågan upp: Är partikelfiltret någonsin utbytt, och i så fall; när gjordes det?
Kan vara dålig turbo också, eller en kombination.
Citera
2018-01-31, 18:54
Medlem
Citat:

Är uppdatetingen relaterad till utsläpsproblemen till VAG?
Citera
2018-01-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosettaSt0ned
Är uppdatetingen relaterad till utsläpsproblemen till VAG?

Ja det stämmer!
Citera
2018-01-31, 19:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja det stämmer!

Finns massor av folkaägare som råkat ut för att bilarna blivit kraftlösa efter uppdateringen.
Du har nu tre möjliga felkällor: Partikelfiltret, turbon och uppdateringen. Vid rejäl otur är det alla tre som "samarbetar". Murphy's lag..
Citera
2018-01-31, 19:20
Medlem
Citat:
Ja det stämmer!

Be dom kolla ditt EGR system genast. En kille på jobb har en Golf 5 som fick samma uppdateringen, några dagar senare rasade EGR ventilen. Han upplevde också att bilen tappade effekt före det här hände.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in