Här är bara ett exempel på e-post/ telefonsamtal från Debbie, där hennes påpekande lett till att nya, striktare rutiner nu införts. Det är ju betydligt svårare att behöva hämta ut handlingar i pappersformat än via e-post...
Citat:
Till: 'debbie.*@*.com'
Ämne: Information om utlämnande av allmän handling
Hej!
Jag försökte ringa dig för en stund sedan, men fick inget svar.I ärende MBN 2019/1665, där du står som motpart, fick vi in en förfrågan om utlämnande av allmän handling.
...
Bedömningen var att det inte fanns något sekretessbelagt i handlingarna som skulle
lämnas ut, men jag informerade personen som skulle sköta utlämnandet att vi skulle lämna ut handlingarna på papper, eftersom det inte är lämpligt att skicka personuppgifter via e-post. En annan person hann dock före och lämnade ut handlingarna via e-post. Jag har diskuterat detta med vårt dataskyddsombud och jag kommer att anmäla detta som en personuppgiftsincident till datainspektionen. Jag återkommer till dig när vi får återkoppling från datainspektionen. Till dess kommer vi att börja upprätta en rutin för utlämnande av allmän handling, för att undvika att det händer igen. Jag har informerat nämndordförande och förvaltningschefen på samhällsbyggnadsförvaltningen om det
inträffade.
Du får gärna höra av dig om du har några frågor. ...
X X
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Region Gotland