Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-05, 19:22
  #25
Medlem
Jag har mailat NyheterIdag, men ingen respons. Om någon har inloggning på deras hemsida, ta gärna upp det i kommentatorspåret, inte för att kritisera eller skambelägga - utan belysa bara för dom att deras läsatkrets har ett genuint intresse i frågan.

Om någon kan tänka sig göra samma sak med ETC, som jag också mailat, så vore det superuppskattat.

Maila gärna media överlag. Framstår mer som en folkrörelse än en ensam galning, om flera personer hör av sig.

Återigen , var artig. Anklaga INTE någon för att "mörka".
Citera
2018-03-25, 07:06
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeAlltidUpp
Håller till 100% med om att förövare egentligen (om vi talar min privatmoral istället för juridik) borde dömas efter lagarna i området där de förgripit sig på folk, allt annat blir någon form av "kultursupremacism" (i sökan på bättre ord). Har inte hittat lagutrymme eller prejudikat som skulle stödja att låta förövarna dömas efter de lokala lagarna, om du känner till sådana belägg så är jag intresserad. Misstänker att de kan vara närmast omöjligt att driva igenom ett sådant beslut, men höga bud kan leda till kompromisser som är gynnsamma - så jag tar gärna tips i den riktningen.

Att dömas där man begått brott är den juridiska huvudprincipen, oavsett medborgarskap. Det är därför Löfven nu vill utvidga sexköpslagen att gälla även köp som skett utomlands. Att Sverige kräver att få tillbaka sina brottslingar och försöka bistå dem är mest diplomatiska manövrar.

Idag skriver SvD om 41 ISIS-krigare med anknytning till Sverige som kurderna håller fängslade. Mitt förslag är att, istället för att försöka få dem tillbaka hit, hjälpa kurderna med rättskipning. Säpo kan säkert bistå med underrättelser m m som kan belysa krigarnas bakgrund och få dem fällda där de begått sina brott. Advokater kommer säkert att skrika i högan sky här hemma över äventyrad rättssäkerhet (läs de ser hundratusentals kronor i advokatarvoden flyga sin kos) men det klarar vi väl?

https://www.svd.se/41-is-svenskar-up...slade-i-syrien
Citera
2018-07-22, 11:46
  #27
Medlem
Nu har jag startat en namninsamlingslista:https://www.change.org/p/the-swedish...ght-to-justice

Där har jag lagt till kriteriet att om nu lagarna inte är applicerbara - begär vi att riskdagen ändrar grundlagen för att möjliggöra för ett unikt undantag i förbudet mot retroaktiv rättstillämpning. Så att förbudet mot terrorresor (som stiftades efter att folk redan rest) ska kunna gå att applicera i efterhand.

Skulle uppskatta om alla kan skriva under, samt dela namnlistan på era socialamediaplatformer. Ge gärna även feedback om något med namninsamlingslistan känns som om det behöver bearbetas.
Citera
2018-07-23, 12:58
  #28
Medlem
Witkos avatar
Väldigt bra initiativ, i ett normalt samhälle som bryr sig om folket så hade man redan haft regler för hur man tar hand om dessa mördare och krigsförbrytare men nu lever vi ju i Sverige, landet där man tror sig kunna rädda och vårda alla.

Länkar till en artikel i kristianstadsbladet där man tar upp det faktum att Svenska regeringar inte bryr sig om att på något sätt straffa återvändande IS krigare.

http://www.kristianstadsbladet.se/de...de-is-krigare/

Som det står i artikeln så presenterades år 2006 en utredning för regeringen och riksdagen angående möjligheten att införa nya regler för indraget medborgarskap.

Men i det muslimälskande Sverige ska ingen muslim straffas i onödan, vem vet det kanske är hets mot folkgrupp att prata negativt om IS-krigare?

Jag har själv skrivit på TS lista och önskar att flera gjorde samma sak.
Citera
2018-07-23, 21:42
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Jag har själv skrivit på TS lista och önskar att flera gjorde samma sak.

Tack för att du skrev på. Väldigt uppskattat.

När vi försöker sprida detta tror jag det är viktigt att vi inte framstår som muslimhatare, konspirationsteoretiker eller liknande. Det får folk att sluta lyssna. Jag kan begripa att du är arg över orättvisan gällande att skyldiga går fria, men för att jag inte ska karaktärsmördas via lösa associationer - måste jag ta avstånd från " i det muslimälskande Sverige ska ingen muslim straffas i onödan". Jag vet att jag är kissenödig nu, då det du sa inte egentligen svartmålade muslimer utan bara kritiserade >>Sveriges rasism av låga förväntningar<< (om man inte tolkar det illvilligt), men som du förstår måste jag försöka skydda mig från rasistanklagelsen på alla sätt. Hittar folk en ursäkt för att vara lata och fega istället för att agera så tar dom den. ISIS-apologister lär ta alla halmstrån de kan få tag i för att misstänkliggöra mig och i förlängningen projektet i sig. Att gräva fram flachsbacktråden är då ett enkelt steg (etablerad media har ju till och med gjort "hembesök" via sådant).

Men återigen tack för att du skrev på, ursäkta mitt språkpolisande.
Citera
2018-08-16, 18:15
  #30
Medlem
Fått en insändare utgiven i ämnet: https://epochtimes.se/%C3%85tala-de-...S-atervandarna

Sprid gärna denna, speciellt till de som inte har tid att läsa: https://tradetsmakadetorsdag.wordpre...-isis-members/

Och framförallt be folk skriva under: https://www.change.org/p/the-swedish...ght-to-justice
Citera
2019-02-24, 21:54
  #31
Medlem
Vad tycker folk om att det nu pratas om att ta hem människor som har stridit för IS eller på något sätt stöttat IS genom att resa till Syrien?. Personligen så tycker jag att man inte ska ta hem folk som man kanske inte ens döma för något.
Citera
2019-02-24, 22:14
  #32
Medlem
Är det inte typiskt att Sverige funderar på att försöka att hjälpa folk att komma hem från Syrien, dom som har varit med och stridit för IS borde dömas nere i Syrien eller Irak och inte hämtas hem till Sverige. Varför vill man ta hem möjliga terrorister till Sverige?, vi har inte dömt någon IS återvändare än så det är ganska idiotiskt att hämta fler som vi inte kan lagföra. Sen pratar alla om barnens rättigheter, fungerar om barnen är små då kan man ta hem dom till Sverige, Men inte om föräldrarna till dom också måste med på köpet. Att ens prata om rättigheter när det gäller IS är helt otroligt, varför ska vi visa dom någon nåd som ej har eller tänkte visa oss någon?. Lämna dessa IS krigare som är från Sverige att dö ute i öknen, istället för att hämta dom hit för att kunna begå nya terrordåd eller skapa fler extremister. Vad tycker andra här på Flashback?.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback