Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-31, 10:26
  #1
Medlem
Jag har kontaktat polisen i försöket att upprätta en anmälan riktat mot samtliga IS-återvändare. Anmälan gäller förberedelse till mord och till människorov. Jag menar att resan i sig, samt anslutningen till IS - är belägg nog för planerat brott. Hittills har detta inte dementerats eller ens bemöts i någon meningsfull bemärkelse.

De svenska åklagarnas utvecklingscentrum har jag även hört av mig till, frågandes varför inte åtal drivits i denna fråga ännu. De sa att frågan var för generell för att svara på (när åtalet mot Assange lades ner, var det utvecklingscentrum som återupptog det, så de besitter relevant kompetens och befogenhet för dessa frågor). De hänvisade mig till åklagarkamrarna i Sverige, varpå jag mailat nästan alla dessa (fick ett gemensamt svar som konstaterade att inget skulle göras, men inte varför).

I dagsläget åtalas inte alla återvändande, utan enbart de individer bland de återresande som kan påvisas ha begått specifika brott där nere. Detta är absurt om vi tar oss tid att läsa lagen. Förberedelse till brott definieras
enligt 23 kapitel 2 § i Brottsbalken på följande sätt:
Den som, med uppsåt att utföra eller främja brott

1. lämnar eller mottager penningar eller annat såsom betalning för ett brott eller för att täcka kostnader för utförande av ett brott, eller
2. skaffar, tillverkar, lämnar, tar emot, förvarar, transporterar, sammanställer eller tar annan liknande befattning med något som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott ska i de fall som särskilt anges dömas för förberedelse till brott
(https://lagen.nu/1962:700#K23P2)

IS avlönar sina medlemmar för att döda och medverka i slavhandeln, för mig framstår detta som omistligt fall av "mottager penningar"? Att åka till en specifik plats (IS-kontrollerat område) för att ta sig an en specifik tjänst (avlönad IS-medlem), bör inte detta falla under begreppet "befattning"? Kan man ursäkta resan dit, på något annat sätt än att man planerade brott? Om inte annat, är inte att resa ner till IS - att i absolut minsta fall ett främjande av brott? Även om någon anslutit sig till IS och tagit anställning som bilmekaniker, har ändå dessa bilar nyttjats för att transportera mördare till offer och slavar till köpare.

Som jämförelse kan nämnas att 2016 dömdes en man till förberedelse för mord när han försökte åka hem till sitt ex med en kniv och yxa, efter att hans vänner varnat exet att han hade ont uppsåt. (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...else-till-mord). Denna dom är skälig, är det inte ett ännu större bevis på planerat mord när man åker till en annan kontinent och tar avlönat arbete för att mörda? Att ens vänner uppfattar en hotfull och att man bär vapen, framstår som inget bevis alls i jämförelse. En annan person har fällts för förberedelse till stöld efter att ha klippt bort larmanordningen på en jacka, en jacka värd cirka 600 kr (dåvarande penningvärde) (https://lagen.nu/dom/rh/1993:117).


Resan till IS framstår även vara glasklart fall av förberedelse till mord. Då IS rekryterade just krigare, samt att dessa var verksamma med mord i området som restes ner till. Vad skiljer detta från mannen som reste ner till sitt ex med vapen? Jag menar alltså att själva resan till IS i sig är bevis nog för förberedelse till brott, och att samtliga som rest ner ska åtalas med resan som grund för att de planerade mord och människorov (IS två kärnverksamheter).

Om dessa lagar applicerade, skulle man kunna fälla all - inte enbart de som åkte efter det nyinförda förbudet mot terrorresor.

Även om lagen vore ambivalent i sin räckvidd, vilket jag menar att den inte är utan snarare glasklar gällande dessa förövares skuld, betyder inte detta att vi ska vara handlingslösa - snarare motsatsen. När lagar är tvetydiga så drivs processer för att skapa prejudikat. När ICA ansåg att EU-regler skulle ge dem rätt att sälja alkohol, startade de en process för att få lagen utvärderad ( http://www.ica-historien.se/artiklar...andel-med-vin/). De fick förstås fel i sak, men de försökte och gick till domstol för att frågan var viktig för dem. Bryr sig verkligen Svenska myndigheter mindre om brottsoffrens rätt till rättskipning, än vad ICA bryr sig om rätten till att sälja alkohol? Kan nämnas att socialdemokraternas kvinnoförbund har anmält hemsidan Sugerdejting i hopp om att skapa prejudikat (vill få det fällt gällande sexköp: http://www.nt.se/nyheter/s-kvinnor-p...om4812252.aspx), men IS-återvändarna väljer de inte att anmäla. Att skapa prejudikat som hindra osmaklig dejting är tydligen viktigare än att ge upprättelse till offrena för IS illdåd.

Min anmälan har mailats till Säpo, då den ordinarie polisen hänvisade till dessa i ärendet.Säpo har ännu inte svarat på detta mail (vilket skickades 27/9/2017, även det bifogat nedan). Jag har antagit att anmälan inte har nekats, men kan inte vara säker. Ni kan få ta del av mina mail med myndigheter om det önskas.

Jag har kontaktat flertal olika tidningar och annan media, i hopp om att skapa medial uppmärksamhet. I syftet att denna uppmärksamhet ska tvinga myndigheter att skärpa sig, eller åtminstone motivera sin brist på handling. Om någon har några tips, dela med er! Känner du någon som jobbar i media, försök få dom att uppmärksamma denna myndighetsförsummelse! Sitter du på expertis, snälla dela med dig med konstruktiv och ändamålsenligt vetande. Jag är söker efter matnyttiga bidrag som kan hjälpa till att ge brottsoffren upprättelse.
Citera
2018-01-31, 10:28
  #2
Medlem
P.S om man vill ta del av mailen från myndigheter, så har jag laddat upp dessa i ett annat forum: https://8ch.net/leftpol/res/18898.html
Citera
2018-01-31, 10:46
  #3
Medlem
politiker.ljugers avatar
Bra, nästa steg är att starta en sida där du presenterar ditt arbete och där allmänheten kan gå in och stödja med ekonomiska bidrag men även med stödjande ord och nya uppslag.

Jag kan förstå om detta tar tid och kraft, men framför allt att det tar tid som du annars skulle tjänat pengar på. Du gör en del av det här samhället en tjänst, och det är nog många som skulle visa uppskattning, vilket i sin tur gör att du inte tappar orken och viljan.

Vi behöver moderna uppror mot den alltmer förtryckande staten, ett modernt uppror är att gå via lagliga vägar och kämpa på de slagfält som politikerna idag byggt upp. Dvs juridiska och politiska.
Citera
2018-01-31, 10:47
  #4
Medlem
Tanuss avatar
Jag orkade inte igenom texten.
Att få bort mördare och tjuvar från våra gator är en bra ambition.
Jag tycker dock att rätt konsekvens borde vara att Sverige efter att ha identifierat mördarna, tjuvarna , de som har haft för avsikt att mörda och stjäla samt de som lockat, uppmanat och hjälpt andra att mörda och stjäla också samlar så mycket bevis vi rimligen kan göra för att detta skett.

Efter det skall vi sikta på utlämning till rättsväsende i landet där illgärningarna begåtts eller avsågs begås om det bara blev ett försök.

Bashar Al Assad har mycket bättre avpassat rättsväsende och straffinrättningar för att ta hand om islamistiska mördare än vad vi har. Dessutom kan hans rättsväsende anses representera offren. Det kan inte vi.

Alternativen
1. Utlämning till Syrien
2. Lägenhet, körkort och jobb i Sverige
Ger olika typer av signaler och incitament.
Citera
2018-01-31, 11:33
  #5
Medlem
allt.o.ingets avatar
Tycker även det ska vara brottsligt att vara i en relation med en IS-terrorist. Alltför många kvinnor kommer undan sin del av ansvaret, vilket är främjande av brott. Man har ett ansvar vilka människor man väljer att omge sig med.
Citera
2018-01-31, 12:58
  #6
Medlem
Jag har redan länge funderat på varför det inte väckts åtal mot dem. Känns som det borde klassas som krigsbrott att strida för en fientlig terrororganisation utomlands.
Citera
2018-01-31, 13:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Tycker även det ska vara brottsligt att vara i en relation med en IS-terrorist. Alltför många kvinnor kommer undan sin del av ansvaret, vilket är främjande av brott. Man har ett ansvar vilka människor man väljer att omge sig med.

Vi har ingen tradition av att anhöriga till brottslingar också ska straffas. Enda landet i världen som gör det är förmodligen Nordkorea som ju skickar iväg hela familjen/släkten till arbetsläger. Känns helt främmande för de flesta svenskar som ju anser att var och en är ansvarig för sina egna handlingar men också bara för sina egna handlingar.
Citera
2018-01-31, 15:02
  #8
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2018-01-31, 21:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Bashar Al Assad har mycket bättre avpassat rättsväsende och straffinrättningar för att ta hand om islamistiska mördare än vad vi har. Dessutom kan hans rättsväsende anses representera offren. Det kan inte vi.

Alternativen
1. Utlämning till Syrien
2. Lägenhet, körkort och jobb i Sverige
Ger olika typer av signaler och incitament.

Håller till 100% med om att förövare egentligen (om vi talar min privatmoral istället för juridik) borde dömas efter lagarna i området där de förgripit sig på folk, allt annat blir någon form av "kultursupremacism" (i sökan på bättre ord). Har inte hittat lagutrymme eller prejudikat som skulle stödja att låta förövarna dömas efter de lokala lagarna, om du känner till sådana belägg så är jag intresserad. Misstänker att de kan vara närmast omöjligt att driva igenom ett sådant beslut, men höga bud kan leda till kompromisser som är gynnsamma - så jag tar gärna tips i den riktningen.
Citera
2018-01-31, 21:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av politiker.ljuger
Bra, nästa steg är att starta en sida där du presenterar ditt arbete och där allmänheten kan gå in och stödja med ekonomiska bidrag men även med stödjande ord och nya uppslag.

Jag är glad över förslaget. Vågar inte starta upp givande till mig själv, är rädd att de kan leda till att jag uppfattas, eller framställas som, en ohederlig opportunist istället för den förmenta och anala amatörlagvrängare jag egentligen är (är inte juridisk expert ska tilläggas, så kan inte ens kalla mig lagvrängare). Kan eventuellt längre fram starta en kickstarter för att finansiera en advokat att driva frågan, har ännu inte tänkt ut vad denna advokat skulle göra exakt (är som sagt inte expert). Om denna kan stämma staten för att de vägrar driva åtal, eller själv mer direkt driva på processen mer direkt? Om någon har förslag gällande det, så vore det fantastiskt.
Citera
2018-01-31, 21:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Jag har redan länge funderat på varför det inte väckts åtal mot dem. Känns som det borde klassas som krigsbrott att strida för en fientlig terrororganisation utomlands.

Så vitt jag förstått de så fälls alla som kan påvisas ha stridit, men detta är svårt. De flesta säger bara "jag åkte ner och tog anställning hos en terroristorganisation i området de är verksamma med terror, men jag gjorde inget". Varpå inget görs (med undantag för idioterna som filmat sig själva utföra våldshandlingar eller på annat sätt skapat bevis mot sig själv).
Citera
2018-01-31, 22:03
  #12
Medlem
Förslag på aktivitet för alla som vill bidra men inte vet hur:

1. Dra igång rörelsen du tillhör. Om du är medlem i en politisk/andlig eller medial förening, ta upp på styrelsemöte att en polisanmälan ska upprättas mot samtliga IS-återvändare. Använd samma lagutrymme som citerats ovan (Brottsbalken kapitel 23 paragraf 2). Framför att själva resan till IS, är i sig förberedelse till brott. Om du möter mothugg, ta upp prejudikaten som nämns i ursprungliga inlägget. Du kan även hänvisa till att S-kvinnoförbundet har polisanmält två hemsidor för att skapa prejudikat ( http://www.nt.se/nyheter/s-kvinnor-p...om4812252.aspx) samt att ICA försökt skapat prejudikat på liknande sätt (http://www.ica-historien.se/artiklar...andel-med-vin/). Du är i andra ord inte tokig som kommer med förslaget, det är en beprövad metod som brukats flera gånger av seriösa aktörer.

2. Tipsa media. Jag har tipsat alla Sveriges större tidningar, samt flera alternativtidningar. Dessa har inte valt att göra något, vilket är enkelt att göra när en ensam tokstolle hör av sig. Men om det kommer tonvis med tips från flera människor, kanske nyhetsvärdet blir lite tydligare.
O.B.S: Trolla INTE, var INTE oartig och anklaga INTE journalisterna för att "mörka". Detta lär bara reta dem till att inte skriva något som respons. Ge heller inte flera förslag per individ, utan kontakta en tidning högst en gång (men kontakta gärna flera tidningar per individ). Rings det upp till samma tidning flera gånger från samma snubbe, så kan detta uppfattas som ett "trollprojekt" eller någon kampanj från politiska extremister.

3. Bidra med kunskap. Om du råkar veta om det kan vara värt att anställa en advokat, och i så fall till att göra vad exakt, säg till! Om du råkar känna till ett gammalt damigt prejudikat från tidernas morgon eller annan fakta som kan vara relevant, säg till! Gärna med källa, vore tråkigt att behöva googla runt för att verifiera alla tips.

4. Ge feedback. Jag försöker skriva ihop en namninsamlingslista till hemsidan change.org
Tänkte ta den på engelska för att nå en större publik, är detta en bra idé? Borde jag ta en annan hemsida, borde det vara på Svenska? Jag tänkte ta titeln: "Swedish IS-members must be brought to justice", är den bra? Change.org efterfrågar vem namninsamlingslistan riktar sig till, jag tänkte fylla i åklagarmyndighetens utvecklingscentrum och Sveriges alla åklagarkammare, är det passande eller finns det en annan myndigheter som är mer relevant? Har du andra tips, eller konkret och konstruktiv kritik - säg till! Jag improviserar mig fram och behöver allt förnuft jag kan låna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback