Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-31, 01:19
  #1
Medlem
Captinheros avatar
... mellanlandar i 6-7 timmar? Vad finns det för regler? Blir det bara krångel / är det lika bra att vänta tills flyget kommer?
Citera
2018-01-31, 02:12
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
... mellanlandar i 6-7 timmar? Vad finns det för regler? Blir det bara krångel / är det lika bra att vänta tills flyget kommer?
Ja.
Du måste tillåtas inresa i landet du mellanlandar i.
Du behöver passera ny säkerhetskontroll, eventuellt migrationsmyndighet i två riktningar och eventuellt tull/beror på flygplats och tidpunkt.
Citera
2018-01-31, 08:15
  #3
Avstängd
Sherberts avatar
Detta ar alltid nodvandigt nar man mellanlandar i London, ar rokare och oldrickare.
Citera
2018-01-31, 16:09
  #4
Medlem
Inom Schengen, inga problem då det är som att flyga inrikes.
I Beijing vet jag att dom har nån form endagsvisa för att t ex kunna besöka muren om man har lång väntan.
Finns säkert olika varianter på olika ställen. Men krångel blir det...
Citera
2018-02-01, 05:51
  #5
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
... mellanlandar i 6-7 timmar? Vad finns det för regler? Blir det bara krångel / är det lika bra att vänta tills flyget kommer?
Reglerna är väl olika i olika länder så det vore bra att veta var du tänker mellanlanda. Många länder har turistvisa för Svenska medborgare så på de flesta flygplatser borde det inte vara några problem. Vad du gör under din väntan på nästa flyg struntar flygbolaget i bara du dyker upp när det är dags för nästa flight.

Vet att en del åker in till Hongkong när de har en längre stop over där men då gäller det att ha ganska många timmar på sig samt veta var man ska och vad man vill göra. De flighter jag sökt som går över HKK har dock bara haft ned till 50 minuter för byte, ibland ca 2 tim och då hinner man i stort sett bara just byta terminal.
Citera
2018-02-03, 11:44
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Ändrade rubriken.
Tidigare rubrik: Kan man lämna flygplatsen om man...
Nuvarande rubrik: Kan man lämna flygplatsen vid lång väntetid innan nästa flyg? (Ändrad)

/Mod
Citera
2018-02-03, 19:29
  #7
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Reglerna är väl olika i olika länder så det vore bra att veta var du tänker mellanlanda. Många länder har turistvisa för Svenska medborgare så på de flesta flygplatser borde det inte vara några problem. Vad du gör under din väntan på nästa flyg struntar flygbolaget i bara du dyker upp när det är dags för nästa flight.

Vet att en del åker in till Hongkong när de har en längre stop over där men då gäller det att ha ganska många timmar på sig samt veta var man ska och vad man vill göra. De flighter jag sökt som går över HKK har dock bara haft ned till 50 minuter för byte, ibland ca 2 tim och då hinner man i stort sett bara just byta terminal.

Turkiet men kanske är omöjligt då.
Citera
2018-02-07, 17:43
  #8
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Turkiet men kanske är omöjligt då.

Jag har gjort detta just i Turkiet (Istanbul Atatürk) ett par gånger.
Citera
2018-02-07, 18:23
  #9
Medlem
Det är nog inte så uppskattat om man checkar baggage hela vägen o sen går ut
Citera
2018-02-07, 22:16
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är nog inte så uppskattat om man checkar baggage hela vägen o sen går ut
Varför inte? Skulle du inte dyka upp så lär väskorna bara lastas av ditt nästa flyg, vilket förvisso är jobbigt, men inte jätteovanligt. Och hur ska någon veta att du gått ut? När du går in igen så finns goda möjligheter att se att du är inne, men i andra riktningen är det inte självklart att du registreras.
Citera
2018-02-07, 22:25
  #11
Medlem
Varför de inte vill det är lätt att förstå. Om det går att skita i vet jag inte men jag blev nekad att checka hela vägen en gång för 20 år sen då jag råkade säga att jag skulle ut.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2913164

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback